joi 04 septembrie
EUR 5.0772 USD 4.3611
Abonează-te
Newsweek România

Greșeala făcută de șoferii care conduc mașini „manuale” când trec pe „automate”. Îi costă o avere

Data publicării: 04.04.2025 • 07:58 Data actualizării: 10.04.2025 • 15:53
Greașeala distrugătoare pe care o fac mașinilor automate unii șoferi obișnuiți cu manuala - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Greașeala distrugătoare pe care o fac mașinilor automate unii șoferi obișnuiți cu manuala - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Greașeala distrugătoare pe care o fac mașinilor automate unii șoferi obișnuiți cu manuala - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Greașeala distrugătoare pe care o fac mașinilor automate unii șoferi obișnuiți cu manuala - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Unii șoferi obișnuiți cu cutia de viteze manuală fac o greșeală distrugătoare când ajung să conducă o mașină automată. Nu trebuie lăsată să curgă pe liber și nici să stea la semafor la punctul mort. Reparațiile pot costa mii de euro.

Utilizate și întreținute corect, cutiile de viteze automate, fie ele „clasice”, hidramate, cu convertizor de cuplu, cu dublu-ambreiaj ori „pilotate”, cu ambreiaj controlat electric, sunt, în general, fiabile.

Exploatate necorespunzător și fără a li se schimba uleiul „lifetime” la timp, însă, transmisiile mașinilor automate pot crea probleme costisitoare.

Citește și: Cu un singur tip de mașină nu rămâi în drum dacă te lasă bateria. Dar nu mai e la modă. Cum pornești

Greașeala distrugătoare pe care o fac mașinilor automate unii șoferi obișnuiți cu manuala

Obișnuiți cu cutia de viteze manuală, când ajung la volanul unei mașini automate, unii șoferi fac o greșeală distrugătoare.

Indiferent de tip, cutia de viteze automată nu trebuie pusă în „N” (Neutru), scoasă la punctul mort, cum se spune, când șoferul oprește la semafor ori se târăște câte „un metru” în traficul aglomerat.

Și, de asemenea, mașina automată nu trebuie lăsată să curgă pe liber, pusă în „N” la vale ori în orice altă împrejurare întâlnită în trafic.

Citește și: VIDEO Frânezi și calci ambreiajul? GREȘIT! Pilotul Titi Aur explică de ce și cum frânezi corect

Citește și: Ți s-a blocat cheia în contact? Nu intra în panică. Ce spun specialiștii că pot face șoferii

Transmisia automată e proiectată să funcționeze în „D” (Drive). „N” (Neutru) nu se folosește decât, de exemplu, în cazul în care mașina e remorcată. Când staționează (oprire, să zicem, mai lungă de 3-4 minute) se pune cutia în „P” (Parcare). Iar când se repune mașina în mișcare nu se trece brusc din „P” în „D” și se accelerează brusc. După ce se pune cutia în „D”, șoferul trebuie să aștepte măcar o secundă înainte să accelereze.

De ce nu se pune mașina automată în „N” în mers și de ce nu trebuie accelerat imediat după selectarea „D”? Simplu. În ambele situații, cutia automată, pentru câteva fracțiuni de secundă, nu va avea presiunea de ulei corespunzătoare și nu se va unge cum trebuie, ceea ce, în timp, va duce la o uzură prematură. Și, evident, la probleme costisitoare.

Așadar, la semafor ori în trafic aglomerat, lăsați mașina automată în „D” și țineți-o din frână ori folosiți funcția „Auto Hold”, dacă vehiculul dispune de ea.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră