De unde vine obiceiul oferirii de daruri de Crăciun? Cum a ajuns la forma pe care o știm azi?

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 23.12.2023 - 10:08
Tradiția cadourilor de Crăciun are o vechime impresionantă - Foto: Pixabay.com - cu rol ilustrativ

De unde vine obiceiul oferirii de daruri de Crăciun? Deși astăzi ni se pare un lucru firesc, istoria acestei tradiții este una foarte îndelungată. Dar modernitatea și-a pus amprenta pe practici existente încă din vremea Imperiului Roman și a creștinismului timpuriu.

SHARE

De unde vine obiceiul oferirii de daruri de Crăciun? „A venit Moșul!”, este strigătul de bucurie cel mai așteptat de copiii de pe tot mapamondul, dar și de mulți adulți. Sigur, unde Moș Crăciun a considerat că trebuie, vom găsi cadourile dorite. Sau nu. Dar tradiția oferirii de daruri de Crăciun este mai veche decât s-ar crede.

De unde vine obiceiul oferirii de daruri de Crăciun? Cum a ajuns la forma pe care o știm azi?

Cine nu așteaptă cu nerăbdare darurile pe care - nu-i așa? - Moș Crăciun le va așeza pe nevăzute sub brad, în noapte magică a Ajunului?

Mai ales copiii - în special cei carer au fost cuminți - se vor bucura de recompansa binemeritată, dar și cei mari își primesc, de multă vreme, darurile tot în acest fel.

Dar de unde vine acest obicei de a oferi daruri de Crăciun? Tradiția are, pe de o parter, origini păgâne.

În perioada Saturnaliilor, între 17 - 23 decembrie, când romanii antici sărbătoreau zeul-Soare, „Sol invictus”, se organizau petreceri publice și sacrificii; sclavii erau egali cu stăpânii lor și libera exprimare era încurajată. 

Citește și: De unde provine tradiția ca Sfântul Nicolae să lase cadouri copiilor? Ce simbolizează nuielușa?

De asemenea, romanii își dăruiau cadouri pe 19 decembrie. Unele daruri aveau scopul de a îi distra sau speria pe oaspeți, potrivit ea.md.

Totuși romanii preferau cadourile simple, precum lumânări sau figurine. În concepția lor, cu cât darul era mai simplu cu atât relația de prietenie era mai puternică. 

Ulterior, creștinismul a schimbat total simbolistica Sărbătorii și a oferirii de cadouri. Așa se facce că acestea au ajuns să reflecte darurile aduse de cei trei Magi pentru bebelușul Iisus, născut atunci în staulul din Betheleem; aur, tămâie și smirnă.

Dar personajul care a popularizat ideea oferirii de daruri a fost Sfântul Nicolae, cel care a devenit, în timp, Moș Nicolae.

Timp de secole, acesta a fost cel mai iubit sfânt în Europa și era asociat cu darurile ce se făceau persoanelor sărace sau bolnave.

Dar, de la un punct, din Moș Nicolae s-a „născut”  Moș Crăciun, care i-a „luat fața” în privința popularității, dar l-a întrecut și ca nivel de generozitate în privința cadourilor. 

Despre istoria transformării Sf. Nicolae și a lui Moș Nicolae în Moș Crăciun, Newsweek România a scris AICI.

Oferirea de cadouri, în special pentru copii, a fost o parte importantă a Crăciunului încă de la revitalizarea sărbătorii, la începutul secolului al XIX-lea.

Ce simboliza dăruirea de cadouri în Roma antică

Marile magazine au început să facă reclamă la cumpărăturile de Crăciun încă din 1820.

În 1822, Clement Clarke Moore, un preot episcopal, a scris un lung poem de Crăciun pentru cele trei fiice ale sale, intitulat „An Account of a Visit from St. Nicholas”, cunoscut mai popular sub numele de „Twas The Night Before Christmas”. 

Poemul lui Moore a apărut în publicația „Sentinel” din New York și este în mare parte responsabil pentru imaginea noastră modernă a lui Moș Crăciun.

Citește și: Recunoașteți personajele? El i-a „suflat” soția unui mare actor, ea i-a fost nevastă în film

Acesta a fost prezentat ca „spiriduș bătrân și vesel” cu o figură corpolentă, barbă albă și cu abilitatea supranaturală de a urca pe coșul de fum cu o simplă mișcare a capului, pentru a lăsa cadouri copiilor.

Două decenii mai târziu, în anii 1840, ziarele au creat secțiuni separate pentru reclamele de sărbători, care prezentau adesea imagini ale noului și popularului Moș Crăciun, conform history.com.

În 1841, mii de copii au vizitat un magazin din Philadelphia pentru a vedea un model de Moș Crăciun în mărime naturală.

A fost doar o chestiune de timp până când magazinele au început să-i atragă pe copii, și pe părinții acestora, cu scopul de a arunca o privire la un Moș Crăciun „viu”.

Ulterior, campaniile publicatere ale Coca-Cola, începute în 1931, au contribuit decisiv la crearea imaginii Moșului aducător de daruri, așa cum o percep și astăzi.

Citește și: Care este originea lui Moș Crăciun? Când a devenit bătrânelul simpatic care aduce cadouri?

Așa că, în dimineața de Crăciun, dacă ați fost cuminți, s-ar putea să găsiți sub bradul împodobit darurile despre care i-ați vorbit Moșului, în scris ori în gând, cu ceva timp înainte.

Și, gonind prin toată lumea în sania lui trasă de reni, va lăsa fiecăruia ce i se cuvine.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te