„Autostrada Comarnic-Brașov este în parteneriat public-privat. Am avut solicitări din partea unei societăți chinezo-turce.
Eu am luat hotărârea, împreună cu colegii mei, să scoatem din parteneriat public-privat, iar în prima ședință de CSAT această autostradă să devină de importanță națională sau de infrastructură critică, astfel încât să putem să demarăm cît mai repede lucrările la această autostradă”, a anunțat, duminică, la Ploiești, premierul Viorica Dăncilă, potrivit Digi24.
Dăncilă a adăugat că procedurile sunt complicate: „La noi s-a format această instituție a contestațiilor și pentru a trece de toate aceste obstacole cred că soluția este ca această autostradă să devină de importanță națională, astfel încât să începem execuția cât mai repede din fonduri guvernamentale”.
La finele anului trecut, premierul Viorica Dăncilă spunea că termenul realist pentru finalizarea autostrăzii Comarnic- Brașov este anul 2024, dar spera ca șantierul să fie gata mai devreme.
Newsweek România arăta încă din 2018 că parteneriatul public privat nu va funcționa în cazul autostrăzii Comarnic- Brașov.
„Parteneriatul public privat se traduce prin găsirea unor investitori, spre exemplu fonduri de investiții, care pot să susțină, pe termen lung, un proiect de 7-8 miliarde de euro.
Iar, ulterior să facă profit. În cazul construcției autostrăzii Comarnic – Brașov în PPP, investitorii au vrut să vadă dacă, din punct de vedere economic, este fiabilă.
Traficul s-a dovedit prea redus, fiind axat pe turisme, de weekend. Traficul de marfă, economic, care ar fi generat profit din taxele de autostradă, evită zona. Pe de altă parte, va fi terminată autostrada Sibiu – Brașov, care va rarefia și mai mult traficul către Brașov“, ne explică Paul Dorneanu.
Citește și Parteneriatul public privat, soluția pentru a nu construi nimic
În cazul autostrăzii Comarnic – Brașov, dacă ar fi fost realizată prin PPP, investitorul ar fi trebuit să adune din taxe, anual, 300 de milioaane euro pentru a face și un mic profit. Traficul permitea colectarea a doar 20 milioane euro.
Având aceste perspective, era aproape imposibil ca guvernul să găsească un investitor pentru o autostradă cu un trafic mai mic, dar la fel de costisitoare, dat fiind că vorbim de acleași relief muntos.
În plus, autostrada promisă Ploiești-Brașov-Râșnov nu are niciun fel de documentație. Pentru un investitor, să pună bani în acest proiect, e ca și cum ar juca la ruleta rusească.