Veste proastă pentru samsari și micii transportatori! Tahograf inteligent, pe utilitarele de până la 3,5t
Utilitarele de până la 3,5 tone care efectuează transporturi internaționale în Europa, adică autoplatformele folosite de samasari să aducă mașini SH și dubele de marfă, trebuie dotate obligatoriu cu tahograf inteligent de la 1 iulie 2026.
Sectorul transportului ușor se va confrunta cu una dintre cele mai mari schimbări de reglementare din ultimii ani.
De la 1 iulie 2026, vehiculele utilitare cu o greutate totală admisă de 2,5–3,5 tone, care efectuează transport internațional de mărfuri, vor trebui să fie echipate cu tahografe inteligente de generația a doua (G2V2).
Șoferii acestor vehicule vor fi, de asemenea, supuși acelorași reguli privind timpul de conducere și odihnă ca și șoferii de camioane, informează trans.info.
Veste proastă pentru samsari și micii transportatori! Tahograf inteligent, pe utilitarele de până la 3,5t
Începând cu 1 iulie 2026, firmele de transport care doresc să efectueze transport rutier internațional cu furgonete trebuie să respecte Regulamentul (CE) 561/2006 privind timpul de muncă și utilizarea tahografului – reglementări care până acum se aplicau doar vehiculelor de peste 3,5 tone.
Noile norme fac parte din Pachetul de Mobilitate, implementat treptat în UE din 2020.
Pentru operatorii de flote ușoare, provocările sunt numeroase: achiziționarea și instalarea tahografelor G2V2, emiterea cardurilor de șofer și de întreprindere, instruirea personalului privind utilizarea corectă a dispozitivelor, planificarea rutelor conform noilor reguli și actualizarea procedurilor interne.
„Aceste reglementări reprezintă o provocare serioasă pentru industria transportului ușor, mai ales pentru companiile mici.
În lipsa unei pregătiri adecvate, unii operatori ar putea decide să își limiteze activitatea la transportul intern sau să își reorganizeze complet flota”, a explicat Mateusz Włoch, expert în formare în cadrul Grupului Eurowag.
Citește și: Impozit auto 2026: Pentru un camion de 12 tone plătești cât pentru o mașină mică cu motor de 2.5 litri
Obligația se aplică furgonetelor cu masa totală de 2,5–3,5 tone care efectuează transport internațional de mărfuri în Uniunea Europeană, Elveția și țările SEE. Sunt vizate atât vehiculele noi, cât și cele deja înmatriculate, cu condiția să fie utilizate pentru transport internațional.
Vor fi exceptate de la regula tahografului inteligent furgonetele utilizate doar pentru transport intern, transportul internațional pentru uz personal sau al întreprinderii (dacă șoferul nu este angajat exclusiv ca șofer) și furgonetele destinate transportului a până la 9 persoane, inclusiv șoferul.
Singurul dispozitiv de înregistrare permis va fi tahograful inteligent de generația a doua (G2V2). Montarea altui model sau nerespectarea termenului echivalează cu neconformitate.
Implementarea tahografului presupune și noi obligații administrative
Companiile trebuie să obțină cardul de întreprindere, iar șoferii carduri individuale, necesare pentru înregistrarea timpilor de conducere și de odihnă.
Cererile pentru aceste carduri trebuie depuse din timp la autoritățile competente, astfel încât să fie respectat termenul din iulie 2026.
„Pentru a evita greșelile costisitoare și încălcările, o companie de transport ar trebui să se concentreze pe educarea întregului personal responsabil de transport: de la conducere, prin șoferii de furgonete, la expeditori și dispeceri, precum și lucrătorii din birouri.
Angajații trebuie să învețe planificarea eficientă a rutelor în conformitate cu reglementările aplicabile privind timpul de conducere și odihnă.
Respectarea limitelor actuale și citirea și interpretarea corectă a datelor descărcate de pe dispozitivele de înregistrare pot fi o provocare semnificativă pentru întreaga întreprindere.
Prin urmare, merită să te gândești la schimbări acum, mai ales deoarece, pe lângă sancțiunile financiare severe pentru lipsa unui tahograf, inspectorii pot imobiliza vehiculul în străinătate și îl pot direcționa către un atelier pentru a instala dispozitivul pe cheltuiala transportatorului”, avertizează Mateusz Włoch.