Peste 200 de câini, 20 de cai, 50 de măgăruși și 20 de pisici maltratate și/sau abandonate de stăpâni se bucură astăzi de o viață cât mai apropiată de cea normală în interiorul de 7 hectare al adăpostului de excelență „Urme de Bucurie” al Asociaţiei „Save the Dogs and Other Animal”, fondată de Sara Turreta în 2005 la Cernavodă.
Unele dintre animale, potrivit italiencei, au povești sfâșietoare, ce includ, de exemplu, plăgi procovate de bătăi cu biciul. Iar costurile îngrijirii lunare a tuturor necuvântătoarelor de aici ajunge la circa 100.000 de euro, bani proveniți din donații ale persoanelor inimoase și iubitoare de animale.
Povestea italiencei care a venit în România de 20 de ani pentru a salva animalele maltratate
Cine dorește să viziteze un paradis al animalelor maltratate și/sau abandonate în România, ce funcționează la cele mai înalte standarde, poate face o oprire, în drum spre Constanța sau stațiunile de pe Litoral, de exemplu, la adăpostul „Urme de Bucurie” din Cernavodă. Este o experiență unică, care te marchează și te întoarce către umanitate.
Am ajuns oarecum întâmplător la „Urme de Bucurie”, în cadrul unui test cu noua familie de modele MINI, Cooper şi Countryman, electrice şi pe benzină, cu puteri de până la 300 CP pentru modelele pe benzină şi 313 CP pentru modelele electrice, care duce la un alt nivel sustenabilitatea.
Citește și: Cinci moduri în care îți poți păstra câinele sănătos fără să plătești facturi mari la veterinar
Pentru prima dată MINI a eliminat complet cromul şi pielea naturală. La interior notele de accent cromate au fost înlocuite de un sistem de iluminat care include şi o proiecţie pe bord (disponibilă opţional) care îşi schimbă designul şi culorile în funcţie de modurile de condus sau preferinţelor utilizatorului.
Plasticul care acoperă în mod obişnuit planşa de bord şi care continuă şi pe suprafaţa uşilor a fost înlocuit cu un material ţesut din textile de polyester reciclate. Un material similar este folosit şi pentru covoraşele din interior. Materialul poate fi spălat şi este uşor de întreţinut. O alternativă de calitate la materialele convenţionale din plastic, soluţia reduce şi emisiile CO2 şi consumul de apă în procesele de producţie.
Pielea sintetică Vescin, disponibilă opţional, este o alternativă la pielea naturală. Asigură o calitate bună şi permite o reciclare uşoară la final de viaţă.
Citește și: Recunoașteți personajul? A fost cea mai frumoasă femeie din București. A lăsat actoria pentru câini
Dar, să revenim la animăluțe. Și nu doar la faptul că, mai nou, marca britanică MINI foloseşte un buldog englez ca avatar pentru noul sistem de operare MINI 9.0, susţinut de un ecran central rotund OLED, o premieră pentru industria auto.
La „Urme de Bucurie” ajungi după ce treci podul Fetești - Cernavodă, spre Constanța, și faci dreapta pe drumul care duce către Cochirleni, printre podgorii.
Când te apropii de adăpost, ți se pare că te latră câinii de pe câmp. Dar nu e așa. După ce intri în locație și parcurgi câțiva metri pe aleile atent îngrijite, sutele de câini își schimbă „timbrul vocal” și majoritatea dau din coadă, iar caii și măgărușii se apropie de gardurile adăposturilor să te întâmpine.
Citește și: FOTOREPORTAJ Cele mai bune locuri din lume pentru a călători alături de câinele tău
Pe scurt, având în vedere că, de-a lungul timpului, am văzut și alte adăposturi, „Urme de Bucurie” pare că nu se află în România. Și am aflat și cine se face vinovat de acest lucru. O italiancă care a părăsit Milano acum mai bine de 20 de ani pentru a se stabili în România ca să ofere o nouă șansă animalelor abandonate și maltratate. Sara Turreta se numește și acum are 51 de ani.
Sara s-a născut în 1973 la Vercelli, Italia, și și-a petrecut primii șapte ani din viață între Belgia și Olanda. În 1980, s-a întors cu familia în Italia, unde a urmat liceul clasic. Apoi, și-a finalizat studiile la Universitatea Catolică din Milano, Facultatea de Litere Moderne–Comunicare Socială.
După mai multe experiențe de voluntariat cu bătrâni și persoane cu dizabilități, în jurul vârstei de 20 de ani, Sara începe să se implice în activitatea unui adăpost pentru câini, dedicându-se animalelor abandonate.
După terminarea facultății începe să lucreze în domeniul comunicării și în 2000 se angajează la agenția internațională de publicitate.
În 2001, însă, Sara Turreta a auzit de problema câinilor fără stăpân din România și campaniile de eutanasiere a acestora și a venit la București pentru a duce ajutoare, urmând exemplul lui Brigitte Bardot.
Iar în 2002, și-a dat demisia de la job-ul său din Italia s-a mutat la Cernavodă, după ce și-a vizitat niște prieteni italieni stabiliți în oraș care au chemat-o să-i ajute să salveze câinii fără stăpân. Primarul de la acea vreme din Cernavodă a acceptat să oprească eutanasierea câinilor. A stat 4 ani la Cenavodă, iar din 2006 până în 2017 a făcut lunar naveta Italia–România, coordonând proiectul pentru salvarea animalelor.
În 2005, Sara a fondat ONG-ul Save the Dogs and other Animals Italia și în 2006 a deschis un sediu la Milano, care se ocupă de strângerea de fonduri și comunicare. Astăzi, asociația sa adună circa 1,7 milioane de euro anual și are circa 60 de colaboratori în Italia și România, pe lângă diferiți parteneri internaționali și mii de donatori.
În 2017, Sara Turreta a inaugurat cea mai mare clinică veterinară din România, în interiorul centrului „Urme de bucurie“, unde, anual, Asociația Save the Dogs primește sute de animale abandonate. Spitalul și adăposturile sunt o construcţie unică în Europa de Est.
În 2012, președintele Italiei i-a acordat Sarei titlul de Cavaler al Ordinului Stela Italiei. Iar de-a lungul timpului, italianca care s-a mutat în România pentru a salva animalele maltratate și abandonate a primit numeroase premii, precum premiul Jeanne Marching al asociației britanice The Jeanne Marching Trust în 2016, premiul Clarissa Baldwin al organizației britanice Dogs Trust în 2017 şi premiul Margherita d’Argento în 2022.
MINI şi dezvoltarea durabilă
Marca britanică MINI a fost mereu recunoscută pentru designul emblematic, posiblităţile de personalizare şi plăcerea de a conduce. Noile modele aduc o contribuţie nouă în ceea ce priveşte sustenabilitatea şi soluţiile digitale.
Preocuparea pentru protecţia mediului este evidenţiată de la alegerea materialelor pentru producţia noilor modele. Pentru prima dată MINI a eliminat complet cromul şi pielea naturală. La interior notele de accent cromate au fost înlocuite de un sistem de iluminat care include şi o proiecţie pe bord (disponibilă opţional) care îşi schimbă designul şi culorile în funcţie de modurile de condus sau preferinţelor utilizatorului.
Plasticul care acoperă în mod obişnuit planşa de bord şi care continuă şi pe suprafaţa uşilor a fost înlocuit cu un material ţesut din textile de polyester reciclate. Un material similar este folosit şi pentru covoraşele din interior. Materialul poate fi spălat şi este uşor de întreţinut. O alternativă de calitate la materialele convenţionale din plastic, soluţia reduce şi emisiile CO2 şi consumul de apă în procesele de producţie.
Pielea sintetică Vescin, disponibilă opţional, este o alternativă la pielea naturală. Asigură o calitate excepţională şi permite o reciclare uşoară la final de viaţă.
În procesul de sustenabilitate MINI acordă atenție şi pe zona de producție de jante. Acestea folosesc aluminiu reciclat în proporţie de 70%, material care reduce emisiile de CO2 cu până la 80% în procesele de producţie în comparaţie cu metoda conventională, care este mare consumatoare de energie.
BMW Group produce anual 10 milioane de jante turnate, din care 95% sunt din aluminiu. Folosind această tehnologie, ne propunem să atenuam impactul asupra mediului prin reducerea emisiilor anuale de CO2 cu până la 500.000 milioane tone.
Preocuparea pentru mediu se regăseşte şi în procesul de producţie. De exemplu la uzina BMW Group de la Leipzig au fost ridicate patru turbine eoline deja din 2013. Acestea au o putere de 10 MW (generând aproximativ 25 GWh/an). Al doilea pas în susţinerea alimentării cu energie verde a venit în 2017, când a fost inaugurată „ferma de baterii” pentru stocarea de energie. Echipată cu până la 700 de baterii second-life de înaltă tensiune de la automobile BMW i3, aceasta oferă stocare intermediară a energiei electrice pentru energia de la turbinele eoliene şi din alte surse, contribuind la optimizarea managementului local al energiei şi la stabilizarea reţelei.
O altă inovaţie durabilă care operează la uzina din Leipzig este "tehnologia arzătorului" utilizată pentru uscarea vopselei pe acoperişurile contrastante.
Deja din 2022, Leipzig a devenit prima uzină auto din lume care a pilotat noua tehnologie, care poate funcţiona nu numai cu gaz natural, ci şi cu hidrogen. Arzătoarele flexibile pot arde hidrogen (H₂), gaz natural (metan - CO₄) sau un amestec al celor două şi pot chiar comuta între ele fără a fi necesară întreruperea operaţiunilor. Arderea hidrogenului nu are impact negativ direct asuprea mediului.
Pentru MINI Countryman se va folosi o metodă nouă de vopsire care utilizează resursele eficient, cunoscută sub numele de “Vopsire fără pulverizare excesivă”. Aceasta elimină excesul de vopsea (suprapulverizare) generat de metodele convenţionale de vopsire şi face suprafeţele cu mai mult de o culoare mai uşor de produs, deoarece nu mai necesită procesul laborios de mascare.
Vopsirea fără pulverizare excesivă ajută, de asemenea, la reducerea emisiilor de CO₂, deoarece aerul evacuat din cabina de vopsire necesită mai puţină curăţare. În plus, necesită mult mai puţin aer condiţionat, adică aer care este adus la o temperatură şi umiditate prestabilite. Prin urmare, este nevoie de mai puţină energie pentru a regla aerul şi a trata evacuarea.