sâmbătă 06 septembrie
EUR 5.0787 USD 4.3463
Abonează-te
Newsweek România

FOTO Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo!

Data publicării: 25.04.2025 • 09:45 Data actualizării: 17.05.2025 • 17:40
Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo! - Foto: automobileromanesti.ro
Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo! - Foto: automobileromanesti.ro
Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo! - Foto: Alexander Migl /Wikipedia
Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo! - Foto: Alexander Migl /Wikipedia
Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo! - Foto: bizbrasov.ro
Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo! - Foto: bizbrasov.ro

Un inginer român a inventat roadster-ul modern cu motor spate înaintea lui Porsche 356, „tatăl” lui Porsche 911. Și avea și propulsor turbo! Prototipul a fost botezat „M.R.” și a văzut lumina zilei în 1945. Dar, din păcate, pe fondul Războiului a rămas doar un proiect.

Porsche 356, „tatăl” lui Porsche 911, nu are, evident, nicio legătură cu mașina sport decapotabilă cu 2 locuri inventată de Radu Manicatide, inginerul român cunoscut mai ales pentru proiectarea și dezvoltarea aviației IAR-27, IAR-37 și IAR-80 și a avioanelor sub licență IAR-979 – Message-nță IAR-09.

Alăturarea e utilă doar pentru poziționarea orientativă în timp. Radu Manicatide a făcut roadster-ul „MR” în 1945, Porsche 356, cu o idee constructivă similară, „totul spate” (motor + cutie viteze), a intrat în producție în 1948.

Citește și: FOTO Prima mașină a fost produsă pe teritoriul României de azi în 1910. Era sub licență din SUA

Primul Porsche 356, creat de Ferdinand „Ferry” Porsche (fiul lui Ferdinand Porsche, fondatorul companiei germane), expus în Muzeul Porsche. Avea motor boxer de 1.131 cmc și 40 cai putere. Foto: Alexander Migl /Wikipedia

Un inginer român a inventat roadster-ul cu motor spate înaintea lui Porsche 356. Era turbo!

Cu un design clar de roadster veritabil și modern (caroserie aerodinamica decapotabila, două locuri, roți „ascunse” în caroserie), mașină sport proiectată de inginerul român Radu Manicatide, „MR”, era un microautomobil, echipat cu un motor de motocicleta modificat.

Concret, Radu Manicatide a luat un motor de motocicletă monocilindric, în doi timpi și cu răcire cu aer, și ia montat o turbină pentru ai crește puterea la 11,5 cai.

Citește și: VIDEO Prima mașină făcută în România nu a fost Dacia, nici ARO, ci Malaxa 1C. Fabrica, luată de ruși

Automobilul cântărea doar 270 kg și avea 3 roți, două în față și una în spate și era de tipul „totul în spate”, fără direcție. Roata din spate era roata motoare.

Viteza maximă atingea 105 km/h și consumul mediu ar fi fost de 4,5 l/100km, potrivit automobileromanesti.ro .

În 1947, Radu Manicatide a mai făcut un prototip de roadster, dar, de această dată, cu 4 roți, motor în doi timpi IAR002 cu patru cilindri în linie, capabil să producă 45 de cai putere, și design puțin inspirat, probabil, de Jaguar XK.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră