Umbrărescu se pare că șantajează din nou Ministerul Transporturilor. Dacă în 2022, de exemplu, UMB a depus la CNAIR o solicitare de reziliere a tuturor contractelor pentru a se asigura că va beneficia de prevederile modificărilor legislative privind formulele de ajustare a prețurilor de la acea vreme (OUG 64/2022), acum firma „Regelui asfaltului” cere rezilierea și încetarea "amiabilă" pe două loturi ale Autostrăzii Unirii - A8 pentru că nu vrea să achite garanția de bună execuție de 1,5% din prețul contractului, ci doar 0,5%.
Citește și: VIDEO Autostrada Transilvania, abandonată de UMB și pe Nădășelu-Zimbor. Noul termen, la limita PNRR
Autostrada Unirii în pericol! UMB cere rezilierea a 2 contracte. Motivul? Nu vrea să achite garanția
Românii, și mai ales moldovenii, așteaptă de mai bine de 30 de ani să se lege de Europa printr-o conexiune rutieră modernă, rapidă și sigură. Și ne-am bucurat cu toții să vedem că secțiunile cele mai grele ale Autostrăzii A8 sunt adjudecate de UMB, cel mai puternic constructor din piață, sperând că asta e o garanție că vor deveni realitate în ciuda problemelor de finanțare.
Dar, stupefacție! Moldovean autodeclarat patriot și hotărât să-și ridice regiunea, Umbrărescu aruncă prosopul în ring și dă cu piciorul contractului proaspăt semnat pe Ditrău-Grințieș (7,3 miliarde lei cu TVA) plus celui de pe Sărățeni-Joseni (5,9 miliarde lei cu TVA) pe care ar trebui să-l parafeze în curând.
Pentru cei care nu vorbesc legaleza, vă facem noi rezumatul "conversației" dintre UMB și CNIR.
Citește și: Umbrărescu, regele autostrăzii, cumpără o fabrică de tradiție. A plătit și în Transnistria
Aceasta a fost de două ori acceptată și asumată de UMB: atât prin depunerea ofertei în cadrul licitației, cât și ulterior prin semnarea contractului care specifică negru pe alb această clauză.
CNIR se bâlbâie și trimite un document nesemnat, deci cu valoare juridică zero, că e de acord. Însă ulterior realizează că este ilegal, cere un punct de vedere atât de la ANAP (Agenția Națională de Achiziții Publice) cât și de la DGOIT (Direcția Generală Programe Europene Transport din MT), primește confirmarea că o asemenea modificare este substanțială și nu poate fi făcută fără să încalci legea achizițiilor publice.
Iar UMB se supără, își ia jucăriile și pleacă.



Și nu doar de pe Ditrău-Grințieș, ci și de pe tronsonul Sărățeni-Joseni unde contractul nu este încă semnat, însă procedura de achiziție este ca și încheiată, UMB fiind declarat câștigător. Iar clauza este fix aceeași.
UMB vrea pur și simplu să renunțe și, culmea, cere restituirea "de îndată" a scrisorii de garanție de participare la licitație. Garanție care fix din cauza asta este pusă, să nu se trezească statul cu antreprenori neserioși care se răzgândesc fără motiv după ce au fost declarați câștigători.
Clauza nu este doar pe aceste contracte, ci pe toate cele licitate de CNAIR și CNIR în ultima perioadă. Un exemplu proaspăt: pe lotul de 41 kilometri parafat pe 10 aprilie de pe A3 Poarta Sălajului-Nușfalău care include tunelul Meseș, turcii de la Makyol-Ozaltin au depus suma inițială 100 milioane lei, adică 1,5% din prețul la care au adjudecat proiectul, 7,88 miliarde lei cu TVA.
Sperăm că UMB își va schimba poziția, va respecta clauzele contractuale asumate și va construi sectoarele din Autostrada A8 pe care le așteptăm cu toții de atât de mult timp.