Zborurile anulate pot transforma o vacanță mult așteptată într-un moment neplăcut. Cu toate acestea, pasagerii au dreptul de a fi compensați și de a alege o variantă de remediere a situației, dacă anularea zborului a fost anunțată cu puțin timp înainte.
Citește și: Cea mai proastă zi din săptămână pentru a zbura cu aceste avioane. Când este momentul perfect?
Conform regulamentului Uniunii Europene, pasagerii al căror zbor a fost anulat pot solicita companiei aeriene una dintre variantele următoare:
- rambursarea întregului cost al biletului,
- un zbor de retur la punctul de plecare inițial, cât mai repede posibil;
- redirecționarea spre destinația finală, cât mai repede posibil,
- redirecționarea spre destinația finală la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului.
Citește și: Cum să te pregătești pentru zboruri
Acest lucru este valabil doar în următoarele condiții:
- Dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă acesta este operat de o companie aeriană din UE sau din afara UE);
- Dacă aterizarea are loc pe un aeroport din UE, venind însă din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie aeriană din UE;
- Dacă decolarea are loc de pe un aeroport din Uniunea Europeană către o țară din afara acesteia, indiferent dacă zborul este operat de o companie aeriană din cadrul UE sau din afara acesteia;
- Dacă pasagerii nu au primit încă anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației unei țări din afara Uniunii Europene
Citește și: Pasager pe zborul direct București - New York: „Am plecat cu aproximativ 45 de minute întârziere”
UE înseamnă, în acest context, cele 27 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare (dar nu și Insulele Feroe). Normele UE se aplică, de asemenea, zborurilor către și dinspre Islanda, Norvegia și Elveția.
Ce drepturi au pasagerii al căror zbor a fost anulat?
Turiștii care aleg să fie redirecționați cât mai repede posibil au dreptul la mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare în aeroport.
Citește și: Românii și-ar putea reînnoi vizele pentru SUA fără interviu. De când intră în vigoare schimbarea
Dacă redirecționarea are loc a doua zi, călătorii au dreptul la cazare hotelieră.
De asemenea, călătorii beneficiază de două apeluri telefonice gratuite și au dreptul de a trimite gratuit mesaje sau e-mailuri.
Ce compensații pot primi pasagerii?
Chiar dacă pasagerii sunt redirecționați sau costul biletului a fost rambursat, călătorii au dreptul la compensații pentru un zbor anulat, după cum urmează:
- 250 de euro pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puțin;
- 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 kilometri;
- 600 EUR pentru zborurile de peste 3500 de kilometri.
În ce situații nu pot fi compensați pasagerii?
Pasagerii nu au dreptul la despăgubiri suplimentare dacă sunt informați de zborul anulat cu mai mult de 14 zile în avans, conform regulamentului prevăzut de UE.
De asemenea, pasagerii nu pot fi despăgubiți în următoarele cazuri:
„În cazul în care sunt informați despre această anulare într-un termen cuprins între două săptămâni și șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de patru ore după ora de sosire prevăzută.
Citește și: Pleci cu mașina în vacanță în Grecia? Care sunt taxele ascunse și cum poți evita amenzile prin poștă
În cazul în care sunt informați despre această anulare cu mai puțin de șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevăzută”.
Când nu este nevoită compania aeriană să plătească despăgubiri?
Compania aeriană nu este obligată să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea a fost cauzată din circumstanțe extraordinare, inevitable, cum ar fi: deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscuri la adresa securității, condițiile meteo nefavorabile.
Citește și: O femeie a încercat să deschidă ușa avionului, în timpul zborului. Era drogată
Compania aeriană trebuie să dovedească aceste lucruri prin extrasele din jurnalele de bord sau rapoartele referitoare la incidentele ce au dus la anularea zborului. Aceste dovezi trebuie prezentate autorității compentente și pasagerilor vizați, conform dispozițiilor naționale privind accesul la documente, conform InfoCons.