Guvernul elen a introdus o revizuire cuprinzătoare a Codului Rutier (KOK), prezentată Parlamentului la 31 mai 2025, pentru a aborda rata ridicată a mortalității rutiere din țară.
Cu 665 de decese raportate în 2024 (ELSTAT) și cu Grecia pe locul al 7-lea în UE în ceea ce privește decesele cauzate de traficul rutier (ETSC), noul cod pune accentul pe sancțiuni mai dure, pedepse cumulative pentru recidiviști și pe aplicarea digitală avansată a amenzilor și sancțiunilor pentru a promova o conducere mai sigură.
Se așteaptă ca noul Cod Rutier din Grecia să intre în vigoare din septembrie 2025.
Pleci cu mașina în Grecia? „Explodează” amenzile: telefon/parcare - 2.000 €, „curse” - 8.000 €
Principala schimbare adusă de Codului Rutier din Grecia este introducerea conceptului de recidivă.
Pentru prima dată, sancțiunile pentru încălcări frecvente sau repetate nu vor fi compensate. Acestea vor fi pedepsite cumulativ.
Iar logica este simplă: un șofer care comite o încălcare prin neglijență nu poate fi tratat la fel ca cineva care insistă să încalce legea în mod sistematic, punând în pericol viața șoferilor și a pietonilor cu o cultură și educație rutieră, notează keeptalkinggreece.com.
Citește și: O aplicație lansată în Grecia răspunde la întrebările turiștilor. Oferă informații și în română
Noul cadru de sancțiuni se bazează pe pedepse pe niveluri pentru încălcările Codului Rutier. „Rigurozitatea nu este o pedeapsă, ci un instrument de prevenire”, a subliniat Ministerul Transporturilor de la Atena.
Fiecare încălcare este înregistrată, iar dacă se repetă, sancțiunea crește semnificativ - nu numai financiar, ci și administrativ: de la retragerea permisului la urmărirea penală, în funcție de gravitate și consecințe.
Cele mai importante modificări ale Codului Rutier din Grecia
Aplicare digitală și sancțiuni inteligente
Una dintre cele mai semnificative modificări aduse KOK este introducerea aplicării digitale automate a legii, începând din septembrie 2025.
După cum a anunțat ministrul supleant al transporturilor, Kostas Kyranakis, contravențiile rutiere surprinse de camerele de supraveghere din Attica vor fi emise și livrate electronic prin intermediul gov.gr, portalul digital oficial al guvernului.
Șoferii găsiți în neregulă vor primi amenzile prin poștă și, în funcție de infracțiune, ar putea fi obligați să renunțe la permis, la înmatricularea vehiculului sau la plăcuțele de înmatriculare.
Citește și: Vacanță cu mașina în Thassos, Corfu, Creta? Atenție, din mai, se scumpește feribotul! Cu cât?
Amenzi mari pentru utilizarea telefonului mobil la volan
Codul Rutier revizuit din Grecia combate utilizarea telefonului mobil în timpul conducerii cu un sistem de sancțiuni pe trei niveluri:
- Prima abatere: amendă de 350 € și suspendarea permisului pentru 30 de zile
- A doua abatere: amendă de 1.000 € și suspendare a permisului pentru 180 de zile
- A treia abatere: amendă de 2.000 € și suspendare a permisului pentru 1 an
Amenzile din ce în ce mai mari subliniază intenția guvernului de a descuraja conducerea distrasă, o cauză majoră a accidentelor în zonele urbane.
Noi limite de viteză: Mai lent în orașe, mai rapid pe autostrăzi
Codul rutier actualizat introduce limite de viteză diferențiate menite să îmbunătățească siguranța în zonele urbane, permițând în același timp viteze mai mari pe autostrăzi:
- 30 km/h pe străzile rezidențiale înguste sau în apropierea școlilor
- 50 km/h pe străzile urbane principale cu separatoare centrale
- 140 km/h pe autostrăzi, o creștere propusă, în curs de revizuire, în urma unei scăderi raportate a numărului de decese pe autostrăzi
Curse de stradă
Excesul de viteză rămâne cea mai răspândită „ilegalitate de rutină” pe drumurile din Grecia. În 2024, au fost înregistrate peste 338.000 de încălcări, un număr care reflectă amploarea problemei, dar și incapacitatea de a o preveni cu instrumentele disponibile până în prezent.
Noul cod abordează, de asemenea, cursele ilegale de stradă, o problemă în creștere, în special în unele părți ale Atenei și în alte centre urbane. Amenzile cresc drastic pentru recidiviști:
- Prima abatere: amendă de 2.000 € și suspendarea permisului pentru 1 an
- A doua abatere: 4.000 € și 2 ani de suspendare
- A treia abatere: amendă de 8.000 € și suspendarea permisului timp de 4 ani
În cele mai extreme cazuri - cum ar fi conducerea cu peste 200 km/h - sunt prevăzute amenzi de 8.000 € și retragerea permisului timp de 4 ani.
Sancțiuni drastice pentru accidentele mortale produse sub influența alcoolului
În cazurile care implică accidente mortale, legea revizuită asociază mai strâns încălcările normelor de circulație cu codul penal.
Șoferii găsiți vinovați de provocarea unui deces în timp ce se aflau sub influența alcoolului sau conduceau cu viteze excesive pot fi condamnați acum la până la 10 ani de închisoare fără eliberare condiționată.
Amendă pentru parcare de până la 2.000 €
Parcarea ilegală a devenit coșmarul suprem al mobilității urbane din Grecia. În fiecare an, sunt efectuate peste 1 milion de apeluri, dintre care 30-35% implică spații, treceri și colțuri pentru persoane cu handicap.
Nu este doar o chestiune de legalitate - este o chestiune de demnitate.
Noul KOK prevede sancțiuni foarte severe pentru blocarea unei rampe pentru persoanele cu dizabilități: o amendă de până la 2.000 € și suspendarea permisului timp de 1 an, în caz de recidivă. Mesajul este clar: accesibilitatea nu este negociabilă.
Prioritate pentru mijloacele de transport public
Unul dintre punctele mai puțin proeminente - dar cruciale - ale noului KOK sunt reglementările privind circulația fără probleme a transportului public, în special în zonele urbane dens populate din Atena și Salonic.
Noul KOK stabilește o limită clară: benzile de autobuz nu mai sunt o „soluție ușoară” pentru depășirile și parcările ilegale.
Noul cod înăsprește amenzile pentru orice vehicul care încalcă aceste infrastructuri, punând accentul pe fiabilitatea autobuzelor și pe funcționalitatea rețelei.
În același timp, se stabilește o interdicție explicită privind circulația pe aceste benzi chiar și a taxiurilor gratuite, cu excepții unice pentru debarcarea pasagerilor, funcționarea pe timp de noapte și vehiculele de tip special (cu handicap sau cu emisii zero).
Utilizarea căștii pe motocicletă, obligatorie pentru rider și pasager
Pentru prima dată, pasagerii motocicletelor care nu poartă cască vor fi, de asemenea, sancționați. Anterior, doar conducătorii, riderii, erau trași la răspundere.
Conform noului cod, atât motociclistul, cât și pasagerul care nu respectă normele vor fi amendați, ceea ce consolidează utilizarea căștii pe toate mijloacele de transport pe două roți.
Cât sunt amenzile pentru viteză, centură și alcool în Grecia
- 20 km/h peste limită: de la 100 €
- 50 km/h peste limită: de la 350 €
- ne purtarea centurii de siguranță: 350 €
- conducere sub influența alcoolului: de la 80 € până la 1.200 €. Poate include suspendarea permisului și chiar arestarea pe loc.