Termenele pentru finalizarea documentației de proiectare pentru tronsonul ieșean al Autostrăzii Unirii au fost amânate până în 2025. Nu se lucrează nicăieri pe toată lungimea autostrăzii.
Când se va circula pe autostrada A8? Proiectul pare „înghețat” în sertarele Guvernului
Și cei de la asociațiile civice, dar și Cătălin Urtoi șeful interimar al CNIR, și-au pierdut răbdarea
Finalizarea concursului de selecție a directorului general al noii Companii de Investiții Rutiere și unele ezitări în realizarea proiectului Autostrăzii Unirii ridică unele semne de întrebare în privința parcursului A8.
Anul 2024 a început fără niciun șantier pe tot parcursul celor 311 km ai autostrăzii, de la Tg. Mureș la Prut, în vreme ce compania creată pentru a prelua proiecte precum A8 de la CNAIR este „legată de mâini” în lipsa unui buget aprobat.
Cătălin Urtoi, cel care a asigurat interimatul la conducerea CNIR și a organizat de la zero această structură, a atras atenția că selecția personalului – între care 13 angajați pe partea de implementare proiecte/ reclamații/ revendicări/ exproprieri, 6 pe achiziții publice, câte 4 pe economic și pe tehnic/ pregătire proiecte etc. – este în așteptarea bugetului.
Urtoi a amintit că a mai existat o încercare de obținere a bugetului la sfârșitul anului trecut, care însă a eșuat.
Pe de altă parte, concursul de selecție a directorului general, funcție pentru care, alături de Cătălin Urtoi – care asigură interimatul de mai bine de jumătate de an – s-au mai înscris trei candidați, s-a încheiat de o lună și trebuie doar să fie desemnat câștigătorul.
Amintim că ieșeanul care a „dat” calitatea de consilier onorific al ministrului Transporturilor pe cea de administrator al CNIR și ulterior de șef interimar al companiei pledează pentru preluarea A7 și A8.
Progres cu pași mărunți
Temerile lui Urtoi au fost confirmate joi, la reluarea ședințelor de progres pe proiectele de infrastructură rutieră organizate de cei de la CNAIR cu reprezentanții administrațiilor locale, cu societatea civilă – respectiv asociațiile pro-autostradă, și cu proiectanții.
Chiar dacă cei de la Consitrans au absentat din nou, termenele prezentate pentru A8 au fost din nou prelungite, ceea ce l-a scos din sărite pe Ionel Apostol, de la „Împreună pentru A8”.
El ne-a confirmat ulterior că acordul de mediu nu va mai fi gata în aprilie, ci în iulie, iar toată documentația (studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru cei 93 km ai A8 din județul Iași) nu mai trebuie predată în septembrie, ci abia în martie 2025.
În felul acesta, vom ajunge de la Iași la Pașcani pe autostradă abia la sfârșitul lui 2030, ne-a spus el, enumerând fazele următoare: licitație, eventual contestații și construirea propriu-zisă.
„Autostrada Unirii are nevoie de sprijinul tuturor. Voi urmări îndeaproape modul în care se desfășoară procesul de avizare la nivelul Agenției pentru Protecția Mediului. Nu mai putem pierde timpul. Și așa s-a întârziat nepermis de mult.
Autostrada Unirii trebuie să devină realitate și toți cei care vor pune piedici acestui proiect esențial pentru Iași și Moldova vor avea doar de suferit”, a subliniat la rândul lui prefectul Iașului, Bogdan Cojocaru.
Citește mai multe pe Ziarul de Iași.