"Titled “La Jeune Fille Sophistiquee (Portrait de Nancy Cunard),” the 1932 unique cast depicts a woman with a ponytail, displayed on a block of marble. It was estimated at more than $70 million by the auction house, which offered it during the evening sale of Impressionist and modern art in New York. The Romanian-born artist’s previous auction record was $57.4 million, set last year.", mai scrie Bloomberg.
Conform Christie's, "Constantin Brancusi’s La jeune fille sophistiquée (Portrait de Nancy Cunard), a unique sculpture conceived in Paris in 1928 and cast in polished brass in 1932, comes from The Collection of Elizabeth Stafford who, with her husband Frederick Stafford, acquired the work directly from Brancusi during a visit to his studio in 1955. It has remained in their collection ever since.
An extraordinarily rare and important work, it is the only existing example in brass of Brancusi’s stylised portrait of the Anglo-American heiress and writer Nancy Cunard. The work (estimate on request) retains the artist’s original hand-carved marble base — a factor of immense significance given the importance Brancusi attached to materials, and the interplay between his sculptures and the pedestals upon which he placed them."
În același timp, la București se desfășoară Art Safari. Un fel de talcioc cultural artistic cu pretenții, în buricul târgului, la care se adună, an de an, mare parte din colecția de artă românească de secol al XX-lea de la MNAR și câteva piese de la MNAC. Și cam asta e tot.
Dar, anul ăsta, talciocul cu pretenții de hipstereală și-a dat măsura: piesa de rezistență ar fi, atenție!, un Brâncuși. Un cap de copil aruncat sub o cutie cu pereți de plexiglas murdari.
Pe lângă care lumea trece vag curioasă și neînțelegând cum capul de copil de la Art Safari îi aparține aceluiași artist care a prestat-o pe tânăra sofisticată de la Christie's.
Sau chiar pe mai cunoscuta la noi cumințenie a pământului. Ar fi fost, deci, nevoie de oareșce explicații ale organizatorilor în legătură cu etapele artistice brâncușiene, pentru cei care ar mai fi avut chef să și citească.
Totuși, Art Safari este un succes, indiscutabil. Mai ales în cămăruța în care se înghesuiesc, după ce stau la coadă, vizitatorii care vor să vadă "Altceva despre Ceaușescu". Care altceva este fix același ceva de care spuneam mai sus: niște "împrumuturi" românești de secol al XX-lea de la MNAR, via Gospodăria de partid și, mai nou, RAAPPS.