Iveco Defence, care produce camioane blindate și în România este de vânzare. De ce e "panică”?


Iveco Defence Vehicles, compania care livrează camioane și Ministerului Apărării Naționale și care a ridicat o linie de producție la Petrești, județul Dâmbovița, ar putea fi vândută până la sfârșitul anului, fapt care nu este pe placul guvernului italian.
Potențialii cumpărători se aliniază pentru a achiziționa Iveco Defence Vehicles (IDV) - cel mai mare producător de vehicule militare din Italia - iar guvernul italian s-ar putea confrunta cu dificultăți în a împiedica vânzarea acestuia în străinătate, a declarat o sursă pentru Defense News.
Iveco Defence, care produce camioane blindate și în România este de vânzare. De ce e "panică”?
Principalul furnizor de vehicule de luptă pentru armata italiană, IDV, ar putea fi vândut până la sfârșitul anului de compania-mamă Iveco, deținută de Exor Group, care este cel mai mare acționar al producătorului auto Stellantis și controlat de familia italiană Agnelli.
Pe 15 mai, Iveco a comunicat că IDV va fi divizată în acest an, urmând o posibilă vânzare.
„Până la sfârșitul anului, divizarea va începe, iar între timp vor fi evaluate ofertele de cumpărare a firmei”, a declarat un purtător de cuvânt.
„Am primit oferte preliminare de la diverși jucători strategici”, a declarat directorul financiar Anna Tanganelli.
Veniturile au crescut pe fondul războiului din Ucraina
Anul trecut, veniturile IDV au crescut cu 15%, ajungând la 1,1 miliarde de euro (1,3 miliarde de dolari), pe măsură ce bugetele pentru războiul terestru cresc în întreaga lume ca răspuns la războiul din Ucraina.
O firmă și-a lansat public oferta până în prezent. Pe 8 mai, CEO-ul gigantului italian de apărare Leonardo, Roberto Cingolani, a declarat că Leonardo a făcut o ofertă comună cu compania germană Rheinmetall.
Citește și: Italia cumpără distrugătoarele de tancuri Centauro II. Nimicesc țintele mai rapid ca tancul Leopard
Leonardo și Rheinmetall sunt deja implicate într-o societate mixtă anunțată anul trecut pentru a construi 1.050 de noi vehicule de luptă pentru infanterie pentru armata italiană, bazate pe Rheinmetall Lynx, și 132 de tancuri bazate pe Panther KF51, aflat în curs de dezvoltare, al Rheinmetall.
IDV deține, de asemenea, o parte din comanda uriașă de vehicule italiene. În decembrie, a comunicat că a semnat un acord cu Leonardo pentru a prelua 12-15% din producție, care a fost evaluată la 23 de miliarde de euro.
Leonardo și IDV aveau deja o societate mixtă de lungă durată, numită CIO, care construiește vehicule de luptă cu roți VBM și tancuri cu roți Centauro pentru armata italiană.
O sursă industrială a declarat că Leonardo a oferit să cumpere IDV pentru 750 de milioane de euro anul trecut, dar a fost refuzată. „Ar fi putut să o aibă dacă ar fi oferit un miliard, dar nu au făcut-o”, a spus sursa.
Tranzacția nu e pe placul guvernului italian
Între timp, numeroase firme din întreaga lume sunt, se pare, gata să facă oferte pentru IDV, presa spaniolă sugerând că Indra din Spania este gata să plătească 1 miliard de euro, în timp ce fondurile americane și consorțiul franco-german KNDS ar fi, de asemenea, interesați.
BAE Systems va fi considerată un posibil ofertant după ce a anunțat joi un parteneriat între BAE Systems Hägglunds și IDV pentru a oferi armatei italiene vehiculul său de teren BvS10, proiectarea și fabricarea urmând să aibă loc în Italia.
BAE construiește deja vehicule amfibii cu IDV pentru pușcașii marini americani.
Sursa industrială a declarat însă că, având în vedere legăturile IDV cu armata italiană și cu Leonardo, ar exista reticență în a o vedea vândută unui cumpărător străin.
„Armata italiană și membrii guvernului ar dori ca IDV să rămână italiană”, a spus sursa, care a vorbit sub condiția anonimatului pentru a discuta deliberările interne.
O soluție promovată în mass-media italiană este ca guvernul italian să utilizeze așa-numita lege „Puterea de Aur”, care poate fi folosită pentru a controla sau bloca vânzarea firmelor strategice italiene.
Greu de oprit
Totuși un expert italian în această lege a spus că este posibil ca aceasta să nu fie aplicabilă în cazul IDV.
„Legea este de obicei folosită pentru a impune condiții unui nou cumpărător, așa cum s-a întâmplat atunci când GE a cumpărat firma italiană Avio Aero sau pentru a opri o achiziție de către un cumpărător considerat potențial ostil. Dar nu a existat niciodată un caz în care să fi fost folosită pentru a exclude unul sau mai mulți ofertanți dintr-un grup de ofertanți”, a declarat sursa, care a refuzat să fie numită.
Fabrica din Romania
„Dacă guvernul italian, care deține o participație majoritară la Leonardo, blochează o vânzare către Indra, de exemplu, ar putea fi contestat legal ca interferență pe piață? Indra nu este China”, a spus sursa.
Reamintim că la Petrești, județul Dâmbovița, Iveco Defence Vehicles a înființat o linie de montaj pentru camioanele cotractate de Armata Română. Este vorba de 2.902 de camioane din gama Iveco High Mobility cu tracţiune 4X4, 6X6 şi 8X8, și 8x8 Prime Mover în 16 variante diferite. O treime dintre camioane sunt dotate cu cabină blindată. Valoarea contractului, 3,42 miliarde de lei.