Oficial, niciun mare producător auto occidental nu mai e prezent pe piața din Rusia. S-au retras, rând pe rând, după ce Putin a pornit războiul din Ucraina.
Iar chinezii au profitat din plin. Rușii au cumpărat peste 1.000.000 de mașini chinezești noi în 2024, de 7 ori mai multe față de anul precedent, potrivit cifrelor Asociației Chineze a Autoturismelor (CPCA).
Prin urmare, Rusia a devenit cea mai mare piață de export pentru mașinile „Made in China”. Potrivit CPCA, mărcile chineze, precum Chery, Geely și Great Wall Motor, au ajuns să dețină 63% din piața rusă, în timp ce cota de piață a mărcilor locale a scăzut la 29%, informează Business Insider.
Citește și: Putin s-a supărat că rușii au cumpărat 1.000.000 de mașini chinezești. Le-a pus taxă de 7.500 $
Samsarii de mașini noi fac legea în Rusia. Mai multe BMW X7, înregistrate în 2024 ca în Germania
Cum rușii bogați nu pot renunța la cei mai tari bolizi de lux, însă, în ciuda sancțiunilor impuse Rusiei după declanșarea războiului din Ucraina, aceștia continuă să se răsfețe cu cele mai noi modele.
De exemplu, în 2024, în Rusia au fost înmatriculate 3.504 BMW-uri X7 noi, mai multe decât în Germania (3.323 unități), potrivit datelor Autostat și KBA prelucrate de Car Industry Analysis.
Citește și: FOTO Odă lui Putin. Lada a dezvoltat un model nou după aproape 30 de ani. „Seamănă” cu Dacia Duster
Cum este posibil? Samsarii de mașini noi fac legea în Rusia. Au dezvoltat o adevărată rețea de importuri de mașini noi occidentale la gri printr-o „suveică”, via Turcia, Georgia, Azerbaijan și Kazakhstan. Adică, aduc și înregistrează mașinile noi într-una dintre cele patru țări, după care le „importă” în Rusia.