Premierul Marcel Ciolacu a declarat marți, 12 septembrie 2023, în urma unei vizite pe loturile 1 şi 2 din Autostrada Moldovei, A7 Ploieşti- Buzău, că Moldova va avea în sfârşit autostradă şi nimeni nu mai poate opri acest proiect. El a precizat că mai e un un sector, al treilea, până în Buzău, unde unele instituţii ale statului încă se joacă.
Citește și: VIDEO Viaductul fisurat Aciliu, construit de CNAIR cu 3.000.000€. Niciun specialist prezent pe teren
”Moldova va avea în sfârşit autostradă, în acest moment, nu mai poate nimeni opri acest proiect, această investiţie în infrastructură. Este evident că va duce la un echilibru de dezvoltare între regiunile istorice ale României.
Îmi pare rău pentru cei care au fost până acum că nu au reuşit să deblocheze. (...)
Ritmul la Autostrada Moldovei, impus sută la sută de ministrul Grindeanu. A finalizat contractele, a finalizat licitaţiile, a dat adjudecările, mai avem un sector, al treilea, până în Buzău, unde unele instituţii ale statului încă se joacă.
Sper ca alte instituţii ale statului să mă informeze ca şi prim-ministru de fapt ce se întâmplă acolo pentru că nimeni nu răspunde când se pierd bani europeni sau când avem întârzieri”, a afirmat Marcel Ciolacu, relatează News.ro.
Citește și: Ministerul Transporturilor promite că România va avea 250 de km de autostradă până în 2024
”Cred că aceşti domni de prin instituţii ar fi cazul să se uite un pic pe fereastră şi să vadă foarte clar că vremurile şmecheriei s-au cam terminat.
A stagnat suficient România stând după ei şi după anumite interese economice, nu interese ale României”, a completat Ciolacu.
”Cu domnul Grindeanu, la două trei zile avem o discuţie aprinsă în ceea ce priveşte fondurile pe care le-a cheltuit până acum, mai ales că se apropie rectificarea şi am vrut să îl însoţesc să văd stadiul fizic nu numai cifrele.
Cu adevărat, trebuie să fim corecţi şi să spunem că nu a existat în istoria Ministerului Transporturilor atâtea investiţii, atâtea decontări şi poate e prima oară când văd o viziune de ansamblu.
Plecăm de la Craiova până la Constanţa, vedem şi cu centura Bucureştiului, după 32 de ani, la fel ca şi Moldova, aşteptând autostrada”, a mai spus premierul.
Citește și: Autostrada A10 Sebeș-Turda o ia „la vale”: S-a surpat din nou la Alba Iulia N. E inaugurată de 2 ani
Marcel Ciolacu a precizat că este nevoie de o coordonare ca toate să se închidă cam în acelaşi timp, şi Autostrada Moldovei şi centura Bucureştiului şi tot ce înseamnă Oltenia, sudul României, care să meargă spre Constanţa, a arătat Ciolacu.
Şeful Executivului a menţionat că ”dacă am fi avut această autostradă a Moldovei, acum ne-ari fi fost mult mai uşor să depăşim momentul”.
Premierul a precizat că ”din punctul lui de vedere, prioritatea numărul unu este exerciţiul financiar trecut”.
”Vreau să vă anunţ că am depăşit o absorbţie de peste 93%, în acest moment”, a afirmat Ciolacu, precizând că a avut o discuţie cu ministrul Fondurilor Europene, privind fiecare proiect.
”Domnul Grindeanu, astăzi, pe drum, mi-a spus că el mai poate încă 500 de milioane de euro dacă este loc să mai aducă facturi pe POIM, ceea ce este un lucru bun şi mi-aş dori pentru prima dată în istoria României să ajungem la o absorbţie de 98%-99%, poate chiar 100%, ţinând cont de supracontractare”, a arătat premierul, precizând că este nevoie de o ”coordonare interministerială”.
”După această prioritate, prioritatea Guvernului rămâne infrastructura mare care se multiplică cel mai mult în economie şi cred că este cazul ca Moldova să aibă o autostradă”, a arătat Marcel Ciolacu.
În Master Planul General de Transport din 2014, Victor Ponta vedea Autostrada Moldovei ca drum expres
Ideea unui drum de mare viteză care să lege Moldova de București a apărut în 2008 ca promisiune electorală. Apoi, s-a vehiculat o autostradă între Iași și Târgu-Mureș, ca parte a A8 sau Autostrada Unirii, dar nu s-a făcut nimic.
În 2013, fostul premier PSD Victor Ponta, actual consilier al primului ministrul Marcel Ciolacu, a vorbit despre o autostradă pe traseul Brașov-Bacău-Iași. Între Buzău și Bacău urma să fie construit doar un drum expres.
Iar în 2014, ideea vizată de Ponta s-a materializat în Master Planul General de Transport în baza căruia România urma să obțină bani europeni pentru infrastructură.
Piatra de temelie a Autostrăzii Moldovei a fost pusă în 2015, după demisia lui Victor Ponta, când CNAIR a lansat licitația pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Ploiești-Focșani-Bacău.
În 2019, omul de afaceri Ștefan Mandachi a construit, însă, „primul metru de autostradă” din A7.
În ce stadiu e Autostrada A7 Ploiești - Siret
Autostrada A7 Ploiești - Siret are o lungime totală de 437 de kilometri. La ora actuală, se circulă doar pe 4% din aceștia, 70% sunt în execuție, iar 26% figurează încă doar pe hârtie.
Concret, Autostrada Moldovei e împărțită în 6 tronsoane.
Tronsonul I, Centura Bacău, a fost deschis parțial în decembrie 2020.
Tronsonul II, Ploiești - Buzau, este parțial în execuție, restul în stare de licitare. Ar trebui dat în trafic în 2024.
Tronsonul III, Buzău - Focsani, este în execuție și ar trebui să fie gata în 2024-2025.
Tronsonul IV, Focșani - Bacău, este în execuție și ar trebui să fie gata în 2025.
Tronsonul V, Pașcani - Suceava (77,39 km), și Tronsonul VI, Suceava - Siret (61 km), sunt încă doar pe hârtie.