Cum au modificat parlamentarii Codul Rutier ca să scape ei de amenzi

DE Mihai Duță | Actualizat: 13.08.2021 - 11:23
Deputatul AUR Dorel Gheorghe Acatrinei vrea ca șoferii să-și aleagă singuri perioada în care să le fie suspendat permisul atunci când încalcă Codul Rutier

În ultimii ani, mai mulți parlamentari au avut inițiative care vizau relaxarea Codului Rutier, în timp ce autoritățile încearcă să înăsprească legea din cauza numărului foarte mare de victime.

SHARE

În 2018, deputatul PNL, Florin Roman, a introdus o propunere de modificare a Codului Rutier conform căreia „maşinile de poliţie cu radar sau poliţistul cu radar de tip pistol trebuie presemnalizaţi cu un panou afişat cu 500-1.000 de metri înainte pe sensul de mers“.

Pe lângă faptul că maşinile de poliţie trebuie să fie inscripţionate cu însemnele Poliţiei Române, potrivit unei completări aduse amendamentului, acestea trebuie să fie poziţionate vizibil.

Comisiile parlalmentare au decis atunci că dispozitivele radar de tip pistol nu pot fi folosite la mai mult de 10 metri de maşina de poliţie.

În plenul Camerei Deputaților, proiectul a primit 226 de voturi „pentru“, 26 de voturi „contra“ și cinci abțineri.

Au votat „pentru“ parlamentari de la PNL, PSD, ALDE, UDMR, PMP și minorități. Voturile împotrivă au fost, aproape toate, de la USR. Într-un final, legea a fost trimisă de președinte la CCR, iar acolo s-a decis că este neconstituțională.

În 2019, deputatul ALDE Ștefan-Alexandru Băișanu, parlamentar de Suceava, a depus la Senat o inițiativă legislativă prin care șoferii pot alege perioada de suspendare a permisului auto, potrivit faptei contravenționale pe care a săvârșit-o, într-un interval de un an de la data contravenției. 

În 2017, Băișanu a fost prins că circula cu 142 km/h deși avea permisul suspendat și s-a ales cu un dosar penal.

Tot un deputat de la Suceava, dar de la AUR, a reluat tema și a inițiat un proiect  care le-ar da dreptul șoferilor, amatori și profesioniști, cărora li se suspendă permisul de conducere, să‑și aleagă singuri perioada în care se aplică pedeapsa, într-un interval de un an.

Deputatul Dorel-Gheorghe Acatrinei, șeful AUR Suceava, este fost șofer de basculantă.

Ce amenzi și sancțiuni sunt în țările din Europa

În Marea Britanie, de pildă, amenda pentru şoferii băuţi este între 3.000 şi 6.000 de euro, în Germania, de 1.500 de euro, iar în Franţa porneşte de la 135 de euro şi poate ajunge la 4.500.

Dacă alcoolemia depăşeşte o anumită limită stabilită de legislaţia statului respectiv, se lasă şi cu amendă, şi cu închisoare. 

În UE, viteza excesivă este pedepsită drastic, în funcție de numărul kilometrilor pe oră cu care se depășește viteza legală.

În Franța, amenda pornește de la 135 de euro dacă viteza legală este depășită cu 20 până la 49 km/h și ajunge până la 3.750 de euro, dacă ești prins circulând cu mai mult de 50 km/h peste limită, iar, în cazul în care contravenientul recidivează, se poate alege cu permisul suspendat pe o perioadă de până la 3 ani şi 3 luni de închisoare în funcţie de decizia judecătorului.

În Marea Britanie, amenda cea mai mică se aplică în intervalul 1-24 km/h peste viteza legală și crește până la limita superioară - peste 96 km/h, abatere sancţionată cu 900 de euro.

Acestea sunt însă limitele minime ale amenzilor, în anumite situații se pot aplica sancțiuni mult mai mari care ajung până la 3.000 de euro. 

Citește dosarul integral „Drumurile noastre, moarte”

Cum scăpăm de drumurile morții

Mai puține accidente în 2021, dar mai mulți morți

Weekendul negru de pe drumurile românești

Fabuloasele șpăgi luate de unii polițiști de la Rutieră și Permise

Virgil Vochină: Peste 75.000 de români au murit în accidente după 1990

Polițiștii nu dau amenzi după camerele video de bord ale românilor. Un agent trebuie să constate

De ce devin șoferii români ucigași la volan

__________________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.