Traumatismele cauzate de traficul rutier reprezintă o cauză principală de deces şi invaliditate la nivel mondial, cu aproximativ 1,3 milioane de persoane decedate şi până la 50 de milioane de persoane rănite în fiecare an.
Pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 5 şi 29 de ani nu există o ameninţare mai mare pentru viaţa lor.
La nivel global, 1 din 4 decese are loc printre pietoni şi biciclişti, arată datele publicate de organizaţiile din cadrul ONU.
Planul Global pentru Deceniul de Acţiune pentru Siguranţa Rutieră 2021-2030 reflectă un obiectiv ambiţios de reducere a deceselor şi vătămărilor din traficul rutier cu 50% până în 2030. Planul subliniază că acestea pot fi prevenite prin analiza întregului sistem de transport, luând măsuri pentru asigurarea drumurilor, vehiculelor şi a comportamentelor, precum şi pentru îmbunătăţirea îngrijirii de urgenţă.
Citește și: Evoluția preferințelor muzicale ale românilor: În 10 ani, numărul maneliștilor a crescut cu 50%
Ziua mondială de comemorare a victimelor accidentelor rutiere: Utilizatorii vulnerabili ai drumului, cei mai expuși
Mai mult de 50% dintre toate decesele cauzate de traficul rutier apar în rândul utilizatorilor vulnerabili ai drumului: pietoni, biciclişti şi motociclişti. Pietonii, bicicliştii şi conducătorii vehiculelor motorizate cu două şi trei roţi şi pasagerii acestora sunt cunoscuţi în mod colectiv drept "utilizatori vulnerabili ai drumurilor" şi reprezintă jumătate din toate decesele din traficul rutier din lume.
O proporţie mai mare de utilizatori vulnerabili ai drumurilor mor în ţările cu venituri mici decât în ţările cu venituri mari, mai arată statisticile ONU.
Ziua mondială de comemorare a victimelor traficului rutier din 2023 pune în centrul atenţiei justiţia. Aplicarea legii rutiere, investigarea amănunţită după un accident pentru a afla dacă a fost comisă o infracţiune şi pentru a preveni reapariţia, urmărirea penală acolo unde este cazul şi compensarea civilă fac parte din sistemul de justiţie. Atunci când este îndeplinit în mod serios, corect şi consecvent, un astfel de sistem este ceea ce merită şi îşi doresc victimele accidentelor rutiere şi familiile acestora, reprezentând şi un factor de prevenţie, notează Agerpres.
Sloganul evenimentului este ''Remember. Support. Act'' / ''Nu uita. Susţine. Acţionează''. Ca în fiecare an, obiectivele prezentate pe site-ul https://worlddayofremembrance.org/ sunt de a oferi victimelor traficului rutier şi familiilor acestora o platformă, sub hashtag-ul WDoR 2023: amintiţi-vă de toţi oamenii ucişi şi răniţi grav pe drumuri; recunoaşteţi munca crucială a serviciilor de urgenţă; atrageţi atenţia asupra răspunsului legal, în general, la decesele şi rănirile provocate de fapte culpabile şi pledaţi pentru un răspuns adecvat; pledaţi pentru un sprijin mai bun pentru victimele traficului rutier şi familiile victimelor; promovaţi acţiuni bazate pe dovezi pentru a preveni şi, în cele din urmă, a opri alte decese şi răniri în traficul rutier.
Citește și: Iarna i-a luat pe nepregătite pe șoferi. Accidente în lanț după ce nu și-au schimbat cauciucurile
De la adoptarea Zilei mondiale de comemorare a victimelor traficului rutier, în conformitate cu Rezoluţia Adunării Generale 60/5, un număr tot mai mare de ţări de pe fiecare continent a început să marcheze această zi. Evenimentul a devenit un instrument important în eforturile globale de reducere a victimelor rutiere. Oferă o oportunitate de a atrage atenţia asupra amplorii devastării emoţionale şi economice cauzate de accidentele rutiere şi de a recunoaşte suferinţa victimelor accidentelor rutiere şi munca serviciilor de asistenţă şi salvare, evidenţiază site-ul ONU.
În septembrie 2020, Adunarea Generală a ONU a adoptat rezoluţia A/RES/74/299 - "Îmbunătăţirea siguranţei rutiere la nivel mondial", proclamând Deceniul de acţiune pentru siguranţa rutieră 2021-2030, cu obiectivul ambiţios de a preveni cel puţin 50% din decesele şi vătămările provocate de accidentele rutiere până în 2030. Planul Global pentru Deceniul de Acţiune a fost elabotat de OMS şi comisiile regionale ONU, în cooperare cu alţi parteneri din Cooperarea ONU pentru Siguranţa Rutieră. De asemenea, pentru a evidenţia situaţia copiilor pe drumuri şi pentru a genera acţiuni pentru a le asigura mai bine siguranţa, ONU organizează Săptămâna Globală a Securităţii Rutiere, în luna mai.
România este „campioană” la capitolul victime în accidente rutiere la nivel european
Eurostat a publicat recent raportul cu privire la decesele înregistrate în UE în 2021 ca urmare a accidentelor rutiere, iar România este în continuare pe primul loc.
Noul raport prezintă situația pe regiuni, în 2021 fiind înregistrate 19.917 de victime în UE – o medie de 45 de decese la un milion de locuitori.
Citește și: România, în Top 3 țări de coșmar pentru șoferi, alături de Columbia și Argentina
Statisticile arată că 24 de regiuni din UE au avut cel puțin 80 de decese la un milion de locuitori. Iar ca de obicei, România este „campioană” la capitolul victime în accidente rutiere, cu 6 regiuni din cele 24 indicate de Eurostat.
În clasamentul întocmit de Eurostat, Franța ocupă locul al doilea (4 regiuni din 24), urmată de Bulgaria și Grecia (3 regiuni), Croația, Polonia și Portugalia (2 regiuni fiecare), informează autocritica.ro.
Numărul deceselor din România în accidente rutiere, la un milion de locuitori (situație pe regiuni):
– Nord-Vest: 83
– Nord-Est: 102
– Centru: 76
– Sud-Est: 116
– Sud-Muntenia: 109
– București-Ilfov: 53
– Sud-Vest Oltenia: 112
– Vest: 88
Media deceselor din România în 2021: 92 de persoane. Rezultatele anterioare: 85 în 2020, 96 în 2019.