Comerțul periculos cu „like"-uri

DE Deutsche Welle | Actualizat: 21.12.2019 - 13:12

Cui nu i-ar plăcea să fie celebru şi îndrăgit? „Like"-urile pot fi uşor cumpărate pe Facebook sau Instagram. Însă această practică este periculoasă.

SHARE

Tanja Kühne nu a avut nevoie decât de 80 de euro pentru a face rost de 500 de like-uri pentru pagina ei de Facebook. Șefă a unei agenții de design și președintă a filialei FDP din Lüneburg Heide din nordul Germaniei, ea a apelat anul trecut la serviciile oferite de compania Paidlikes pentru a-și spori popularitatea pe rețele de socializare.

Pentru Paidlikes lucrează așa-numiți „clickworkers", care apasă cu sârguință „like".

"De atunci, m-am gândit foarte mult la motivul pentru care am încercat să-mi extind popularitatea", a spus Kühne pentru Deutsche Welle

„Sunt un politician local. Dar, la alegerile locale, eu candidez și împotriva politicienilor profesioniști". Aceștia, spune ea, ar avea la dispoziție un birou care are grijă în mod profesionist de aparițiile în „social media", postând zilnic cele mai recente activități pe Facebook și cele mai noi imagini pe Instagram.

„Este un fel de presiune construită", spune Kühne. 

Mai multe ziare și posturi de televiziune au făcut public faptul că Tanja Kühne și mii de alți germani, inclusiv muzicieni, antrenori de fitness și comercianți de automobile, au cumpărat like-uri online. Specialiștii de la Universitatea Ruhr Bochum au făcut publice listele de clienți ai furnizorului de like-uri Paidlikes. Potrivit presei, politicieni din toate partidele majore pot fi regăsiți pe listă. 

Nu este clar dacă cei ale căror pagini au fost apreciate au și cerut acest lucru, precum a făcut Tanja Kühne. Pe listă există și persoane care neagă că ar fi cumpărat click-uri. Acest lucru nu este neapărat greșit. În spate s-ar putea afla susținători secreți sau concurenți care speră să-și discrediteze adversarii cu like-uri greșite.

Click-urile ar putea fi, de asemenea, manevre diversioniste, astfel încât manipularea reală să nu fie observată. În definitiv, de ce ar trebui să fie o problemă că un politician de la Lüneburg Heide vrea să cumpere like-uri?

Și NATO este interesată

Pentru că această afacere are în spate o adevărată industrie a manipulării, spune suedezul Sebastian Bay, expert în digitalizare la "Centrul de Comunicare Strategică", Stratcom, cu sediul în capitala letonă Riga.

Stratcom consiliază NATO chiar dacă nu face parte din structura de comandă a alianței militare. "Am identificat companii din întreaga lume, din Europa până în Rusia, în Filipine sau în Africa de Vest care câștigă bani din manipularea rețelelor de socializare", spune Bay. 

Bay și colegii săi sunt îngrijorați cu precădere de faptul că manipularea pe rețelele de socializare este facilă, ieftină, disponibilă pentru toată lumea.

Pentru 300 de euro, specialiștii Stratcom au cumpărat mii de comentarii și urmăritori, precum și zeci de mii de like-uri și vizualizări.

„La început ne-am gândit că va trebui să căutăm hackeri pe darknet și în alte zone întunecate ale Internetului. Însă este foarte ușor să găsești astfel de furnizori pe Google sau Bing, unde ei chiar plasează reclame".

Afacerea manipulării like-urilor nu este lipsită de consecințe.

„Luați un proprietar de magazin de kebab care cumpără recenzii pozitive sau recenzii negative pentru concurentul său. Aceasta este pur și simplu fraudă."

Fraude împotriva cărora giganți tehnologici precum Google și Facebook nu iau măsuri suficiente. În cadrul experimentul întreprins de specialiști, patru dintre cele cinci interacțiuni manipulate nu au fost șterse nici după patru săptămâni.

„Nu este întotdeauna ușor din punct de vedere tehnic, dar companiile nici nu investesc suficient pentru a rezolva problema".

Un indiciu al unei eventuale fraude ar putea fi, de exemplu, numărul neobișnuit de mare de aprecieri distribuite de anumite conturi sau rețele de conturi. 

Falsurile like-uri amenință nu doar șaormăria, ci și democrația

Manipularea rețelelor precum Facebook nu este o problemă doar pentru economie. „Când sunt utilizate vizualizări false, iar algoritmul crede că o mulțime de oameni se uită la un conținut anume, atunci acel conținut devine viral și este recomandat unui număr mare de persoane".

Guvernele pot folosi acest lucru pentru a manipula dezbaterile democratice în mediul online.

„Ele pot submina vocile legitime și consolida vocile nelegitime. Apelând la profilurile false pot lăsa impresia că acestea fac parte dintr-o dezbatere locală. Este dificil să descoperi ce este real și ce este fals", spune Bay. "Și cine este cu adevărat în spatele operațiunii".

Manipularea deliberată a dezbaterilor este foarte discutabilă, spune Tanja Kühne. În viitor, ea însăși va rămâne departe de vânzătorii de like-uri precum Paidlikes. "Nu o să mai fac asta, pentru că nu cred că are rost".

În viitor, politiciana ar dori să se concentreze mai mult pe conversații și întâlniri personale cu electoratul.

„Ar fi bine ca noi toți să ne gândim la acest lucru", spune ea.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te