Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G Takumi Plăceri simple

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.07.2018 - 10:20

În era „gadget-mobilelor“, Mazda MX-5 demonstrează că plăcerea de a conduce nu stă neapărat în mărimea touchscreen-ului, în performanțele sistemelor de asistență și conectivitate sau în spatele sutelor de cai putere, ci se poate rezuma la câteva lucruri simple.

SHARE

Cel mai bine vândut roadster din toate timpurile îți trezește cheful de a conduce și a pilota din cel mai adânc somn, chiar și cu 131 de cai putere. 

Strâmtă, zgomotoasă, naturală și egoistă. Mazda MX-5 sau Miata, pentru cei care au pierdut multe nopți jucând Need For Speed, este, în lipsa unei sportive mai pretențioase cu motor rotativ, precum RX-8, modelul care te lasă să studiezi cel mai bine filosofia „Jinba Ittai“ a  constructorului japonez, simbioza care se dezvoltă între „jocheu“ și caii putere. De-a lungul celor patru generații MX-5 și a aproape 30 de ani (primul MX-5 a ieșit pe poarta fabricii Mazda Motor Corporation din Hiroshima în aprilie 1989), Mazda nu a făcut decât să perfecționeze continuu rețeta orginală. Iar tupeul japonezilor de a merge contra curentului merită aplaudat. 

SkyActive-G-ul aspirat de 1.5 litri şi 131 de cai putere se bate liniştit cu motoraşele „subunitare“ supraalimentate, în trei sau patru cilindri, de aceeaşi putere, și le domină liniștit la rafinament. Cu o precizare, însă! Propulsorul trebuie ținut în ture multe, cuplul fiind atins la 4.800 rpm, iar puterea maximă, la 7.000 rpm. Altfel, pe la 2.000 rpm, abia dă semne de dezmorțire. 

Cutia de viteze manuală, în șase trepte, este o adevărată operă de artă, cum nu prea mai găsești decât la mașinile cu mult mai multe pretenții, precum BMW M2 sau Honda Civic Type R. 

Cursa schimbătorului este atât de scurtă încât te poți juca doar din încheietura mâinii, iar declicul metalic pe care îl simți la intrarea în treaptă mi-a adus aminte de Renault-ul Clio III RS. Însă, doar așa, în treacăt. Caii de sub capotă pot condimenta o plimbare, dar nu sunt suficienți pentru a te „juca“ cu tracțiunea spate. 

Libertate totală

Cu toate neajunsurile legate de spațiu sau bagaje (un șofer cu o înălțime de peste 1,85 metri, de exemplu, își găsește cu greu poziția corectă, volanul nefiind reglabil în adâncime, iar în portbagaj nu mai încape mare lucru pe lângă un geamantan ce poate fi luat în cabina avionului), MX-5-ul cu acoperiș textil este un generator de senzații aproape perfect. 

Direcția și frânele răspund prompt, suspensiile fac un bun compromis între confort și sportivitate, iar „pânza“ oferă 100% sentimentul de libertate sub cerul liber. Mai mult, faptul că se decapotează manual, într-o eră în care totul tinde către o atingere de buton, este un mare plus pentru pasionați. 

În pas cu vremurile

Faptul că MX-5-ul oferă senzații banzându-se, în principal, pe simplitate și mecanică, nu înseamnă că roadster-ul nu ține pasul cu tehnologia. Pe lista de opțiuni a  ediției speciale Takumi apar dotări precum faruri cu LED, tapițerie din piele, acces și pornire fără cheie, pilot automat, comenzi pe volan, sistem multimedia cu touch-screen de 7 inch sau scaune încălzite. 

Nu vă gândiți că veți transforma mașina în plug de zăpadă la -20 de grade Celsius, ci că vă puteți bucura de mersul decapotat o perioadă mai lungă, cu „pernele“ calde. De asemenea, merită menționat și apreciat sistemul audio Bose cu nouă difuzoare, inclusiv în tetierele scaunelor. 

Verdict Newsweek

+ Design jucăuș și echilibrat; plăcerea nealterată de a conduce; cutia de viteze manuală cu o timonerie impecabilă; protecția bună la vânt când acoperișul este rabatat; ținuta de drum.

- Volan reglabil doar pe înălțime; habitaclu înghesuit; spații de depozitare puține și minuscule.

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.