Acest traseu pitoresc străbate Munții Banatului și oferă călătorilor oportunitatea de a se bucura de peisaje montane impresionante, tunele săpate în stâncă și poduri care străbat defileuri adânci.
Cea mai frumoasă şi spectaculoasă cale ferată de munte din România este linia Oraviţa – Anina.
Avem cea mai frumoasă cale ferată din lume și nu știm să o exploatăm! Traversează munții
Deşi distanţa aeriană între Oraviţa şi Anina nu depăşeşte 15 km, calea ferată măsoară mai mult decât dublu, linia având o lungime de 33,4 km, cu o diferenţă de nivel de 338 m, de la Oraviţa, situată la 218 m deasupra nivelului mării, şi până la Anina, aşezată la 556 m altitudine.
Calea este formată din 14 tunele săpate în bună parte în stâncă şi 10 viaducte peste văi adânci.
Între Oraviţa şi Anina este cea mai frumoasă linie ferată din sud-estul Europei
Cel mai lung tunel este Gârlişte, cu o lungime de 660 m
Cel mai lung viaduct este Racoviţă, cu o lungime de 115 m şi o înălţime de 26,5 m
Cel mai înalt viaduct este Jitin, 37 m, acesta fiind o adevărată operă de artă, deoarece este construit în curbă la ambele capete, scrie cfrcalatori.ro.
Calea ferată Oravița – Anina este supranumită „Semmeringul Bănățean” datorită asemănărilor cu calea ferată „Semmering” din Austria, construită cu câțiva ani înainte. Cele două linii ferate sunt asemănătoare atât din punct de vedere al caracteristicilor tehnice, cât și al frumuseții zonelor montane pe care le străbat.
Vei descoperi pe traseul cu o lungime de 33,8 km, 14 tuneluri cu o lungime totală de 2084 m, 10 viaducte cu o lungime totală de 843 m, ziduri de sprijin ale versanţilor în lungime de 9946 m, străpungeri și tăieturi în munte pe o lungime totală de 21171 m (mai bine de două treimi din traseu).
Întrucât dinamita nu se inventase, toate aceste lucrări au fost făcute manual, cu dalta și târnăcopul!
Citește și: Trenurile „zboară” în România. 5 ore întârziere, de la Pitești la București. Ce s-a întâmplat?
- Cel mai lung tunel este Gârlişte, cu o lungime de 660 m
- Cel mai lung viaduct este Racoviţă, cu o lungime de 115 m şi o înălţime de 26,5 m
- Cel mai înalt viaduct este Jitin, 37 m, acesta fiind o adevărată operă de artă, deoarece este construit în curbă la ambele capete.
Linia ferată urcă spre Munții Aninei și parcurge o diferență de nivel de 339 m, rampa (înclinarea) maximă de pe traseu înregistrându-se între Lișava și Gârliște.
Înclinarea de până la 21‰ și curbele foarte strânse – cu raze mici, de până la 104 m au impus necesitatea folosirii unor vagoane și locomotive speciale pentru acest traseu și o viteză medie de deplasare de 17 km/h.
Citește și: CNAIR și CFR lărgesc drumul la Mogoșoaia, dar fac o haltă ca la 1900. Un proiect de 62.000.000 €
Linia nu este electrificată, funcţionând la momentul actual cu locomotive diesel. Trenul care circulă pe această rută este format dintr-o locomotivă diesel-electrică românească şi două vagoane de clasa a II-a, necompartimentate, cu bănci din lemn, construite în anul 1914, dar recondiționate.
Călătoria între Oravița și Anina durează 2 ore, iar trenul are 5 opriri: Brădişoru de Jos (km 8), Dobrei, Lişava (km 14), Ciudanoviţa (km 17), Gârlişte (km 24).