Amenzi de zeci de milioane de euro pentru magazinele care scot produsele românești de la raft

DE Florin Budescu | Actualizat: 30.05.2024 - 11:55
Amenzi de zeci de milioane de euro pentru magazinele care scot produsele românești de la raft - Foto: PXHere/CC0
Amenzi de zeci de milioane de euro pentru magazinele care scot produsele românești de la raft - Foto: PXHere/CC0

Amenzi de zeci de milioane de euro pentru magazinele care scot produsele românești de la raft. PSD propune sancțiuni de până la 5% din cifra de afaceri.

SHARE

Amenzi de zeci de milioane de euro pentru magazinele care scot produsele românești de la raft. PSD propune sancțiuni de până la 5% din cifra de afaceri, pentru magazinele care delistează produse românești, la un preț mai mic decât cel achiziționat ulterior, din import.

Decizia vine după ce în ultima perioadă au fost mai multe scandaluri legate de produsele românești scoase din marile lanțuri de magazine și în contextul în care Guvernul condus de Marcel Ciolacu vrea extinderea măsurii privind plafonarea adaosului comercial la produsele românești.

Amenzi de zeci de milioane de euro pentru magazinele care scot produsele românești de la raft

„Dacă un producător român este refuzat de retail deși oferă un prețun preț mai mic decât prețul importat pentru același produs, amenda va fi de 5% pe cifra de afaceri. Este o amendă foarte mare”, a declarat ministrul Agriculturii, Florin Barbu, în cadrul dezbaterilor din privind practicile incorecte din cadrul Comisie Economice din Senat.

Proiectul urmează să fie finalizat în perioada următoare, nu înainte e a fi discutat cu producătorii români și cu retailerii. „În această ordonanță sau proiect de lege, care va fi dezbătut în Parlamentul României, listarea se va face pentru toate produsele agroalimentare.

În cazul în care se constată că un produs este delistat la un preț mai mic decât cel achiziționat, amenda va fi de 5% din cifra de afaceri. Acesta este un punct din actul normativ la care lucrez. Deocamdată nu este finalizat”, a mai spus Florin Barbu.

Citeşte şi: Ciolacu: Normal că vreau să protejez producătorii români. Guvernul trebuie să discute cu retailerii

La discuții au participat și reprezentați ai retailerilor, dar și producători sau reprezentați ai autorităților. Printre cei prezenți a fost și reprezentați ai companiei care produce Magiunul de Topoloveni și care susține că problemele cu retailerii nu sunt noi.

"Cunosc şi alţi producători români pe care eu i-am avertizat din 2022, de când a apărut legea. Am spus: atenţie că nu ne vor delista pe toţi în acelaşi timp. Vor începe pas cu pas şi vor vedea, ţipăm sau nu ţipăm. Haideţi să ţipăm toţi odată că dacă vom ţipa toţi odată suntem o forţă.

Trebuie să recunosc un lucru foarte trist pentru noi, pentru români: suntem laşi. Dacă nu eram laşi şi dacă producătorii se ridicau mai mulţi, uitaţi şi acum aici câţi au venit! Dacă tot timpul taci, şuşoteşti şi aştepţi să iasă alţii în faţă, unul, doi, trei, şi pe urmă stai şi vezi, dacă au câştigat, câştigăm şi noi, dacă nu au câştigat, bine că nu ne-am dus....

Citeşte şi: Unde au fost inventați mititeii românești? Cine i-a botezat așa? Rețetă de mici de la 1872

E tristă situaţia producătorului român pentru că eu mă confrunt pe piaţă cu mult mai multă concurenţă decât aceasta strictă a retailerilor", a avertizat Bibiana Stanciulov, director general al companiei care produce magiunul de Topoloveni, conform Agerpres.

PSD vrea plafonarea adaosului comercial la toate produsele românești

PSD vrea extinderea măsurii privind plafonarea adaosul comercial și pentru produsele românești după ce analiza Consiliului Concurenței făcută pe cele 21 de produse supuse acestei măsuri indică prețuri mai mici și cu 30%.

Spre exemplu prețul mălaiului a scăzut cu 22,32% în aprilie 2024 comparativ cu septembrie 2023 și cu 33,74% față de iunie 2023, iar zahărul este cu 20,33% mai ieftin față de septembrie 2023 și cu 23,18% față de iunie 2023.

Scăderi importante de prețuri sunt și la făină care este cu 36,50% mai ieftină decât în luna iunie 2023. Scăderile semnificative ale prețurilor alimentelor de bază sunt un semnal pozitiv pentru consumatori, demonstrând eficiența măsurii de plafonare a adaosului comercial implementată de Guvern.

Creşteri

Reducerea prețurilor contribuie la creșterea accesibilității alimentelor esențiale pentru populația cu venituri mici și medii, obiectiv declarat al măsurii.

Cu toate acestea, potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, marii retaileri au înregistrat în 2023 creșteri, în unele cazuri, și de peste 10% față de 2022, la nivelul cifrei de afaceri.

Măsura plafonării adaosului comercial la produsele de bază a fost introdusă de Guvernul Ciolacu din august 2023 ca o măsură menită să protejeze românii în contextul inflației crescute și a prețurilor mari, în special la alimente.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te