Porsche 356, „tatăl” lui Porsche 911, nu are, evident, nicio legătură cu mașina sport decapotabilă cu 2 locuri inventată de Radu Manicatide, inginerul român cunoscut mai ales pentru proiectarea și dezvoltarea aviației IAR-27, IAR-37 și IAR-80 și a avioanelor sub licență IAR-979 – Message-nță IAR-09.
Alăturarea e utilă doar pentru poziționarea orientativă în timp. Radu Manicatide a făcut roadster-ul „MR” în 1945, Porsche 356, cu o idee constructivă similară, „totul spate” (motor + cutie viteze), a intrat în producție în 1948.
Citește și: FOTO Prima mașină a fost produsă pe teritoriul României de azi în 1910. Era sub licență din SUA
Primul Porsche 356, creat de Ferdinand „Ferry” Porsche (fiul lui Ferdinand Porsche, fondatorul companiei germane), expus în Muzeul Porsche. Avea motor boxer de 1.131 cmc și 40 cai putere. Foto: Alexander Migl /Wikipedia
Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo!
Cu un design clar de roadster veritabil și modern (caroserie aerodinamica decapotabila, două locuri, roți „ascunse” în caroserie), mașină sport proiectată de inginerul român Radu Manicatide, „MR”, era un microautomobil, echipat cu un motor de motocicleta modificat.
Concret, Radu Manicatide a luat un motor de motocicletă monocilindric, în doi timpi și cu răcire cu aer, și ia montat o turbină pentru ai crește puterea la 11,5 cai.
Citește și: VIDEO Prima mașină făcută în România nu a fost Dacia, nici ARO, ci Malaxa 1C. Fabrica, luată de ruși
Automobilul cântărea doar 270 kg și avea 3 roți, două în față și una în spate și era de tipul „totul în spate”, fără direcție. Roata din spate era roata motoare.
Viteza maximă atingea 105 km/h și consumul mediu ar fi fost de 4,5 l/100km, potrivit automobileromanesti.ro .
În 1947, Radu Manicatide a mai făcut un prototip de roadster, dar, de această dată, cu 4 roți, motor în doi timpi IAR002 cu patru cilindri în linie, capabil să producă 45 de cai putere, și design puțin inspirat, probabil, de Jaguar XK.