Bentley Bentayga V8 First Edition Mulliner - Lordul SUV-urilor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 26.03.2021 - 09:29

Când cumperi un Bentley, nu cumperi o mașină, ci un concept de mobilitate exclusivist, dominat de lux, confort și, nu în ultimul rând, de sportivitate.

SHARE

Iar, din 2016, odată cu apariția primului Bentayga, a apărut și polivalența ca opțiune, Bentley luându-și astfel și titlul de lord al SUV-urilor. Din 2018, Rolls-Royce Cullinan e prințul. Alte titluri nobiliare în acest segment nu mai există.

În epoca SUV-urilor, niciun constructor nu își mai permite să nu intre în joc. Până și Ferrari pregătește unul, iar Bugatti a făcut mai multe exerciții de imaginație.

Logica pare destul de simplă, dacă avem în vedere exemplul Cayenne, model care a salvat Porsche acum aproape 20 de ani și i-a permis să dezvolte în continuare mașinării de sucit mințile pasionaților și injectat adrenalină pe circuit. Așa că Bentley a pariat și el și a câștigat.

Conceptul de SUV Bentley EXP 9 F a defilat la Salonul Auto de la Geneva 2012, iar lansarea modelului de serie a avut loc în 2015, la Salonul de la Frankfurt. Rezultatul?

În cinci ani de carieră, „lordul SUV-urilor“ a fost ales de circa 20.000 de clienți. Iar, începând de la sfârșitul anului trecut, odată cu operarea unui facelift destul de amplu și a unei schimbări aproape totale a interiorului, Bentley Bentayga merge mai departe.

Lux polivalent

Dacă Continental GT are toate ingredientele unui coupé suprem, iar nava amiral Flying Spur este o dovadă de lux, rafinament și forță, indiferent dacă te afli la volan sau pe unul dintre fotoliile din spate, Bentayga duce conceptul de mobilitate Bentley în sfera familială a polivalenței.

Cu linii de design comune cu cea de-a treia generație Continental GT/noul Flying Spur și suspensie activă, cu gardă la sol reglabilă, „lordului SUV-urilor“ îi place să meargă atât la petreceri simandicoase și întâlniri de business, cât și în aventuri cu familia și copiii. 

Cu grijă, să nu se zgârie cumva bijuteria de peste 200.000 de euro, Bentayga nu se dă în lături nici de la puțin off-road.

Unghiurile de atac și degajare sunt similare cu cele ale Audi Q7, model cu care împarte platforma MLB Evo a Volkswagen Group, alături de Cayenne, Urus și Touareg, de exemplu.

Iar sistemului de tracțiune integrală pare chiar să-i placă în zăpadă sau noroi. „Lordul“ nu face mofturi.

Dar, atenție, mașina are 2,4 tone goală și integrala favorizează roțile față, nu pe cele spate, ca în cazul Cayenne-ului, așa că, împins spre limite, Bentayga are un comportament subvirator destul de pronunțat. Adică botul mașinii tinde să se ducă unde vrea el, nu unde îi indică șoferul. 

156.900 €     

este prețul de bază pentru
Bentayga V8 First Edition, fără TVA.
Prețul mașinii testate, Bentayga V8 First
Edition Mulliner este de 210.260 €.

Sigur, unii vor spune că m-am trezit să critic comportamentul subvirator la limită al unei mașini care costă cât o vilă. Greșit.

Cei 549 de cai putere și cuplul de 770 Nm ai V8-ului supraalimentat de sub capotă sunt extrem de zglobii, nu sunt doar niște cifre în cartea tehnică.

Pișcat puțin, Bentayga V8 ajunge la 100 km/h în 4,5 secunde și face 0-100 km/h în 9,8 secunde, rivalizând cu multe mașini sport.

Iar în reprize este fulminant. Chiar și în celebrul mod „B“ (de la Bentley, bineînțeles), în care mașina își răsfață pasagerii cum știe ea mai bine, dacă accelerația e strivită, cutia automată cu opt trepte știe să dea, aproape instantaneu și imperceptibil, și două, trei inferioare.

Despre modul „Sport“, este suficient de menționat că Bentayga este elegant de agresiv.

Living la înălțime

Interiorul lui Bentayga a fost revizuit semnificativ în urma facelift-ului. Nu că n-ar mai fi cadrat, dar, dacă se poate și mai bine, și mai confortabil, de ce nu.

Atenția la detaliu este la nivel de artă, totul fiind lucrat manual. Scaunele noi, deși te iau în brațe ca niște fotolii, nu sunt nici prea moi, nici prea tari și oferă exact suportul lateral necesar. Iar în premieră sunt disponibile și scaune spate ventilate.

Și, important, Bentayga poate fi în continuare comandat cu până la șapte locuri. 

Primul lucru care îți ia ochii când intri în „livingul“ lui Bentayga V8 First Edition Mulliner este ceasul Breitling Pearl Face de pe consola centrală (nu e standard, însă costă 3.100 de euro) și butoanele „old style“, ca niște tije, pentru reglarea gurilor de aer ale instalației de climatizare.

Apoi, n-ai cum să nu remarci perfecțiunea cusăturilor și finisajelor făcute manual, precum și arta Bentley de a personaliza diferite elemente regăsite și pe alte modele ale Volkswagen Group. Doar butoanele negre de pe volan nu prea își găsesc locul.

Par din același plastic ca la Audi A3, de pildă. Nu e rău, dar nu e de nasul Bentley.  

Sistemul de infotainment de generație nouă se integrează perfect în tabloul de bord în formă de „aripă“, lucrat și el manual, și are un ecran de 10,9 inch, cu o grafică edge-to-edge.

Wireless CarPlay Apple este oferit pentru prima dată în configurația standard, alături de sistemul pe cablu existent, împreună cu Android Auto.

Iar pasagerii din spate beneficiază de introducerea unei noi tablete cu ecran tactil, mai mare, similară cu cea de pe noul Flying Spur.

Bancheta spate oferă spațiu mai mult decât suficient, chiar și pentru adulții cu o înălțime peste medie. Iar portbagajul de 484 de litri, deși este mult mai mic decât la Cayenne (770 litri), nu pare să pună probleme, de exemplu, pentru o mini-vacanță cu familia la schi, la un chalet din vârf de munte. 

La o mașină de 549 de cai și 2,4 tone, care costă aproape un sfert de milion de euro, nu mulți se interesează de consum, dar, așa, ca idee, Bentayga V8 e destul de decent: pe autostradă se mulțumește cu 12-13 l/100 km, iar în oraș, în aglomerație, sare puțin de 20 l/100 km. 

Verdict Newsweek

A da un verdict tranșant pentru o mașină care face ca prețul unei case să pară mic este o misiune imposibilă.

Habitaclul este senzațional, cusăturile și finisajele sunt aproape perfecte, iar performanțele atât on-road, cât și
off-road sunt notabile.

Comportamentul subvirator la limită nu este încântător, dar este controlabil.

Așa că singurele minusuri par a fi butoanele negre de pe volan și capacitatea destul de redusă a portbagajului. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.