Industry 4.0: „Magazionerii“ autonomi, 
uzinele organizate virtual și coboții

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 13.08.2021 - 11:10
ABB Robotics și-a extins anul acesta automatizarea robotizată prin lansarea noilor familii de roboți colaborativi, supranumiți și „coboți“, GoFa

În „era digitalizării“, tehnologia evoluează în pas alert. Dacă în „Industry 2.0“ roboții industriali și automotizarea liniilor de producție au fost în prim plan, acum, în „Industry 4.0“, lucrurile merg mai departe în numele eficientizării la maximum a producției.

SHARE

Specialiștii lucrează și implementează soluții orientate spre viitor în domeniile realităţii virtuale (VR), a realității augmentate (AR), a roboţilor de logistică, în interior şi exterior, a coboților (roboți colaborativi), a logisticii fără hârtie şi a dispozitivelor inteligente.

Scopul este de a optimiza întregul lanț valoric folosind procese digitalizate și fluxuri de date cu transparență și predictibilitate ridicate, timpi scurți de producție, stocuri reduse și flexibilitate ridicată.

Oamenii și roboții vor lucra împreună, într-un spațiu virtual comun, ceea ce înseamnă, de exemplu, că specialiștii din diferite locații, de pe fusuri orare diferite, pot optimiza detaliile unui proces sau ale unui sistem de producţie ori de câte ori este nevoie.

Sigur, reversul este că, în anumite situații, unele posturi vor fi preluate de roboți, iar angajații va trebui să se recalifice. 

„Magazionerii“ autonomi

Roboții mobili autonomi (AMR - foto) sunt pregătiți să preia operațiunile industriale de intralogistică. AMR-ul „iw.hub“ (foto sus) dezvoltat de IDEALworks GmbH a câştigat recent premiul internaţional IFOY Awards 2021 pentru „Intralogistică şi Stivuitorul Anului“ la categoria „Automated Guided Vehicle“ (AGV). Juriul independent, format din specialişti din industrie şi jurnalişti de la publicaţii de specialitate de renume mondial, a apreciat flexibilitatea extraordinară, performanţa impresionantă şi inovaţia „magazionerului“.

„Performanţa acestui vehicul este impresionantă, mai ales când vine vorba de viteză şi de ridicarea sarcinilor poziţionate greşit“, a concluzionat juriul.

Iar Anita Würmser, preşedintele juriului IFOY Awards, a descris robotul ca „o soluţie deosebit de flexibilă, care necesită doar câteva zile pentru instalare. «Fabrica într-o zi» este acum la îndemână“.

AMR-ul „iw.hub“ poate transporta mărfuri cu o greutate de până la o tonă și se deplasează liber și independent în spațiul alocat, calculând cel mai bun traseu folosind metoda de navigare SLAM (cartografiere şi localizare simultană).

Algoritmul SLAM nu necesită instalarea de transmiţătoare de navigaţie în clădiri. „Magazionerul“ autonom este echipat cu două sisteme Sick Microscan3

Pro LIDAR, pentru siguranță la 360 de grade, și cu o baterie reciclată de la automobilele BMW i, care îi oferă o autonomie de lucru de până la opt ore. 

Uzine organizate virtual, cu ochelari VR și infrastructuri în cloud

Planificarea virtuală a uzinelor este deja răspândită, dar în „Industry 4.0“ se merge mai departe de software-uri. 

În fabrica de componente electronice Continental din Timișoara, de pildă, ochelarii de realitate virtuală (VR) sunt folosiți pentru cea mai bună amplasare a locului unde sunt fabricate produse pentru cele mai noi modele de mașini.

î

Noile linii de asamblare pot fi vizitate într-un mediu virtual, cu mult timp înainte de implementarea lor fizică.

Prin intermediul ochelarilor VR, se poate obține o senzație mult mai apropiată de linia de asamblare care urmează să fie integrată în producție.

Contribuția acestei tehnologii are un impact major asupra digitalizării locației. Nu doar că se pot folosi din orice colț al lumii, ci se pot conecta și mai multe persoane la aceeași cameră virtuală unde se pot desfășura tururi virtuale ale fabricii.

Pe de altă parte, proiectele care se doresc a fi introduse în producție sunt mult mai ușor de revizuit vizual, în loc de a fi doar imaginate.

De asemenea, „Smart glasses for remote expert“ sunt folosiți pentru diverse audituri remote și pentru orice tip de intervenție ce necesită un expert la distanță secondat de un tehnician la fața locului.

NVIDIA, producătorul cunoscut în general pentru plăcile video pentru gaming și grafică computerizată, a dezvoltat pentru BMW Group o infrastructură digitală, cu date stocate în cloud, pentru planificarea virtuală a sistemelor de producţie extrem de complexe.

Platforma Omniverse integrează o serie de date şi aplicaţii de planificare şi permite colaborarea în timp real cu compatibilitate nerestricţionată.

Aceasta va permite colectarea şi compararea live a datelor din toate bazele de date relevante pentru a crea o simulare comună, eliminând necesitatea importării datelor din diverse aplicații.

De asemenea, Omniverse poate genera simulări fotorealiste de calitate foarte bună, în timp real, astfel încât specialiști din diferite locații să poată colabora live, și permite integrarea datelor structurii clădirii, precum şi a articolelor şi a numărului de piese necesare în producție, pentru planificarea logistică.

Roboții colaborativi, ajutoare de nădejde

ABB, una dintre cele mai importante companii de tehnologie de vârf, cu o istorie de peste 130 de ani, a achiziționat recent ASTI, liderul global pe piața roboților mobili autonomi industriali, și apreciază că vânzările AMR vor ajunge la aproximativ 14 miliarde de dolari până în 2025, la nivel mondial.

Iar ABB Robotics și-a extins anul acesta automatizarea robotizată prin lansarea noilor familii de roboți colaborativi, supranumiți și „coboți“, GoFa (foto sus) și SWIFTI. 

Roboții GoFa și SWIFTI sunt versiuni colaborative ale robotului industrial ABB IRB 1100 și se alătură roboților YuMi and Single Arm YuMi, gama de coboți ABB oferind, astfel, soluții pentru sarcini de la 0,5 kilograme la 5 kilograme. 

GoFa CRB (Collaborative RoBot) 15000, de exemplu, este un cobot cu șase grade de libertate, proiectat să lucreze cot la cot cu oamenii, care poate să „mânuiască“ obiecte cu o greutate de până la 5 kilograme, îmbunătățind productivitatea.

Pentru siguranță totală în operare, GoFa CRB 15000 dispune de limitatoare inteligente de forță la toate „încheieturile“ și de un sistem de senzori care „simte“ la milisecundă un eventual contact între brațul de 950 de milimetri al robotului și om.  

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te