duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

S-a aprins martorul ABS în bord? Ce faci? Poți să mai mergi? Explicațiile specialiștilor

Data publicării: 05.10.2025 • 08:00 Data actualizării: 05.10.2025 • 08:05
S-a aprins martorul ABS în bord? Ce faci? Poți să mai mergi? - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
S-a aprins martorul ABS în bord? Ce faci? Poți să mai mergi? - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Martor ABS - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Martor ABS - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Aprinderea unui martor luminos în bord semnalează o eroare de funcționare, o defecțiune, și, de cele mai multe ori, înseamnă să opriți cât mai repede pe marginea drumului. În cazul în care se aprinde martorul ABS, însă, lucrurile stau puțin altfel, explică specialiștii.

Dacă se aprinde martorul ABS în bord galben sau roșu, înseamnă că sistemul care împiedică roțile să se blocheze la frânare are o problemă, că nu mai merge, nu că mașina nu mai are frâne. 

Așadar, specialiștii spun că, în principiu, puteți să vă continuați călătoria, dar va trebui să fiți precaut în timp ce faceți acest lucru, să frânați cu mai multă atenție, pentru că mașina va frâna în continuare ca una fără ABS.

Atenție, nefuncționarea ABS-ului duce și la nefuncționarea sistemului electronic de stabilitate (ESP) și a sistemului de control al tracțiunii (ASC). 

Citește și: Vrei să nu ai „surprize” cu frânele? Nu fă economie de 200 lei. Schimbă lichidul de frână la 2-3 ani

S-a aprins martorul ABS în bord? Ce faci? Poți să mai mergi? Explicațiile specialiștilor

ABS-ul, sistemul de anti-blocare a frânelor, face exact ceea ce „spune”. Împiedică blocarea roților mașinii atunci când se apasă puternic puternic pedala de frână.

La mașinile mai vechi, fără ABS, este necesară o tehnică specială și destul de greu de învățat de apăsare succesivă pentru se preveni pe cât posibil blocarea roților și pierderea controlului direcției. ABS-ul face acest lucru folosind senzori de viteză la roți și un modul electronic care „pusează” frânele de aproximativ 15 ori pe secundă sau mai mult pentru a preveni blocarea roților și a permite o oprire mai sigură și controlabilă cu o singură apăsare a pedalei.

Când martorul ABS se aprinde și, deci, sistenul nu funcționează, specialiștii recomandă să reduceți viteza de deplasare și să măriți distanța față de mașina din fața dumneavoastră, mai ales când plouă sau când conduceți pe zăpadă sau gheață. Și, evident, să duceți mașina la service cât mai curând posibil pentru a face ABS-ul să meargă.

Citește și: Care a fost prima mașină de serie mare echipată standard cu frâne pe disc? S-a întâmplat în 1955

Martor ABS - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Foto: Martor ABS aprins. Atenție, nu mai funcționează nici ESP-ul, nici ASC-ul. 

Cauze care pot duce nefuncționarea ABS-ului

Factori precum lichid de frână insuficient, defecțiuni la cablaj, un senzor de viteză al roții defect, plăcuțe de frână uzate sau siguranțe arse pot declanșa martorul luminos ABS.

Butucurile roților slăbite sau rulmenții roților deteriorați pot, de asemenea, provoca aprinderea martorului luminos ABS, deoarece aceste piese ar putea afecta citirile senzorilor.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră