sâmbătă 25 octombrie
EUR 5.0835 USD 4.3789
Abonează-te
Newsweek România

FOTO Povestea primei mașini făcută în serie în România. A fost furată cu tot cu fabrică de Rusia

Data publicării: 25.10.2025 • 07:40
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 - Foto: Facebook

Prima mașină a fost făcută în serie în România imediat după cel de-al II-lea Război Mondial. Avea motor în stea, ca de avion, și putea atinge 120 km/h. Și se spune că liderul sovietic Leonid Brejnev a fost atât de impresionat de ea încât a luat-o cu tot cu fabrică în Rusia.

Un grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele Malaxa din Reșița, condus de inginerul Petre Carp, și specialiști de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România, au dezvoltat imediat după cel de-al II-lea Război Mondial, în 1946, primul automobil românesc.

Citește și: VIDEO DAC 120 DE, super-basculanta electrică a lui Ceaușescu: 1.040 de cai și înălțime cât 2 etaje

Povestea primei mașini făcută în serie în România. A fost furată cu tot cu fabrică de Rusia

Mașina a fost botezată Malaxa 1C, după numele inginerului și marelui industriaș interbelic Nicolae Malaxa, și avea un design revoluționar pentru acea vreme.

Motorul cu trei cilindri în stea, ca de avion cu elice, era dispus în spate, ca la Volkswagen Beetle, de exemplu, și era răcit forțat cu aer.

Interesant, sistemul de răcire cu aer și admisia de aer ale propulsorului ce dezvolta 30 de cai putere erau „ascunse” în acoperișul cu pereți dubli al modelului Malaxa 1C, priza de aer aflându-se deasupra parbrizului.

Citește și: Povestea uitată a primei mărci de mașini de pe teritoriul României de astăzi a început în 1909

Malaxa C1 - Foto: Facebook
Deasupra parbrizului Malaxa C1 se observă prizele de aer ale motorului - Foto: Facebook

Cu aceste resurse, se spune că primul automobil românesc, Malaxa 1C, putea atinge o viteză maximă de 120 km/h și consuma 10 litri de benzină la suta de kilometri.

Malaxa 1C a fost produs timp de doi ani. Unele surse spun că au fost făcute 200 de unități, altele, până la 800 de unități, iar altele, până la 2.000 de unități.

Malaxa C1 - Foto: Facebook
Malaxa C1 avea un design revoluționar pentru acea vreme - Foto: Facebook

După cel de-al II-lea Război Mondial, sovieticii au luat cam tot ce le-a plăcut din zonele de influență. Iar, printre altele, din România au luat Malaxa 1C cu tot cu linia de asamblare și le-au dus la Podgorie, în Urali.

Se spune că decizia mutării Fabricii Malaxa din România în Rusia i-a aparținut liderului sovietic Leonid Brejnev, care ar fi făcut un drum București-Sofia la bordul unui Malaxa 1C și a rămas de impresionat de performanțele mașinii românești.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră