Vine și ziua în care Golful 7, an de fabricație 2014, nu mai pare suficient. Cu motor de 1.2 turbo și 105 cai, gâfâie cu aerul condiționat pornit la peste 100 la oră. Iar o depășire mai fâșneață se face fără aer pornit. Sau nu se face. Dar a costat 14.000 de euro și un tichet Rabla și și-a făcut treaba cinci ani fără probleme. Cât costă niște cai în plus, ceva mai mult loc la picioare pentru pasagerii din spate și un portbagaj mai generos? Dacă întrebi pe cine trebuie, răspunsul vine natural: Honda Civic (ultima versiune). Cu dotări la versiunea de intrare pe care nu le iei fără câteva mii de euro peste prețul de bază la mai nici o marcă auto, oferta pare imbatabilă. Dar este?
Să verificăm. Ideal, printr-un drive test care să nu se zgârcească la doar 50 de kilometri parcurși prin jurul reprezentanței.
5D la munte și la mare
Primul model testat, o Honda Civic 5D. Adică five doors. Adică hatchback. În varianta ceva mai dotată, vine cu trapă deasupra, cu pornire din buton, încărcare wireless a mobilului și alte câteva brizbrizuri mai mult sau mai puțin importante (mai degrabă mai puțin). Dar vine și cu toți cei 182 de cai ai unui motor de 1.5 cu cutie manuală. Cai care se simt de la prima apăsare mai nervoasă pe accelerație, așa că recomand câteva “călcări” de test ale pedalei.
La drum întins, Civicul se plicitisește până la 2.500 de ture. De acolo-n sus, însă, începe să se simtă-n apele lui: motorul toarce energic (și se aude binișor în 5D), dar la drum întins se lipește de asfalt și face ca la 150 pe oră și peste să nu simți nici o vibrație în volan. Nici măcar pe serpentine spre Sinaia. Pedala de ambreiaj are o cursă lină iar frâna e sensibilă, ideal e să nu proptești talpa în ea sau va opri mult mai repede decât ți-ai propus. Dar eficient. La viteză de croazieră de drum național sau autostradă, consumul (benzină, normal) coboară sub 6,5 la sută. Aerul condiționat este foarte eficace, un “push” răcește habitaclul în două-trei minute iar mai departe e suficientă setarea pe “auto”.
Pentru cine n-a mai urcat într-un 5D, eleronul de pe Civic poate să dea o senzație vizuală bizară la verificarea retrovizoarei. În sub 100 de kilometri parcurși, însă, privirea se obișnuiește cu spațiul vizual limitat al lunetei.
Sedan de 182 de cai
Al doilea model testat, o Honda Civic sedan, a făcut mai toate lucrurile pe care le-a făcut și 5D, având exact aceeași motorizare (da, 182 de cai) și cutie manuală. Echiparea sedanului, deși basic (deci fără trapă, buton de pornire și încărcare wireless, dar și fără opțiunea sport de rigidizare a suspensiilor), are cameră pe spate, sistem de evitare a coliziunii, senzor de părăsire bandă și multe altele, pe care la mărci concurente le cumperi cu câteva sute de euro fiecare pe lângă prețul de bază al mașinii. Plus volan și schimbător în piele, încălzire în scaunele din față, oglinzi electrice, loc mai generos pentru pasagerii de pe bancheta din spate, un portbagaj în care încap doi porci mari de la țară (pentru non-vegani) și o senzație de comfort sporit la volan la viteze de autostradă plus 20-30 de kilometri. Iar asta costă (inclusiv vopsea metalizată) puțin peste 21.000 de euro (TVA inclus).
P.S. La o verificare scurtă pe site-urile de vânzări auto, comparația Golf – Civic e în favoarea celui din urmă: la același an de fabricație, Honda se dă mai scump, chiar dacă aștepți două-trei săptămâni în plus.