VIDEO De ce ne îndeamnă soprana Felicia Filip să „citim românește” și pe ce bani

DE Răzvan Chiruță | Actualizat: 24.06.2020 - 16:12
Felicia Filip îndeamnă la lectură, clip devenit viral

Mai multe personalități îi îndeamnă pe români să citească, într-o campanie inițiată de Ministerul Culturii. Îndemnul sopranei Felicia Filip a avut 260 de distribuiri.

SHARE

Ministerul Culturii a lansat la începutul acestei luni campania de promovare „Citeşte româneşte", un proiect realizat cu sprijinul eMAG, al Uniunii Scriitorilor din România şi al Asociaţiei Editorilor din România, cu scopul declarat de a promova scriitorii români și de a crește consumul de carte. 

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la vânzarea de carte, cu numai 20 de milioane de cărţi vândute anual, potrivit unui comunicat al Ministerului Culturii. Prin comparație, în Italia se comercializează aproximativ 190 de milioane, iar în Franţa 430 de milioane de volume.

Mai mulți scriitori, printre care Lavinia Braniște, Florin Bican, Raluca Poenaru, Laura Grunber, Robert Șerban sau Ioan Es. Pop, arhitectul Adrian Majuru ori soprana Felicia Filip au fost filmați în timp ce îndeamnă la lectură sau recomandă o carte românească de literatură. 

În cadrul campaniei „Citește românește”, pe platforma eMAG sunt disponibile peste 2.100 de titluri provenind de la peste 1.100 de autori, din domenii variate, de la cărţi de ficţiune, istorie sau economie, până la cărţi pentru copii, pe pagina dedicată campaniei „Citeşte româneşte" cititorii având la dispoziţie topuri de carte românească, dar şi o secţiune cuprinzând cele mai noi apariţii.

Felicia Filip, primită cu amuzament

Campania inițiată de Ministerul Culturii a fost întâmpinată cu critici tocmai din partea unor scriitori români. Iar o înregistrare video în care soprana Felicia Filip îndeamnă într-un mod extrem de teatral la lectură a devenit virală, fiind mai degrabă ținta ironiilor pentru modul artificial în care cântăreața prezintă îndemnul.

„Campania aceasta nu ajută în niciun fel nici autorii români contemporani, nici nu încurajează în vreun fel cititul în România. Este doar un jenant exercițiu de imagine.

Practic, pe site-ul eMAG va apărea o secțiune dedicată cărții românești – dar cărțile pot fi cumpărate și la momentul actual de pe site-urile editurilor sau librăriilor, care și-au mutat și ele activitatea în mediul online. Ministerul nu face decât să crească vânzările unei companii – nu contribuie cu nimic la susținerea pieței de carte și a scriitorilor români”, a arătat scriitorul și senatorul USR Dan Lungu.

„Soprana Felicia Filip a fost protagonista unui prim clip de promovare, ireproductibil prin patetismul declamării și ridicolul textului („scriitorul român face parte din fibra ta, din mentalitatea ta”).

Felicia Filip îi îndeamnă pe tineri să citească basme românești, pe Caragiale, Ionesco și Steinhardt, astfel că singura calitate a textului rămîne cea subversivă: într-o țară cu sate depopulate din cauza celor plecați la muncă în străinătate, lăsîndu-și copiii în urmă – citește basme!

Într-o țară condusă de guvernanți agramați și stupizi – citește Caragiale! Într-o țară condusă de politicieni corupți, foști colaboratori ai Securității, parte din grupuri infracționale organizate – citește Ionesco și Steinhardt”, a notat scriitorul Marius Chivu, în revista Dilema Veche

De asemenea, unii scriitorii au acuzat faptul că Ministerul Culturii a cheltuit inutil bani pe această campanie, în loc să ofere, de exemplu, rezidențe scriitorul români, astfel încât aceștia să fie ajutați cu adevărat să creeze.

Ministerul Culturii: Campania a costat timp și energie din partea echipei mele de consilieri și a partenerilor noștri

Newsweek România a cerut Ministerului Culturii să răspundă criticilor cu privire la programul „Citește Românește”. Vă prezentăm replica ministrului Bogdan Gheorghiu, iar în zilele următoare vom reveni cu argumente în favoarea sau defavoarea proiectului de la scriitorii români vizați de  inițiativă. 

Newsweek România: Care au fost criteriile după care au fost selectate personalitățile care fac parte din campania „Citește românește"?

Bogdan Gheorghiu: Campania a fost gândită în primul rând ca o campanie de conștientizare. Vrem ca cititorii să descopere noi autori români, autori contemporani, autori cu care pot rezona. Vorbim despre creșterea calității petrecerii timpului liber și despre importanța  raportării la reperele literare autohtone care pot surprinde realitatea din România și ne pot ajuta cu înțelegerea unor perspective.

Era firesc să invităm scriitori să ni se alăture și să promovăm împreună această campanie. Vrem să arătăm publicului, oamenii din spatele paginilor. Este o campanie pentru oameni, despre oameni.

Am avut şi avem în vedere atât personalităţi din domeniul culturii scrise, cât şi personalităţi din alte zone culturale, dar și formatori de opinie, astfel încât mesajul nostru să ajungă la o audienţă cât mai largă.

Chintesența proiectului este crearea unui dialog între scriitorii români şi cititorii acestora, o punte prin care scriitorii români să fie în contact direct cu publicul, să își prezinte cărțile și să îl convingă pe acesta din urmă să le achiziționeze.

Cât a costat campania „Citește românește?"

Înainte de toate, a costat timp și energie din partea echipei mele de consilieri și a partenerilor noștri. Campania  „Citește Românește" este o campanie de promovare a autorilor români desfăşurată în parteneriat cu operatori privaţi.

Chiar dacă prezenta campanie nu a implicat costuri suplimentare din partea Ministerului Culturii, este un efort susținut de mulți oameni. Noi ne-am propus să contribuim  la schimbarea comportamentului consumatorului român, iar fără implicarea actorilor economici, acest lucru, bineînțeles, că nu ar fi fost posibil. Dați-mi voie să le mulțumesc încă o dată pe această cale!

Ministerul Culturii este un liant între toate părțile implicate, pentru ca acest proiect să fie unul sustenabil și ancorat în realitatea și nevoile din România.

Câți bani a primit Felicia Filip pentru campania „Citește românește"?

Soprana Felicia Filip s-a alăturat benevol acestei campanii şi îi mulțumim pe această cale. Este necesară implicarea tuturor pentru promovarea lecturii și pentru a autorilor români contemporani, adevărate valori pe care să le apreciem și în activitate. Prin lectură, prin educaţie, România poate creşte. Fiecare susținător a fost încurajat să participe printr-un mesaj sau prin distribuirea campaniei pentru creșterea consumului de literatura românească.

Mi-ar plăcea ca și alții să fie atât de prompți în susținerea proiectului și să aibă inițiativa de a se alătura. Noi suntem deschiși și dorim să punem bazele unor colaborări solide, de lungă durată.

Campania a presupus vânzarea de cărți ale scriitorilor români la preț redus. Unde s-a făcut această vânzare? Cum s-au ales platformele online de vânzare a cărților?

Scopul proiectului este de a promova cărțile autorilor autohtoni și de a realiza o comunicare mai bună între aceștia și cititorii lor. Totodată, proiectul urmărește creșterea consumului de carte, în general. Din păcate, România se află pe ultimele locuri în Europa la acest capitol, cu aproximativ 20 de milioane de cărți vândute anual, în timp ce în Italia se comercializează aproximativ 190 de milioane, iar în Franța 430 de milioane.

Vânzarea de carte prin campania „Citeşte Româneşte” se desfăşoară în niște condiţii speciale, în timpul acestei pandemii. Platformele online eMAG, Elefant şi Libris au creat secţiuni speciale de carte românească.

Date fiind măsurile de relaxare şi de redeschidere a librăriilor, se vor alătura acestei campanii și o serie de librării care, la rândul lor, vor crea secţiuni speciale de carte românească şi vor promova, prin evenimente, lansări de carte şi alte acţiuni, autorii români.

Unii scriitori români au remarcat că, de fapt, prețul cărților lor era identic cu cel cu care puteau fi cumpărate de pe site-urile editurilor unde au apărut. Unde a fost reducerea?

Preţurile de vânzare au fost stabilite, conform contractelor comerciale, între edituri şi platformele de vânzare. Aşa cum spuneam şi mai sus, campania „Citeşte Româneşte” se referă la promovarea autorilor români şi la punerea acestora în valoare.

Strategia de marketing a fiecărui partener a fost de a maximiza vânzările. Reducerile  aplicate au reflectat politica de preț a fiecărui operator economic, însă, cred că, mai curând calitatea lecturii ar trebui să primeze.

Campania a fost primită cu reticență de mulți dintre scriitorii români. De ce credeți că s-a întâmplat asta?

Poate politica Ministerului Culturii a fost în ultimii ani asociată cu cea a unei bănci, care doar intermediază finanțarea, fără a juca un rol activ în implementarea programelor și a acțiunilor culturale. Nu știm dacă un astfel de proiect ar fi fost mai bine primit dacă venea exclusiv din partea sectorului privat, însă cred că a contat și imaginea pe care și-a făcut-o Ministerul Culturii în ultimii ani, un corp al administrației centrale, fără o strategie națională a culturii asumată, fără politici publice de reprezentare corectă a tuturor sectoarelor culturale creative.

Concret, pe sectorul culturii scrise, sunt ani de zile în care Ministerul Culturii nu s-a implicat aproape deloc în promovarea lecturii şi a autorilor români decât prin participarea la târgurile internaționale. Este un proiect ambițios care își dorește să îmbrățișeze toată breasla culturii scrise, iar după 10 ani fără rezultate palpabile, nu sunt deloc surprins de scepticismul acestora.

Campania „Citeşte Româneşte” ar fi un prim pas în modificarea politicilor publice referitoare la promovarea lecturii, în general, și a scriitorilor români,în particular.

Avem în vedere și alte acțiuni, dar aș prefera să le fac cunoscute publicului doar în momentul în care acestea devin realitate.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te