Generalul Hodges: NATO nu are „mobilitatea” să înfrunte Rusia. În România lipsesc 2 autostrăzi

DE Valentin Bolocan | Actualizat: 02.10.2024 - 16:48
Generalul Hodges: NATO nu are „mobilitatea” să înfrunte Rusia. În România lipsesc 2 autostrăzi - Foto: Profimedia Images
Generalul Hodges: NATO nu are „mobilitatea” să înfrunte Rusia. În România lipsesc 2 autostrăzi - Foto: Profimedia Images

NATO nu are apărarea antiaeriană adecvată, mobilitatea militară, muniția și mentalitatea de a fi pe deplin pregătită pentru un război convențional la scară largă, a declarat generalul-locotenent american în retragere Ben Hodges.

SHARE

NATO nu are apărarea antiaeriană adecvată, mobilitatea militară, muniția și mentalitatea de a fi pe deplin pregătită pentru un război convențional la scară largă, a declarat generalul-locotenent american în retragere Ben Hodges.

Vorbind la o discuție la Forumul de Securitate de la Varșovia Hodges a spus că mulți dintre liderii politici și militari ai Europei nu recunosc pe deplin realitățile unui posibil război cu Rusia.

Avertismentele cu privire la o ciocnire între Rusia și NATO au crescut de când Moscova și-a lansat invazia pe scară largă a Ucrainei în 2022, mulți observatori subliniind o bază industrială de apărare insuficientă și pregătirea de luptă din partea Occidentului. „Nu avem apărare antirachetă și aeriană adecvată pentru a ne proteja porturile maritime, aeroporturile și infrastructura critică”, a spus Hodges.

Generalul Hodges: NATO nu are „mobilitatea” să înfrunte Rusia. În România lipsesc 2 autostrăzi

Flancul estic al NATO are doar 5% din capacitățile de apărare aeriană necesare pentru a descuraja un atac, a informat Financial Times. „Încă... nu ne putem deplasa rapid în toată Europa, așa că problema mobilității militare este încă o provocare care trebuie rezolvată”, a adăugat generalul.

„Așa că imaginați-vă că o săptămână în care ce se întâmplă în Ucraina se va întâmpla la Gdansk, sau Klaipeda, sau Tallinn sau Bremerhaven”, a menționat Hodges. În cel mai rău caz, Lituania ar trebui să aștepte două săptămâni pentru sosirea întăririlor, a adăugat Hodges.

Foto: Profimedia Images

Potrivit acestuia, armatele occidentale erau pregătite pentru desfășurare în 24 de ore în timpul Războiului Rece, în timp ce armatele de astăzi nu au în mare măsură această mentalitate.

Problema mobilității militare a fost sesizată de responsabilii NATO așa că s-a decis să existe un coridor militar care va traversa aripa estică a NATO. În marja summitului dedicat celei de-a 75-a aniversări a Alianței, ministrul Apărării din Grecia, Nikos Dendias a semnat cu omologii săi bulgar, Atanas Zapriyanov, și român, Angel Tilvar, scrisoarea de interes pentru crearea unui coridor armonizat de mobilitate militară. Semnarea scrisorii promovează și extinderea rețelei NATO de combustibil de la Kavala și Alexandroupoli la Bulgaria și România, un proiect care consolidează și mai mult poziția geostrategică a Macedoniei de Est și a Traciei. 

În principiu, planul prevede interconectarea a patru porturi și a infrastructurilor și rețelelor lor respective. Coridorul care urmează să fie creat va conecta Salonic și Alexandroupoli cu Varna în Bulgaria și Constanța în România, patru orașe strategice pentru Alianță datorită proximității lor față de frontierele estice ale NATO. "Toate cele patru au porturi, rețele feroviare și rutiere care contribuie decisiv la reziliența și ușurința desfășurării forțelor aliate în aripa estică a NATO", a declarat o sursă militară.

Citește și: NATO Vs Putin: „Autostradă” militară de 900 km din Constanța la Salonic. 10.000 soldați la Constanța

Concret, conform unor surse militare, ar trebui să existe o autostradă și o linie ferată care să lege pe cale terestră porturile Constanța și Gdansk (Marea Baltică, Polonia). Planuri există, dar nu sunt prea multe detalii despre acest proiect. În România, au apărut speculații că autostrada ar putea trece prin estul țării, prin Moldova. O mare dificultate, însă, ar fi că, în acest caz, calea de acces ar trebui să traverseze și o parte din Ucraina, lucru imposibil acum.

Alte scenarii indică trecerea autostrăzii prin vestul României, după traversarea Slovaciei și a Ungariei, ambele state menționate fiind membre NATO. Acest din urmă scenariu este susținut și de configurația proiectului Via Carpatia, așa cum a fost acesta descris la începutul anului, la Conferința de Securitate de la Munchen

Intervenție în două sau trei zile

NATO ar trebui să aibă „curajul să recunoască ceea ce vedeți ca o amenințare și apoi să înceapă să scoateți muniția din buncăre, să începeți să dislocați trupe pentru a fi pregătiți, iar apoi puteți fi gata să mergeți în două sau trei zile acolo unde este nevoie”. Hodges a adăugat că liderii aliați ezită adesea să răspundă suficient de rapid și de hotărât, temându-se că astfel de pași ar fi percepuți ca o provocare.

Citește și: Mega-proiectul SUA Constanța - Gdansk: pe unde va trece drumul care va lega Baltica de Marea Neagră

Hodges a cerut, de asemenea, să investească în exerciții și producție de muniție pentru a crește pregătirea militară a alianței. „La zece ani și jumătate după ce Rusia a invadat Ucraina și încă nu putem oferi suficientă muniție pentru o săptămână. Și ne-am golit buncărele pentru a ajuta”.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te