Pregătirea mașinii pentru iarnă: Trebuie sau nu să schimbi antigelul? Explicațiile mecanicilor
Iarna a venit mai repede în acest an, în multe zone din România fiind deja zăpadă și temperaturile scăzând considerabil sub limita de îngheț. Pe lângă cauciucuri de iarnă, mașina are însă nevoie și de alte pregătiri. Iar verificarea antigelului e printre cele mai importante.
Antigelul, lichidul de răcire, este esențial pentru buna funcționare a motorului mașinii. Verificați-l periodic și mai ales acum, înainte ca iarna să-și intre pe deplin în drepturi.
În timp, antigelul își pierde din proprietăți și, dacă îngheață, pagubele pot fi foarte mari.
Pregătirea mașinii pentru iarnă: Trebuie sau nu să schimbi antigelul? Explicațiile mecanicilor
Potrivit mecanicilor, antigelul trebuie înlocuit preventiv la maximum 4-5 ani. Dar trebuie ținut cont și de numărul de kilometri parcurși. Una e să mergi 50.000 km, alta 300.000 km.
În restul timpului, dacă la verificările periodice (să zicem la 3-4 luni sau înainte de a pleca la orice drum lung), șoferul observă că nivelul antigelului din vasul de expansiune este sub jumătatea distanței dintre marcajele „Min.” și „Max.”, lichidul de răcire trebuie completat.
completarea se face cu antigel de același tip (există 6 culori de antigel și se alege în funcție specificațiile tehnice ale fiecărei mașini) sau cu apă distilată.
Și e recomandat ca de fiecare dată când completați să testați lichidul de răcire din motor cu un densimetru special, care indică până la ce temperatură negativă rezistă amestecul.

Foto: Folosește un densimetru special pentru antigel pentru a ști exact la ce temperatură rezistă.
Lichidul de răcire al motorului este un amestec de apă distilată (atenție, nu puneți apă de la robinet pentru că riscați să stricați propulsorul din cauza depunerilor) și antigel auto.
Principalul rol pe care îl are antigelul este de a împiedica supraîncălzirea motorului vara și înghețarea acestuia pe timp de iarnă.
De asemenea, antigelul are și rol de ungere pentru pompa de apă și rol anticoroziv, așa că uitați poveștile că mașina poate merge vara și cu apă chioară. Merge, dar se trică mai repede.
Șase culori și două tipuri principale de antigel
Antigelul se alege în funcție de specificațiile menționate de producător în cartea tehnică a fiecărei mașini.
În magazine, veți găsi nu mai puțin de 6 culori de antigel: antigel albastru, antigel galben, antigel verde, antigel rosu, antigel roz și antigel mov).
Dar, există doar două tipuri de antigel care stau la baza tuturor culorilor:
- Antigel monoetilen-glicol (albastru, galben, verde)
- Antigel propilen-glicol (roșu, roz, mov)
Citește și: Cum spun specialiștii că șoferii trebuie să depoziteze anvelopele de vară pentru a nu le strica
Cele două tipuri principale de antigel sunt transformate de producătorii auto într-o serie de norme. Astfel, antigelul monoetilen-glicol poate fi găsit sub norma G11, în timp ce antigelul propilen-glicol poate fi gasit sub norma G12 sau G12+.
Antigelul G11 este cel mai vechi și este folosit la majoritatea mașinilor construite până în anul 2000. Acesta are, în general, culoarea albastră, însă poate fi găsit și în culorile galben sau verde. Antigelul G11 este, de regulă, mai coroziv și se evaporă mai repede. Cu toate astea, la motoarele vechi, făcute pentru acest tip de antigel este bine să se folosească în continuare.
Antigelul G12 poate fi roșu sau roz, dar se poate găsi și în culoarea mov, care respectă norma G12+ si contine o serie de aditivi suplimentari față de G12. Antigelul G12 nu conține silicati și are un nivel scăzut de fosfați. Este recomandat pentru majoritatea mașinilor noi, care au sistem complex de răcire și de climatizare.
În cazul în care antigelul nu este în conformitate cu specificațiile impuse de producător, riscați să distrugeți motorul, prin simplul fapt că un antigel nepotrivit va reacționa chimic cu materialele din care este construit motorul.
În general, antigelul se amestecă cu apă distilată într-o poporție de 1:1. Dar, verificați eticheta produsului și informațiile producătorului. În România, lichidul de răcire trebuie să reziste până la -35, -40 de grade Celsius.
Culorile de antigel pot fi, în principiu, amestecate, dacă au la bază același tip de antigel, Dar, cel mai bine, este să păstrați și culoarea.
Nu se amestecă antigel monoetilen-glicol cu antigel propilen-glicol!