Test de cultură generală: Ce român a inventat avionul cu reacție? Nu poți să nu știi răspunsul

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 06.08.2023 - 09:21
Test de cultură generală Foto: Daniel Toșa

Azi avem un test de cultură generală pe care și copiii din clasele primare știu să-l rezolve. Cine este românul care a invetat avionul cu reacție? sigur ai răspunsul corect.

SHARE

Testul de cultură generală de azi este din istoria aviației. Cine este românul care a inventat avionul cu reacție? Nu se poate să greșești acest răspuns pentru că și copii de clasele primare îl știu. 

Sigur ai răspuns deja.

Test de cultură generală: Cine a inventat avionul cu reacție? Nu poți să nu știi răspunsul

Testul de cultură generală sună astfel:

1. Cine este românul care a inventat avionul cu reacție?

a) Henri Coandă,

b) Aurel Vlaicu,

c) Traian Vuia

d) Ștefan Protopopescu

Exact, răspunsul corect este a) - Henri Coandă

Primul zbor cu un avion cu reacție a fost realizat de Henri Coandă în Franța, la data de 16 decembrie 1910, la Issy-les-Moulineaux, cu aparatul pe care îl prezentase în octombrie 1910 la al doilea Salon Internațional Aeronautic de la Paris.

Cine este Henri Coandă

Henri Coandă s-a născut în 1886, la București. Tatăl său era generalul Constantin Coandă, care pentru o scurtă vreme, a fost prim-ministru al României la sfârșitul Primului Război Mondial.

Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel și savantului Paul Painlevé, care l-au ajutat să obțină aprobările necesare, Henri Coandă a efectuat experimentele aerodinamice prealabile și a construit în atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni un avion fără elice, numit convențional Coandă-1910, pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris 1910.

Citește și: Test de cultură generală: ”Cine a inventat submarinul?” Unul a făcut implozie în Atlanticul de Nord

Coandă a susținut după 1956 că în timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experiență, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare și a luat foc. Deocamdată nu au fost găsite surse contemporane evenimentului care să coroboreze această narațiune.

Între 1911-1914 Henri Coandă a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviație din Bristol, Anglia și a construit avioane cu elice de mare performanță, de concepție proprie.

Citește și: Test de cultură generală din mitologia greacă. Mulți au greșit răspunsurile. Care sunt cele corecte?

În următorii ani se întoarce în Franța, unde a construit un avion de recunoaștere 1916 foarte apreciat în epocă, prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacție, primul tren aerodinamic din lume și altele.

În 1934 obține un brevet de invenție francez pentru Procedeu și dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce pătrunde într-un alt fluid, care se referă la fenomenul numit astăzi „Efectul Coandă”, constând în devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex, conform wikipedia.

Citește și: Test de cultură generală. Care este cel mai lung lanț muntos din lume? Cât de simplu este răspunsul

 Această descoperire l-a condus la importante cercetări aplicative privind hipersustentația aerodinelor, realizarea unor atenuatoare de sunet și altele.

Henri Coandă revine definitiv în țară în 1969, ca director al Institutului de creație științifică și tehnică (INCREST), iar în anul următor, 1970, devine membru al Academiei Române. Henri Coandă a murit la București, pe data de 25 noiembrie 1972, la vârsta de 86 de ani.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te