O nouă limbă, cea a mașinilor autonome

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 22.02.2019 - 08:54

Vrem, nu vrem, condusul autonom va fi încet, încet, o parte integrată a mobilității viitorului. Pentru ca oamenii să accepte mașinile care merg singure și să aibă încredere în ele, însă, specialiștii Mercedes-Benz consideră că va fi nevoie de empatie și de o cale de comunicare.

SHARE

Mașinile vor trebui să reușească să spună celorlalți participanți la trafic, mai ales pietonilor și bicicleștilor, ce urmează să facă. Iar pentru acest lucru, în laboratoarele din Stuttgart, se lucrează la o nouă limbă, similară, într-un fel, cu limba semnelor folosită de surdo-muți.

Deocamdată, sistemele dezvoltate de diverși constructori sunt la „Nivelul 2“ de autonomie (sisteme de asistare a conducătorului - în orice moment șoferul e responsabil de mișcările mașinii), maximum la „Nivelul 3“ (mașina preia controlul volanului pe autostrăzi, fără trafic din sens opus – șoferul trebuie să fie capabil să preia controlul în situații complexe, în câteva secunde).

Dar, cum în cinci, zece ani, specialiștii spun că se va ajunge la „Nivelul 4“, în care, de exemplu, autovehiculele vor putea circula singure prin anumite zone urbane, „mașina vorbitoare“ dezvoltată de Mercedes se află deja în teste, sub forma unui S-Klasse aparent obișnuit.

Botezată „The Cooperative Car“, aceasta are pe acoperiș un set special de lumini de semnalizare de culoare turcoaz vizibil la 360 de grade. Când LED-urile se aprind continuu, înseamnă că mașina este în modul autonom, când încep să clipească încet, mașina anunță că frânează, iar când luminile turcoaz clipesc repede, mașina spune că urmează să se pună în mișcare.

De asemenea, „The Cooperative Car“ are lumini turcoaz speciale montate pe parbriz, în grila radiatorului, în faruri și în partea inferioară a geamurilor laterale, pentru „a vorbi“ cu pietonii și cu ceilalți participanți la trafic, pentru a le spune că i-a văzut, că știe că sunt acolo, la fel cum, în multe cazuri, șoferii stabilesc un contact vizual, de pildă, cu oamenii care se pregătesc să traverseze.

Limba mașinilor autonome nu se va rezuma la semne luminoase turcoaz (culoarea nu a fost aleasă întâmplător, ci în urma unor studii care au arătat că pietonii sunt mai atenți la turcoaz), în viziunea specialiștilor Mercedes fiind esențial și limbajul corpului. Prin urmare, S-Klasse-ul de laborator anunță că devine operațional mișcându-și oglinzile retrovizoare exterioare și ridicându-și botul, apoi, spatele din suspensii, ca un câine care se trezește, dă din urechi și se întinde.

Iar lucrurile vor merge și mai departe. În încercarea de a atinge un nivel superior de încredere între oameni și mașini, Mercedes ia în calcul transformarea întregii caroserii într-un mediu de comunicare digital.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.