O cursă din România, magnet pentru enduriști din întreaga lume

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 17.08.2018 - 07:57
Mii de oameni s-au strâns pe Bulevardul Coposu să vadă prima fază a competiției
Mii de oameni s-au strâns pe Bulevardul Coposu să vadă prima fază a competiției

Rideri din peste 50 de țări, de pe toate cele șase continente, au participat la sfârșitul lunii iulie la cea de a 15-a ediție a cursei considerată cel mai dificil raliu hard enduro de pe planetă – Red Bull Romaniacs.

SHARE

Totuși, de ce să călătorești și peste 40 de ore pentru a te da cu motorul în România? Hard enduro-ul este un sport aparte pentru că, în aceleași competiții, doar că pe trasee diferite, participă atât sportivi profesioniști, cât și piloți privați și amatori. Iar, în timpul Red Bull Romaniacs, Sibiul se transformă într-un festival al pasionaților din întreaga lume. 

Anul acesta, în Piața Mare, la prezentarea oficială a națiunilor prezente, dădeai un adevărat examen la geografie dacă încercai să identifici toate steagurile (foto). De la Marea Britanie, țara cu cei mai mulți rideri prezenți (peste 80), până la SUA, Canada, Brazilia, Australia, Corea de Sud sau chiar Vanuatu. 

Mii de oameni s-au strâns pe Bulevardul Coposu să vadă prima fază a competiției, o cursă urbană cu obstacole create pentru a oferi publicului o idee despre ce vor avea riderii de înfruntat în cele patru zile de off-road extrem. Doar cei mai rapizi 35 de concurenți de la categoriile Bronze, Silver și Gold (această clasă are un traseu care sfidează de multe ori legile fizicii) ajung în mult așteptata finală, unde uralele publicului îți dau senzația că asiști la un rodeo. Fiind vorba de o competiție, totuși, show-ul urban are și rolul de a stabilii ordinea de start în raliu. După prolog, începe „chinul“, aproximativ 500 de kilometri de enduro extrem presărați cu zone de respiro în peisaje unice și între șase și zece ore petrecute zilnic în șa. 

Sus, pe culmi, se concurează și la altitudini medii de 1.400 de metri

La ediția din 2018, traseul a fost îngreunat excesiv de ploile torențiale și dus în unele zone dincolo de limita posibilului. Pentru a valorifica cât mai mult zona în care s-a ajuns, organizatorii au creionat ruta prin tunelele miniere și clădiri abandonate din zona Lupeni-Petroșani. Iar într-una dintre zile concurenții au fost nevoiți să sară peste râul Sebeș, pentru a ajunge la punctul de service de la jumătatea zilei. 

Concediu cu trezire la 4.30 dimineața

Sună nebunește, dar pentru acest format competițional pasionați din întreaga lume cheltuie mii de euro și își programează concediul pentru a veni alături de familie și prieteni în România. Sutele de oameni veniți din toate colțurile lumii petrec, în general, în jur de 10 zile pe teritoriul nostru, însă sunt mulți care stau și o lună în România pentru a se antrena pentru cursă.

Salt peste râul Sebeș

Pentru aproximativ 80% dintre concurenți, Red Bull Romaniacs este concediul în care trebuie să se trezească la 4.30 – 5.00 dimineața și să se pregătească pentru minim șase ore în șa, într-un cadru natural care îți taie răsuflarea, dar în care sunt siguri că își vor depăși limitele indiferent de categoria la care concurează. La ediția din 2018, l-am văzut pe brazilianul Gianino Coscarelli, câștigătorul de la clasa Bronze, plângând la finalul fiecărei zile de off-road: „Este incredibil, am terminat!“ 

Cum văd concurenții raliul?

„Red Bull Romaniacs are cea mai mare reputație printre rideri. Fiecare concurent simte că aceasta este cea mai dură cursă din an și asta o face importantă pentru noi toți. Dacă poți să fii în top la această cursă, vei câștiga cel mai mare respect în rândul riderilor. Această cursă este cu siguranță cea care îți dă cea mai mare satisfacție doar pentru simplul fapt că treci linia de sosire. Nu contează la ce clasă ești, te descurci foarte, foarte bine dacă ai terminat Red Bull Romaniacs!“, a declarat, pentru Newsweek România, Billy Bolt, Marea Britanie, locul 4 la clasa Gold în 2018, rider al constructorului Husqvarna.

An de an, ultima urcare pare provocarea supremă

„Este una dintre cele mai dure curse din lume, pentru că este atât de lungă și are foarte multe provocări. În fiecare zi, ai trasee noi, noi aventuri, nu ești nicio­dată sigur că știi în ce te bagi. Am fost pe locul trei și aș vrea de data aceasta să fiu două trepte mai sus“, a spus și Wade Young, Africa de Sud, câștigătorul clasei Gold în 2018, rider al constructorului Sherco.

Manuel Lettenbichler (Germania), ocupantul locului 3 la clasa Gold în 2018, a precizat că „pentru mine, este special datorită zilelor lungi și a faptului că trebuie să pilotezi strategic în toate cele patru zile, să nu faci nicio greșeală și să te concentrezi pe navigație. Trebuie să pilotezi inteligent în toate cele patru zile și asta o face una dintre cele mai grele curse din sezon“. Iar „Regele Carpaților“, Graham Jarvis, britanicul care și-a dobândit această poreclă după ce a strâns șase titluri în cel mai difícil raliu hard enduro din lume, ne-a spus că „Este cursa mea preferată. Este cel mai bun teren din lume și avem la dispoziție patru zile lungi. Mereu mă aștept ca, în fiecare an, traseul să devină mai dur, mai sinuos și mai nebun!“.

Spectatorii din hard enduro sunt foarte implicați și îi întâlnești și în cele mai îndepărtate puncte ale traseului.

Singura femeie care a terminat traseul clasei Silver, sud-africanca Kirsten Landman a declarat că „pentru mine, este cea mai bună cursă din lume și asta deoarece o iubesc și o urăsc în același timp! La finalul zilei, scopul meu principal este același: să ajung la finiș!“. 

O nouă provocare la Prolog: obstacole înalte  inspirate din freestyle motocross.

Iar Emanuel Gyenes, singurul concurent din lume care a terminat toate cele 15 ediții Romaniacs desfășurate până în prezent, a estimat că „pentru noi, românii, este o oportunitate extraordinară să concurăm pe propriul teren alături de cei mai buni din lume. Când te gândești că, în 2004, am fost undeva în jur de 30 de concurenți, iar anul acesta au fost înscriși rideri din 53 de națiuni, realizezi cât de mult a crescut raliul“. 

Namki Lee, un sud-corean care deja și-a făcut un obicei din a veni în Europa pentru cursa din România, a declarat, pentru Newsweek România, la finișul ediției 2018 că „Sunt foarte fericit că am ajuns aici“.

Cum a început totul?

Acest raliu este un eveniment creat de concurenți pentru concurenți, fiind născut din pasiunea pentru enduro a lui Martin Freinademetz, creierul și forța din spatele „scenei“. Cunoscut pentru cariera sa ca snowboarder profesionist, acesta a fost dublu campion mondial, a câștigat patru titluri mondiale și a participat la Jocurile Olimpice din 1998. 

În timpul carierei sale de snowboarder, Martin a întâlnit-o pe soția sa, Sigi, originară din România, care de atunci i-a devenit manager și mâna sa dreaptă. Pe lângă dragostea pentru snowboard, amândoi sunt pasionați de enduro extrem, iar asta i-a determinat să organizeze, în 2004, prima ediție a Red Bull Romaniacs. 

Sud-coreanul Kami Lee deasupra Văii Jiului

Freinademetz se înconjoară mai ales de rideri activi și de oameni pasionați de sporturile extreme și, cumva, aceasta pare a fi „cheia“ acestui eveniment, care ajunge să fie difuzat de televiziuni în 190 de țări și să aibă o acoperire care depășește 1.800 de ore de  transmisie. Ediția 2019 este programată în perioada 30 iulie – 3 august. 

Mani Gyenes, singurul endurist din lume care a terminat toate cele 15 ediții ale raliului


Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te