Producătorii de mașini electrice, în panică. China a restricționat exportul de pământuri rare

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 01.06.2025 - 09:07
Producătorii de mașini electrice, în panică. China a restricționat exportul de pământuri rare - FOTO: Profimedia (imagine cu rol ilustrativ)
Producătorii de mașini electrice, în panică. China a restricționat exportul de pământuri rare - FOTO: Profimedia (imagine cu rol ilustrativ)

Producătorii de mașini electrice au intrat în panică, după ce China a restricționat exportul de pământuri rare. Nu mai au materii prime decât pentru câteva săptămâni.

SHARE

Producătorii de vehicule la nivel global trag un semnal de alarmă privind un potenţial deficit de magneţi din pământuri rare din China, esenţiali pentru componente precum motoarele ştergătoarelor de parbriz şi senzorii ABS, care ar putea forţa oprirea activităţii uzinelor auto în câteva săptămâni, transmite News.ro, citând Reuters.

Citește și: FOTO Sistem de frânare automată, „eficient”. Accident în lanț cu 4 mașini chinezești Xiaomi SU7

Producătorii de mașini electrice, în panică. China a restricționat exportul de pământuri rare

Într-o scrisoare trimisă pe 9 mai oficialilor administraţiei Trump, şeful asociaţiei comerciale care reprezintă General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai şi alţi producători majori de automobile a atras atenţia asupra impactului acestor restricţii.

”Fără un acces fiabil la aceste elemente şi magneţi, furnizorii auto nu vor putea produce componente esenţiale precum cutii de viteze automate, corpuri de acceleraţie, alternatoare, diverse motoare, senzori, centuri de siguranţă, difuzoare, lumini, motoare, direcţie asistată şi camere video”, au scris reprezentanţii Alianţei pentru Inovaţie Auto către administraţia Trump.

Citește și: Cât costă încărcarea mașinii electrice la Supercharger? În România, cu 40% mai scump ca în Franța

Scrisoarea, semnată şi de MEMA – Asociaţia Producătorilor de Echipamente pentru Vehicule, subliniază că lipsa acestor componente va duce inevitabil la perturbarea producţiei auto din SUA.

”În cazurile grave, aceasta ar putea include reducerea volumelor de producţie sau chiar oprirea completă a liniilor de asamblare”, avertizează organizaţiile.

Atât CEO-ul Alianţei, John Bozzella, cât şi CEO-ul MEMA, Bill Long, au declarat vineri, pentru Reuters, că situaţia nu a fost rezolvată şi rămâne o preocupare majoră.

Ei au apreciat implicarea directă a administraţiei Trump pentru a preveni blocajele în producţia şi lanţurile de aprovizionare auto din SUA.

Citește și: S-a terminat supremația mașinilor electrice Tesla în Europa! Chinezii de la BYD, pe prima poziție

Bozzella a menţionat că problema a fost abordată în discuţiile purtate la Geneva între secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, şi reprezentantul comercial Jamieson Greer cu omologii chinezi.

Greer a declarat vineri, pentru CNBC, că Beijingul a fost de acord să ridice restricţiile aplicate exporturilor de magneţi din pământuri rare pentru companiile americane, dar ”nu a acţionat suficient de repede pentru a facilita accesul industriilor americane”.

”Nu am văzut fluxul acelor minerale critice aşa cum ar fi trebuit”, a spus el.

China, care deţine peste 90% din capacitatea globală de procesare a magneţilor necesari în industria auto, aeronautică şi a electrocasnicelor, a impus în aprilie restricţii ce obligă exportatorii să obţină licenţe speciale de la Beijing.

Exporturile chineze de magneţi din pământuri rare s-au înjumătăţit în aprilie, pe fondul unui proces de aplicare complex, care poate necesita sute de pagini de documente.

Vineri, preşedintele Donald Trump a acuzat China, printr-o postare pe Truth Social, că a încălcat termenii unui acord recent de relaxare temporară a tarifelor şi altor restricţii comerciale.

Ambasada Chinei la Washington a replicat că SUA abuzează de controalele la export în sectorul semiconductorilor.

Un oficial american a precizat pentru Reuters că la discuţiile de la Geneva s-au discutat doar tarifele şi contramăsurile Chinei, nu şi controalele la export ale SUA.

Oficialul şi-a exprimat frustrarea faţă de ritmul lent al Beijingului în acordarea licenţelor pentru exporturile de pământuri rare, avertizând că, dacă producătorii auto vor fi forţaţi să oprească producţia, SUA ar putea lua măsuri de retorsiune.

Deşi câteva licenţe au fost deja emise, inclusiv pentru unii furnizori ai Volkswagen, producătorii auto indieni spun că nu au primit niciuna şi vor trebui să oprească producţia la începutul lunii iunie.

Bosch, furnizor german de piese auto, a confirmat că procedurile de obţinere a licenţelor sunt ”complexe şi consumatoare de timp”, din cauza cerinţelor birocratice şi a documentaţiei extinse.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te