Practici anticoncurențiale abuzive: SUA și UE pun tunurile pe Google, Apple, Facebook și Amazon

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 13.10.2020 - 13:39
Google, Apple, Facebook și Amazon (GAFA) / Foto: businessinsider.com
Google, Apple, Facebook și Amazon (GAFA) / Foto: businessinsider.com

Se anunță vremuri tulburi pentru GAFA, cei patru giganți ai internetului – Google, Apple, Facebook și Amazon - fiind sub lupă pentru abuz de putere și practici anticoncurențiale atât în Statele Unite, cât și în Uniunea Europeană.

SHARE

Comitetul Juridic din Congresul SUA a publicat, săptămâna trecută, în urma unei investigații privind practicile restrictive și abuzul de poziție dominantă ce a durat aproape 15 luni și în cadrul căreia au fost audiați inclusiv miliardarii digitali Mark Zuckerberg, Tim Cook și Jeff Bezos, un raport de 449 de pagini în care acuză oficial Google, Apple, Facebook și Amazon de monopol, abuz de putere și zdrobirea concurenței prin diferite practici.

Pe scurt, raportul Comitetului Juridic, dominat de democrați, cu privire la GAFA subliniază că ”start-up-urile de odinioară, care au provocat schimbarea lumii, au ajuns la un tip de monopol ce a fost ultima dată întâlnit în era magnaților petrolului și ai căilor ferate (...) Acestea nu numai că au ajuns să dețină o putere extraordinară, dar abuzează de aceasta, percepând taxe exorbitante, impunând condiții contractuale opresive și obținând date extrem de valoroase de la oamenii și companiile care se bazează pe platformele acestora”.

Val Demings, membră a Camerei Reprezentanților a SUA și în Comitelul Juridic, a explicat, potrivit The Verge, că ”investigația noastră a relevat un model alarmant de practici comerciale care degradează concurența și înăbușă inovația (...) Competiția trebuie să recompenseze cea mai bună idee, nu cel mai mare client corporativ”.

”Vom lua măsurile necesare pentru a-i opri și a-i trage la răspundere pe spărgătorii de reguli”, a punctat Demings. Iar membri ai comisiei discută noi definiții pentru încălcările normelor antitrust, interzicerea platformelor dominante să concureze în segmente adiacente de business, unde ar avea avantaje prea mari, și inclusiv despre o posibilă ”spargere” a giganților în entități mai mici, după modelul Microsoft din anii 1990, când compania a fost divizată pentru a i se reduce poziția dominantă și a permite și altor jucători să se progreseze pe piață.

În situația de astăzi, de exemplu, Google, Amazon și Apple pot decide cine câștigă și cine pierde în magazinele virtuale, cu ajutorul algoritmilor de promovare și a datelor pe care le dețin putând influența deciziile de cumpărare ale clienților și, chiar, favoriza propriile produse.

Cum Comitelul Juridic este format și din democrați, și din republicani, însă, între membrii acestuia există dezacorduri în ceea ce privește modul de reglementare al ”Big Four”, astfel încât toate firmele care vând servicii și produse prin intermediul platformelor online ale GAFA să beneficieze de condiții egale, notează New York Times.

Probabil, o influență vor avea și alegerile prezidențiale din 3 noiembrie din SUA. În funcție de câștigător, actualele investigaţii antitrust, deschise de administraţia Trump şi de procurorii generali ai unor state, ar putea fi intensificate sau slăbite, estimează Reuters.

Companiile de tehnologie încearcă să își consolideze relaţiile în eventualitatea unei victorii a lui Biden, pentru a se asigura că vor avea un cuvânt de spus în multitudinea de investigaţii federale şi ale statelor referitoare la practicile lor de afaceri.

Amazon, chiar dacă oficial spune că nu contribuie la campania lui Biden, pare să fi obţinut un avantaj timpuriu în tabăra acestuia, potrivit datelor obţinute de Reuters de la OpenSecrets şi evidențelor financiare ale campaniei, precum şi de la  zeci de acţionari, între care organizaţii anti-monopol, lobbyşti, consilieri din Congres, firme concurente şi parlamentari.

Iar alături de Amazon și Google, parte a grupului Alphabet, şi Microsoft se află printre principalii cinci finanțatori ai comitetului de campanie al candidatului Joe Biden în 2020, potrivit datelor site-ului OpenSecrets, care urmăreşte banii din sectorul politic şi datele financiare ale campaniilor.

Joe Biden a criticat marile companii de internet în timpul interviurilor şi evenimentelor de campanie şi a cerut revocarea unei legi care protejează aceste companii de răspunderea faţă de conţinutul publicat de utilizatori. El şi-a exprimat şi îngrijorarea referitoare la concentrarea pieţei şi la problemele legate de confidenţialitate. Biden a criticat Amazon pentru că nu plăteşte taxe şi şi-a exprimat nemulţumirea faţă de Facebook şi fondatorul acesteia, Mark Zuckerberg.

Iar un purtător de cuvând din staff-ul de campanie a lui Biden a declarat că ”mulţi dintre giganţii tehnologiei şi directorii lor nu doar că au abuzat de putere, dar au şi înşelat poporul american, au adus daune democraţiei noastre şi au ocolit orice formă de responsabilitate. Asta se va sfârşi cu un preşedinte Biden”.

Comisia Europeană vrea să interzică GAFA și altor companii de tehnologie să își favorizeze propriile servicii

Comisia Europeană a adoptat o poziție dură față de giganții tehnologici americani, datorită dependenței a mii de companii europene de platformele digitale ale acestora, și a elaborat un proiect de lege botezat ”Digital Services Act”, care are rolul să stabilească regulile de bază pentru schimbul de date şi modul în care funcţionează pieţele digitale. Proiectul este aşteptat să intre în vigoare până la sfârşitul acestui an.

Potrivit ”Digital Services Act”, de exemplu, companiile de tehnologie care au un statut strategic pe piaţă nu vor putea să folosească datele colectate pe platformele lor pentru a viza utilizatorii, cu excepţia cazului în care aceste date sunt partajate cu rivalii.

De asemenea, aceste companii numite ”gatekeeper” nu vor mai avea voie să își preinstaleze exclusiv propriile aplicații și nici să solicite dezvoltatorilor terţi de sisteme de operare sau producătorilor de hardware să le preinstaleze aplicațiile exclusiv. Iar ”gatekeeper”-ilor ar putea să li se interzică să blocheze concurența care își promovează produsele clienților din afara platformei lor (cum se întâmplă în cazul ”magazinelor” de aplicații Apple și Google).

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te