Renaște mașina românească ARO? A fost înregistrat modelul e-ARO 25, prototipul costă 12-14 milioane €
Marca românească de mașini de teren ARO ar putea să renască. La OSIM, a fost înregistrat numele modelului e-ARO 25, ce indică un vehicul electrificat, iar, potrivit inițiatorilor proiectului, dezvoltarea primului prototip ar costa 12-14 milioane €.
ARO (Auto România) a început producția în 1957 și a realizat peste 380.000 de vehicule până și-a închis porțile, dintre care două treimi au fost exportate în peste 110 țări.
Primul off-roader românesc, produs între 1957 și 1975 la Câmpulung, a fost IMS.
Întreprinderea Metalurgică de Stat (IMS) de la Câmpulung a proiectat mașina de teren IMS după GAZ 64, model pentru care, la început, producea piese de schimb. Off-roader-ul sovietic dezvoltat în timpul celui de-al doilea Război Mondial a fost făcut de ruși după celebrele Jeep-uri Willys trimise ca ajutor de SUA către URSS. Producția IMS 57 la Câmpulung a început în 1957.
Citește și: FOTO Apariție epocală: A fost găsit și recondiționat primul Aro 24 fabricat la Câmpulung în 1969
Optic, IMS 57 și GAZ 64 sunt aproape identice, dar modelul românesc dispune de alte soluții tehnice. De exemplu, șasiul GAZ-ului avea lonjeroane cu profile curbe și suspensii față în sfert de arc, iar IMS, cadrul șasiului drept și arcuri cu foi.
Inițial, IMS-ul era echipat cu un motor tip Ford A, cu patru cilindri in linie, de 3.260 cmc, care dezvolta 50 de cai putere și putea atinge o viteza maxima de 80 km/h. Greutatea totala era de 2.265 kg, iar sarcina utila, de 650 kg. Cutia de viteze manuală avea patru trepte.
Apoi, IMS-ul a evoluat. Între anii 1959 și 1964 au fost produse modelele M59 A și M59 B (motor de 56 CP, viteză maximă crescută la 90 km/h și ștergătoare de parbriz eelctrice), iar în 1964 a apărut M461, cu ascpect îmbunătățit și mecanică reproiectată. Mașina a trecut la un motor pe benzină de 2.5 litri și 70 CP, care o ajuta să ajungă și la 100 km/h.
Citește și: VIDEO Aro M461 facelift, prezentat la Salonul de la Paris din 1971, alături de cele mai tari mașini
În 1965, Aro M461 a început să meargă la export, în prima fază în China și Columbia. Iar în ceea ce privește performanțele, M461 a câștigat, de exemplu, ediția din 1970 a Forests Rally (Belgia) și ediția din 1973 a Sons of Beaches (Oregon).
Apoi, în 1972, a apărut Seria ARO 24, inginerii români inspirându-se după Fiat Campagnola.
Primul model al seriei a fost ARO 240, un model decapotabil, cu 2 usi și prelata, suspensie independenta pe puntea față, cutie de viteze cu 4 trepte, cutie transfer, tracțiune integrală, motor pe benzină de 2500 cmc și 75 cai putere.
Exporturile au început după anul 1973, însă modelele de export aveau alte motoare pentru a corespunde normelor de poluare.
În anul 1975 este lansat modelul 241, un model decapotabil cu 4 usi, apoi modelul 243, cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea opțional geamuri și avea în total 8 locuri sau perete despărțitor și spațiu pentru marfă.
În anii 1976-1977 sunt lansate modelele 244, cu 5 uși, și 320, o camionetă bazată pe un șasiu alungit de Aro 24.
În 1977, Aro 244 a apărut cu un motor pe benzină de 2.5 litri și 75 cai putere. Iar în 1978 a primit motorul diesel „de Brașov”, D127, cu o cilindree de 3.1 litri și 68 cai putere. Diesel-ul „de Câmpulung”, D27, a intrat în gamă abia în 1985, avea 2.6 litri și 69 cai putere.
În anul 1985, se introduce cutia de viteze în 5 trepte pe Aro 24, precum și, opțional, sistem de frânare cu discuri pe puntea față.
Citește și: VIDEO ARO 240 de Dakar, nostalgie comunistă. Era „globalist”: motor V8 american, cutie automată
După Revoluție, ARO a încercat să supraviețuiască cu motoare Ford, Toyota, Peugeot și Renault, dar nu a reușit, mai ales din cauza calității slabe a fabricației.
În 2003, statul român a vândut, pentru prețul de 180.000 USD, 68,7% din ARO companiei americane Cross Lander, deținută de John Perez, un american născut în Cuba. În contractul de privatizare erau prevăzute investiții de 2 milioane de dolari în ARO, dar nici o investiție nu a avut loc, iar echipamentul ARO a fost vândut.
Renaște mașina românească ARO? A fost înregistrat modelul e-ARO 25, prototipul costă 12-14 milioane €. Producția s-ar face la Uzina Mecanică Bucureşti
După 23 de ani de la producerea ultimului ARO în România, marca ARO ar putea să renască.
Asociația Română pentru Cercetări Strategice Avansate, Nanotehnologii și Tehnologii Quantice (ARCSANTQ) a relansat programul ARO, prin care își propune să revitalizeze tradiţionala marcă auto românească.
Proiectul, condus de Ing. Eduard Costache, membru al Asociaţiei, vizează readucerea la viață a mărcii emblematice ARO Câmpulung-Muscel, recunoscută în trecut în peste 100 de țări pentru capacitățile sale off-road.
Citește și: VIDEO Un român a inventat AroX, un mini pick-up 100% electric. Are 20 de cai și costă cât un scuter
Potrivit reprezentanţilor ARCSANTQ, e-ARO 25 NEXT GENERATION nu este o simplă modernizare ci un proiect complet nou, cu un design nou, semnat de casa italiană de design Granstudio, dezvoltat pe o platformă structurală heavy-duty aliniată la cele mai noi cerințe de electromobilitate strategică.
Proiectul e-ARO 25 a fost deja înregistrat la OSIM, potrivit preşedintelui ARCSANTQ Dan Hazaparu, relatează brasovstiri.ro.
„Un asemenea program complex este rezultatul unei colaborări interinstituţionale şi ne pune într-o poziţie privilegiată în regiune. Niciunul dintre vecinii noştri nu s-ar putea lăuda cu un asemenea proiect.
Realizarea lui, linia de asamblare, se va face la Uzina Mecanică Bucureşti, care este în coordonarea Romarm.
Motorizarea, respectiv sistemele de propulsie, plus sistemul de comandă cad în sarcina INCD Turbomotoare – COMOTI (Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI).
Acest proiect îl înscriem pentru eligibilitate la finanţare în cadrul programului „Soluţii” al Ministerului Educației și Cercetării (MEC).
Estimările noastre sunt că prezentarea prototipului noului ARO ar necesita o investiţie de 12-14 milioane euro şi doi ani”, a declarat Dan Hazaparu.
„Uzina noastră va sprijini relansarea celebrei mărci ARO!
Proiectul e-ARO 25 NEXT GENERATION marchează renașterea legendarului brand românesc, prin dezvoltarea unui vehicul 4×4 complet nou, construit pe o platformă modernă heavy-duty, cu versiuni civile și tactice, inclusiv pentru utilizare militară și compatibilitate cu cerințele NATO.
Designul este realizat de casa italiană Granstudio, iar producția va avea loc pe liniile de asamblare ale Uzinei Mecanice București”, a informat, pe pagina sa de Facebook, și Uzina Mecanică București.
Hazaparu a explicat că, la acest moment, întregul proiect este practic definit din punct de vedere conceptual și constructiv, cu tot cu înregistrarea soluțiilor inovative la OSIM, urmând asigurarea finanţării şi realizarea lui fizică.