Când vor primi românii buletine digitalizate, cu CIP? Ministrul Justiției a făcut anunțul

DE Alexandra Lupascu | Actualizat: 10.01.2024 - 18:07
Când vor primi românii buletine digitalizate, cu CIP? Ministrul Justiției a făcut anunțul Foto: Facebook/MAI
Când vor primi românii buletine digitalizate, cu CIP? Ministrul Justiției a făcut anunțul Foto: Facebook/MAI

Când vor primi românii buletine digitalizate, cu CIP? Noile cărți de identitate vor avea multe avatanje pentru cetățeni care le vor putea folosi inclusiv pentru semnătura digitală.

SHARE

Când vor primi românii buletine digitalizate, cu CIP? Noile cărți de identitate vor avea multe avantanje pentru cetățeni care le vor putea folosi inclusiv pentru semnătura digitală.

Cărțile electronice de identitate vor dobândi o utilitate extinsă, putând fi utilizate nu doar pentru legitimare, ci și ca document de călătorie în țările care le recunosc în acest sens, alături de pașaport.

În schimb, cărțile de identitate simple, fără cip, vor putea fi utilizate doar la nivel național, fiind excluse pentru călătoriile internaționale.

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, potrivit precizărilor Ministerului Afacerilor Interne.

Clujul este primul județ din România în care s-a implementat proiectul pilot cu zeci de mii de cărți electronice de identitate.

Când vor primi românii buletine digitalizate, cu CIP? Ministrul Justiției a făcut anunțul.

Există anumite probleme legate de partea de emitere a lor însă autoritățile anunță că noile buletine vor fi introduse chiar de anul acesta.

„A fost un proiect, există un proiect-pilot în derulare în județul Cluj, inițial în municipiu, apoi în județ. Au fost emise acolo în jur de 17.000 de cărți electronice de identitate. 

Acest proiect trebuia extins la nivel național în anul 2023, un proiect pe care l-am găsit întârziat, dar aș vrea să subliniez, nu este întârziat din culpa vreunei structuri a Ministerul Afacerilor Interne sau din culpa unui ministru anterior.

Citește și: Cât te costă prima carte electronică de identitate. MAI a făcut anunţul oficial

A fost întârziat pentru că există aici un triunghi contractual. Nu este implicat doar Ministerul aici.

Aici este implicată și Compania Națională Imprimeria Națională pentru finanțarea întregului proiect și pentru eliberarea blanchetelor, iar Imprimeria Națională a avut un contract extern cu un furnizor al unui hard, parte din acest ansamblu tehnologic, dacă vreți, pentru emiterea cărții electronice de identitate, care a avut dificultăți câteva luni de zile, anul trecut, pentru a livra produsul”, a declarat Cătălin Predoiu, ministrul Justiției.

Astfel, până la sfârșitul anului 2024 sistemul va fi implementat în toată țara.

Potrivit legii, cartea electronică de identitate permite titularului utilizarea semnăturii electronice, precum şi autentificarea în sistemele informatice ale instituţiilor publice sau ale persoanelor juridice de drept privat.

Citește și: Cărțile de identitate simple nu vor mai fi emise din 2024. Românii vor avea "buletine" cu cip

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, potrivit precizărilor Ministerului Afacerilor Interne.

„S-a ajuns la o soluție, furnizorul francez s-a reangajat să livreze la timp aceste produse între noile scheme și sper ca, în cursul anului 2024, Imprimeria Națională să fie în măsură ca, la rândul ei, să livreze față de noi anumite componente.

Mai are și o licitație de făcut, e un sistem de chei publice care să intre în componența tehnologică a produsului.

A fost și acolo o licitație care înțeleg că a fost contestată de către patru părți, în sfârșit s-a pronunțat soluția, se reia dialogul competitiv undeva în jur de 17 ianuarie, când trebuie depusă oferta, Compania Națională de Imprimerie trebuie să evalueze în 20 ianuarie.

Sunt lucruri de făcut, erau blocate, am reușit să le deblocăm”, a declarat ministrul.

Citește și: Cât te costă prima carte electronică de identitate. MAI a făcut anunţul oficial

Valabilitatea cărților electronice de identitate este diferită, în funcție de vârsta persoanei care o solicită:

a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;

b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani;

Citeşte şi: Giulescu: „5 milioane de cărţi electronice de identitate, suportate din fonduri alocate prin PNRR”

c) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;

d) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;

e) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

Legea mai stipulează că certificatele pentru autentificare sau semnătură electronică şi, după caz, certificatele pentru semnătură electronică calificată se utilizează pentru autentificare şi, după caz, semnare, în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi cu sistemele informatice ale altor instituţii publice sau aparţinând persoanelor juridice de drept privat.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te