Adio, quad-turbo! Emblematicul motor BMW M50d lasă locul unui sistem diesel mild-hybrid

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 11.08.2020 - 17:21

Înăsprirea normelor de poluare pune capăt carierei singurului motor diesel cu patru turbine, M50d, deţinătorul recordului absolut de putere şi cuplul raportat la cilindree. BMW X5 M50d şi BMW X7 M50d marchează retragerea printr-o ediţie exclusivă – Final Edition.

SHARE

Primul BMW diesel de serie din istorie a fost prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1983. BMW 524td era prezentat cu mândrie ca cel mai rapid sedan diesel din lume. Propulsorul cu şase cilindri în linie, cu o capacitate de 2,4 litri, dezvolta 115 cai putere şi un cuplu maxim de 210 Nm.

A urmat o lungă serie de modele diesel care au setat mereu standardele de performanţă şi au confirmat imaginea bavarezilor ca producătorii unora dintre cele mai spectaculoase motoare pentru automobile, indiferent de combustibilul folosit. Dar ”cireașa diesel de pe tort” a fost și va rămâne M50d.

În 2016, la 33 de ani de la debutul 524td, BMW prezenta Seria 7 750d xDrive şi 750Ld xDrive. Faţă de propulsorul prezentat în 1983, noul diesel de 3.0 litri, cu şase cilindri în linie, oferea 400 CP şi un cuplu impresionant care urca până la 760 Nm.

M50d a fost primul şi singurul motor diesel din lume care dispune de patru turbocompresoare, o soluţie rezervată de obicei supercar-urilor pe benzină.

Pe piaţa din România, motorizarea s-a bucurat de o mare apreciere, în special pe gama X, unde combinaţia excelentă între performanţe, cuplu şi consum l-a făcut un bestseller în segment, debutând pe X5 şi X7 în 2018 şi în 2019 pe X6. Performanţele asigurate sunt unele excepţionale. BMW X5 M50d realizează sprintul 0-100 km/h în numai 5,2 secunde şi are un consum mixt, măsurat în ciclul WLTP, de numai 8,3 l/100 km (218 g CO2/km). Acelaşi cifre pentru X7 M50d sunt: 5,4 secunde pentru acceleraţia 0-100 km/h şi 9 l/100 km (235g CO2/km).

Final Edition: BMW X5 M50d şi BMW X7 M50

Producţia pentru motorizarea M50d încetează în luna septembrie a acestui an. Finalul de carieră este marcat în România de o ediţie exclusivă susţinută de un pachet extins de echipamente, în timp ce inscripţia specială pe praguri menţionează numele modelului.

BMW X5 şi BMW X7 "Final Edition" includ, printre altele, faruri BMW Laserlight, sistem de asistenţă Professional cu funcţii de condus semiautonom, direcţie integrală pentru mai multă agilitate, acces confort, cheie cu display, geamuri laterale cu sticlă cu izolare acustică, scaune confort, inserţii "Crafterd Clarity" la interior, Head-Up Display, sistem de asistenţă la parcare plus, sistem de sunet Harman Kardon, control prin gesturi sau funcţie de încărcare wireless pentru telefon.

Ce urmează după M50d? Electrificare

După anunțul retragerii quad-turbo-ului M50d, bavarezii susțin sus și tare că motorizările diesel rămân o parte relevantă în portofoliul BMW Group şi în viitor. Nici nu prea au încotro, având în vedere că pentru mașinile mari, grele și performante nu prea există alternative 100% eco în momentul de față.

Locul celui mai performant diesel în gama BMW va fi luat, cel puțin pentru început, de noua unitate bi-turbo 40d și un sistem mild-hybrid cu starter/generator de 48V.

Noul 40d care echipează versiunile xDrive40d pentru X5, X6, X7, Seria 5 şi Seria 7 se bazează pe un sistem BMW TwinPower Turbo cu două turbine de dimensiuni diferite, iar turbina de presiune scăzută dispune şi de geometrie variabilă. Cu până la 10 injecţii per ciclu, injectoarele alimentează combustibilul în camera de ardere la o presiune de până la 2.700 bar.

Noul motor diesel dezvoltă un cuplu maxim de 700 Nm, disponibil între 1.750 şi 2.250 rpm, și o putere de 340 CP la 4.400 rpm, în timp ce sistemul starter-generator de 48V poate oferi 8 kW/ 11 CP. Noile BMW X5 xDrive40d şi BMW X6 xDrive40d respectă deja reglementările obligatorii ale standardului de emisii Euro 6d, care va intra în vigoare abia la începutul anului 2021.

 

 

 

 

 

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -