Bătălia pentru un loc de parcare: la Iași, cel mai scump. La Timișoara e gratis. La București crește

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 01.02.2021 - 14:05
Foto Pexels.com

Taxele pentru parcarea de reședință sunt în creștere în marile orașe din România. Primarii din București au anunțat mărirea consistentă a tarifelor, iar discuții sunt și la Timișoara sau Constanța. Cele mai mari taxe sunt în Iași.

SHARE

Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a anunțat că a cerut Consiliului General al Municipiului București să mărească taxa anuală de parcare în oraș. 

În prezent, în funcție de sector, un bucureștean plătește între 60 și 80 de lei anual pentru un loc de parchare închiriat de la primării. Ciprian Ciucu a menționat că  taxă mai apropiată de realitate ar fi de 100 de euro, respectiv circa 500 de lei. 

Banii ar urma să fie folosiți pentru amenjarea de noi locuri de parcare.. 

„Consiliul General al Municipiului trebuie să facă ceea ce este corect, să nu mai continue populismul ultimilor 30 de ani si să adopte o taxă de parcare care să ne permită să construim parcări! (...) Sunt de acord cu ideea să facem parcări, dar la cca. 12 euro/an locul de parcare, nu o să avem niciodată bani pentru parcări pe verticală sau smartparking. Iar la orizontală nu mai este șpațiu. Doar dacă luăm din spațiul verde, ceea ce nu vrem”, a scris Ciprian Ciucu pe Facebook.

Discuțiile privind taxele mici pentru parcarea de reședință în București au loc și în sectoarele 1 și 2. 

În Sectorul 1, un loc poate fi închiriat cu 76 de lei pe an. Primarul Clotilde Armand a anunțat un nou sistem de taxare. Potrivit unei propuneri făcute de edil, prețurile ar urma să crească de opt ori. Astfel, dacă un locatar vrea să închirieze de la Primărie un loc non stop, ar urma să plătească 600 de lei.

Pentru rezervarea unei parcări de reședință doar pe timpul nopții, între orele 18.00 – 8.00, taxa e de 270 de lei anual sau 25 de lei pe lună. Cei care închiriază aceste tipuri de parcare nu au dreptul să blocheze locurile respective în timpul zile, altfel pot fi amendaţi. Între orele 8.00 și 18.00 pe locul respectiv poate parca orice persoană care tranzitează zona, în cazul în care parcarea este liberă.

În Sectorul 2, primarul Radu Mihaiu, a cerut, de asemenea, în decembrie 2020, creșterea taxei anuale de parcare în Capitală. Edilul a menționat că tarigul ar putea ajunge la 300 sau chiar la 600 de lei pe an, pentru un loc de reședință.

 

Iași: Taxa cât o rată la bancă

Unii ieşeni plătesc anual pentru locul de parcare din faţa blocului o sumă echivalentă cu rata bancară la maşină. În ultimii doi ani, cel mai scump contract activ a ajuns şi la 1.021 lei/lună, respectiv peste 12.200 lei/an, potrivit Ziarul de Iași.

Un astfel de contract a fost valabil în 2019. În prezent, cel mai mare contract încheiat de Primărie ajunge la 510 lei/lună, respectiv peste 6.100 lei/an. În 2020, Primăria a scos la licitaţie 1.130 locuri de parcare. Dar nu toate au fost şi licitate, fiind încheiate 810 contracte la un cost mediu de 119 lei/lună.

 

Timișoara: Parcarea de reședință e gratuită

Cel mai ieftin să parchezi autoturismul proprietate personală este în Timișoara, unde locatarii nu plătesc nimic dacă țin autoturismele între blocuri. 

Taxe sunt doar pentru locurile de parcare din zona centrală a orașului. Acestea s-au dublat anul trecut, dar nu mai fuseseră mărite din 2013. 

Pentru parcarea în zona zero, șoferii plătesc 3 lei/oră prin vouchere și 0,75 euro/oră, plus TVA, prin SMS, zona roșie I – 1,5 lei/oră prin vouchere și 0,50 euro/oră, zona galbenă II – 1 leu/oră prin vouchere și 0,35 euro/oră, zona albastră III – 0,50 lei/oră prin vouchere și 0,25 euro/oră. Tariful de parcare pentru o zi în zonele I, II și III este de 3 euro/zi, plus TVA.

 

Brașov: 156 de lei pentru un loc pe an

Cel mai scump loc de parcare de reședință este în Brașov în zona centrală, 156 de lei pe an, iar cel mai ieftin la periferie, 132 de lei pe an. 

La Cluj, un abonament anual pentru riverani este, anul acesta, doar 115 lei pe an. Mai scump este pentru persoanele juridice, 872 de lei pe an. 

Locatarii primesc un card, pentru care, dacă îl pierd, achită 104 lei. Mai există taxa deteriorare sistem de prindere - 52 lei, și taxa deteriorare brat barieră - 1040 lei

La Constanța, un posesor de autoturism plătește 176 de lei pe an, respectiv14,6 lei pe lună. Regulamentul de parcare în municipiul Constanța a fost atacat în instanță. Una dintre problemele ridicate de nemulțumiți, printre care se numără Asociația Constanța Altfel, este că, în intervalul orar 08.00 – 17.00, oricine poate parca pe acel loc, potrivit Constanța 100.

 

Multe mașini, prea puține locuri de parcare

Cel mai greu să găsești un loc de parcare este la Iaşi, Sibiu, Constanţa, Drobeta-Turnu Severin şi Târgu Jiu, unde sunt peste trei autoturisme înmatriculate pe un loc amenajat pentru parcare, cea mai dificilă situaţie regăsindu-se la Iaşi, cu peste 11 autoturisme înmatriculate pe un loc amenajat pentru parcare, potrivit unei analize a Consiiului Concurenței, citată de Ziarul Financiar. 

Cel mai bine se situază municipiile Timişoara, Braşov şi Piteşti, unde există un loc amenajat pentru parcare pentru mai puţin de două autoturisme înmatriculate.

O particularitate a sistemului de parcare de reşedinţă din municipiile Constanţa, Oradea, Drobeta Turnu Severin, Reşiţa şi Focşani este că în intervalul orar 8.00 –17.00, de luni până vineri, locurile de parcare de reşedinţă libere pot fi folosite de toţi participanţii la trafic.

În mod similar, taxarea utilizării parcărilor cu plată se face doar în intervalulorar 8.00 – 16.00 în municipiile Iaşi şi Drobeta Turnu – Severin şi în intervalul orar 7.00 – 18.00 în municipiile Oradea şi Târgu-Jiu, de luni până vineri, în afara acestor programe de taxare, acestea putând fi exploatate în regim liber.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.