Atenție, vine cometa „Bulgărele de gheață”. N-a mai trecut pe lângă Pământ de 50.000 de ani

DE Elena Andrei | 31.12.2022 - 19:05
cometa „Bulgărele de gheață”/Foto: sky&telescope

O cometă care nu a mai fost văzută de când oamenii de Neanderthal au pășit pe Pământ se pregătește să facă o călătorie de întoarcere, iar astronomii au prezentat prima imagine detaliată a "Bulgărului de zăpadă” cosmic.

Cunoscută oficial sub numele de C/2022 E3 (ZTF), cometa orbitează în jurul Soarelui la fiecare 50.000 de ani și urmează să se apropie cel mai mult de planeta noastră la 1 februarie 2023.

E3 a fost descoperită în luna martie, dar oamenii de știință au realizat recent prima fotografie detaliată care dezvăluie coama sa verzuie mai strălucitoare și o coadă de praf gălbuie.

Cometa ar trebui să fie vizibilă cu ochiul liber când se va afla la aproximativ 26 de milioane de mile distanță.

La începutul lunii martie, astronomii au descoperit cometa C/2022 E3 (ZTF) cu ajutorul camerei de observație cu câmp larg de la Zwicky Transient Facility.

De atunci, noua cometă cu perioadă lungă s-a luminat substanțial și acum străbate constelația nordică Corona Borealis pe cerul de dinaintea zorilor.

Cometa se află în prezent la 117 milioane de mile de Pământ și urmează să ajungă la Soare pe 1 ianuarie, să se rotească și să se apropie cel mai mult de planeta noastră.

E3 va fi prima cometă văzută cu ochiul liber de la cometa NEOWISE din iulie 2020.

Cu toate acestea, NEOWISE a lăsat o coadă lungă și cețoasă, iar E3 va apărea probabil ca o dungă gri pe cerul nopții.

E3 ar trebui să fie vizibilă până la 26 ianuarie, dar va atinge cea mai mare strălucire pe 1 februarie.

Această cometă nu este singurul spectacol cosmic programat pentru 2023, deoarece anul va debuta cu ploaia anuală de meteoriți Quadrantide și se va încheia cu impresionanta ploaie de meteoriți Geminide în decembrie.

Quadrantid este una dintre cele mai spectaculoase ploi de meteoriți ale anului și nu este nevoie de echipament specializat pentru a o vedea.

Ploaia de meteoriți va atinge apogeul în noaptea de 3 ianuarie și în dimineața zilei de 4 ianuarie.