Navigația internațională pe Bega, între România și fosta Iugoslavie a fost întreruptă în 1958, de Războiul Rece dintre Tito, Stalin și Dej. Frontiera cu Serbia a fost trecută pe apă, după 70 de ani.
Navigația internațională pe Bega, redeschisă după 70 de ani
Ambarcațiunea „Vulpea”, care face parte din proiectul Circumeuropa, a trecut, sâmbătă, 27 mai 2023, în jurul orei 20.00, frontiera cu Serbia.
A fost un moment istoric, deoarece navigația între cele două țări a fost oprită în anii '50, ca urmare a tensiunilor iscate între Tito, președintele Iugoslaviei, și liderul URSS Stalin.
România condusă de Gheorghe Gheorghiu Dej era la acea vreme un satelit al sovieticilor.
Citește și: Doi ani de la asasinatul omului de afaceri Ioan Crișan. ”Boss, l-au mierlit cu telefonul!”
La începutul anilor '50, Tito a adoptat o politică independentă faţă de cea a blocului sovietic. În acea vreme, Stalin considera că Iugoslavia era duşmanul de moarte al comunismului şi al lui personal.
Pentru că Tito a ales liberalismul, Dej s-a temut de un atac armat din partea Iugoslaviei. Începând cu 1952, la ordinul lui Stalin, România a construit 30 de kilometri de buncăre în jurul localităţilor Voiteg şi Jebel, în judeţul Timiş, lângă graniţa cu Iugoslavia.
Ultimul vapor între cele două ţări a circulat, pe râul Bega, în 1958. Apoi, chiar dacă relațiile dintre URSS și Iugoslavia s-au detensionat, autoritățile comuniste din România au considerat că nu mai e nevoie de navigație pe apă spre o țară cu deschidere spre lumea occidentală.
Se va reface și vechiul port de la Otelec
Ambarcațiunea „Vulpea” a plecat sâmbătă dimineața, 27 mai 2023, din zona Catedralei, pe Bega, spre frontiera româno-sârbă. A făcut o oprire la Otelec – singura localitate din Timiș (în afara Timișoarei) care avea, cândva, un port.
Citește și: A cheltuit o avere ca să arate ca Michael Jackson. Crede că încă nu e „perfect”. Ce spune mama lui
În 1930, localitatea de frontieră Otelec avea port pe Bega, unde ancorau vapoare de pasageri şi de marfă. Exista o cursă zilnică spre Timişoara şi înapoi.
După reluarea navigaţiei, Primăria Otelec a elaborat un PUZ pentru refacerea portului. Până ca proiectul să devină realitate, în zonă s-a amenajat un mic ponton, unde a acostat și „Vulpea”.
Cu barca în jurul Europei
De pe Bega, „Vulpea” va urca pe canalul Dunăre-Tisa-Dunăre, iar la Baziaș reintră din nou în țară, pentru a continua pe Dunăre până la Constanța.
Citește și: Povestea româncei care a ajuns să creeze haine pentru Jennifer Lopez. În SUA cu loteria vizelor
Acolo echipajul Circumeuropa va schimba barca, va urca pe o ambarcațiune de mare și oceane.
După Marea Neagră urmează Marea Marmara, Marea Egee, Oceanul Atlantic, Canalul Mânecii, Marea Nordului. Apoi, din nou pe fluvii, din Amsterdam: Rin, Main, Dunăre, Tisa și, în final, din nou Bega, potrivit historia.ro.