„Gadgeturile cu volan“ și AI, vedetele „Revelionului Tehnologiilor“

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 26.01.2025 - 17:21
Nou vis pentru gameri, de la Nvidia
Nou vis pentru gameri, de la Nvidia
LiberLive C1 – Chitara viitorului, fără corzi
LiberLive C1 – Chitara viitorului, fără corzi
Roborock Saros Z70 – Robo-aspiratorul cu „mână“ care strânge șosetele rătăcite
Roborock Saros Z70 – Robo-aspiratorul cu „mână“ care strânge șosetele rătăcite
Jackery Solar Roof – Țigla panou solar
Jackery Solar Roof – Țigla panou solar
Figo – Frigiderul care și gătește
Figo – Frigiderul care și gătește

Ca în fiecare an, „Revelionul Tehnologiilor“ are loc în Las Vegas, la Consumer Electronics Show (CES), cel mai important salon de tehnologie din lume.

SHARE

Ediția 2025 s-a desfășurat între 7 și 10 ianuarie, iar „gadgeturile cu volan“ și Inteligența Artificială (AI) au fost principalele vedete.

Cu „trenul AI în toate“ care a părăsit deja gara, CES 2025 s-a concentrat mai mult pe dovedirea modului în care aceasta poate fi integrată fără probleme (și fără să ne enerveze) în viața noastră. Rezistența pare inutilă.

Aspiratoarele au inteligență artificială pentru detectarea obiectelor și a prafului. Pernele au AI pentru detectarea sforăitului și combatarea acestuia. Periuțele de dinți au „antrenori“ AI care dau sfaturi despre cum să vă spălați mai eficient pe dinți.

Mașinile au asistenți vocali cu inteligență artificială, oglinzile au scanare biometrică cu inteligență artificială, hrănitoarele pentru păsări au inteligență artificială.

Și nici n-am ajuns la avalanșa de roboți cu inteligență artificială… De la cei drăguți, până la prietena umanoidă Aria, de la Realbotix, care arată ca o versiune Disney Imagineer a unui supermodel suedez.

Gadget-urile AI prezentate la CES 2025 au arătat și faptul că s-a ajuns în punctul în care inteligența artificială poate fi aproape imperceptibilă.

Gândiți-vă că puteți efectua apeluri clare prin intermediul celor mai recente căști JBL datorită algoritmului AI încorporat sau că puteți să urmăriți serialele preferate cu noile televizoare Hisense strălucitor de colorate care optimizează în liniște calitatea imaginii și a sunetului în timp real.

Președintele Hisense America, David Gold, a și declarat la CES 2025 că, „atunci când inteligența artificială este bine pusă la punct, nu o observi. Pur și simplu face viața mai bună“.

De asemenea, la „Revelionul Tehnologiei“ din Vegas au fost dezvăluite actualizări ale cipurilor de la Intel și AMD care au aduc o durată de viață a bateriei mai lungă.

Samsung și LG au încheiat parteneriate cu Microsoft pentru a aduce integrarea Copilot fără probleme pe ecranele mici.

Iar ochelarii inteligenți Halliday Smart Glasses au stabilit noul standard pentru ochelarii inteligenți AI.

Dispunând de un afișaj de dimensiuni mici, care proiectează informații pe lentile în loc de tehnologie de ghidare a undelor, aceștia urmează exemplul succesului Ray-Ban Meta, arătând pur și simplu ca niște ochelari tradiționali, mai degrabă decât ca ochelarii de tocilar.

Nou vis pentru gameri, de la Nvidia

Nvidia a dezvăluit, la CES Las Vegas, noile sale cipuri GeForce RTX 50-series pentru PC-uri şi laptopuri, construite pe arhitectura Blackwell, aceeaşi care alimentează cele mai rapide procesoare de inteligenţă artificială ale companiei, utilizate în servere şi centre de date. Prețurile ajung până la
2.000 $.

În cadrul unei prezentări, CEO-ul Nvidia, Jensen Huang, a subliniat performanţa acestor cipuri: “Imaginaţi-vă, aveţi această placă grafică incredibilă, Blackwell, o micşorez şi o integrez aici,“ a spus el, ţinând în mână un laptop.

Cipurile din seria RTX 50 sunt dedicate în principal pasionaţilor de jocuri, aducând îmbunătăţiri semnificative.

Acestea vor include funcţia DLSS 4, care foloseşte inteligenţa artificială pentru a creşte numărul de cadre pe secundă, detalii mai clare ale feţelor personajelor şi rezoluţii mai ridicate pentru o experienţă grafică superioară.

Cipul RTX 5090, de exemplu, este de două ori mai rapid decât predecesorul său, RTX 4090. Nvidia susţine că aceste cipuri nu sunt doar pentru jocuri, ci sunt optimizate şi pentru rularea modelelor AI avansate, inclusiv generarea de imagini şi limbaj natural, dezvoltate de companii precum Meta, Mistral şi Stability AI.

LiberLive C1 – Chitara viitorului, fără corzi

La prima vedere, chitara inteligentă unibody C1 Stringless Smart Guitar de la LiberLive pare chitara viitorului. Dar este mult mai mult decât atât. Va transforma modul în care cântă atât începătorii, cât și profesioniștii.

Nu numai că instrumentul nu are coarde, dar încorporează o mașină de tobe, o linie de bas și un cip Micro DAW pentru orice sunete instrumentale pe care vi le puteți imagina, promițând o experiență solo mai distractivă ca
niciodată.

LiberLive C1 se distinge, de asemenea, de alte platforme de învățare a instrumentelor printr-o aplicație integrată pentru corzi personalizate. Iar sistemul de difuzoare de înaltă fidelitate al chitarei promite tonuri acustice autentice de fiecare dată.

Roborock Saros Z70 – Robo-aspiratorul cu „mână“ care strânge șosetele rătăcite

Robo-aspiratorul hibrid Saros Z70 de la Roborock, care aspiră praful și dă și cu mopul, șterge pe jos cu concurența, datorită unui braț mecanic ingenios care poate detecta, ridica și pune deoparte, de exemplu, șosetele sau șervețelele rătăcite.

„Mâna“ lui Saros Z70 nu doar detectează obiectele cu ajutorul unei camere cu inteligență artificială, ci le poate duce și le plasa ușor acolo unde doriți (cum ar fi coșul de rufe murdare).

Făcând trecerea de la tehnica de evitare a obiectelor la îndepărtarea obiectelor, Roborock a ridicat astfel ștacheta pentru o nouă generație sisteme de curățenie pentru casă. Costă în jur de 2.000 $ în SUA.

Jackery Solar Roof – Țigla panou solar

Acoperișul solar Jackery este o alternativă atractivă la panourile solare tradi­ționale prin simpla valoare estetică, fiind practic imposibil de distins de țiglele obișnuite de teracotă.

Acesta poate fi îmbinat cu acoperișul existent, integrându-se în el, în timp ce funcționează cu o eficiență de conversie a celulelor de 25% - unele dintre cele mai eficiente celule solare. 

Având în vedere creșterea continuă a prețurilor la energie, acoperișul solar oferă o modalitate de a reduce cheltuielile fără a sacrifica stilul casei.

Craft Gen 3 Beer Brewer – Micro-fabrica de bere de uz casnic

Pentru pasionații de bere IPA, la CES 2025 a fost lansat Craft Gen 3, o
micro-fabrică de bere de uz casnic. Aparatul poate produce 6 litri de bere în trei până la 30 de zile.

Mai mult, datorită tehnologiei de încălzire/răcire, gadgetul realizat de Exobrew poate produce o mare varietate de stiluri de bere și chiar și cidru, folosind ingrediente proaspete.

Sunt oferite o serie de rețete testate de bere/cifru, dar aparatul permite utilizatorului să și experimenteze propriile combinații. Costă circa 1.800 $ în SUA. 

Figo – Frigiderul care și gătește

Figo, un mini-frigider care și gătește a fost unul dintre cele mai neobișnuite gadgeturi lansate la CES 2025. Dispozitivul combină tehnologia de gătire „sous-vide“, sau gătitul de precizie, cu refrigerarea avansată, permițând utilizatorilor să programeze feluri de mâncare care se prepară singure.

Dezvoltat de Eatfigo, gadgetul își propune să revoluționeze gătitul la domiciliu prin integrarea tehnologiei avansate cu alimentația sănătoasă.

„Misiunea noastră la Eatfigo este să redefinim comoditatea gătitului sănătos acasă“, a declarat Robert Nappi, fondator și CEO al Eatfigo.

„Înțelegem provocările de a menține o dietă nutritivă în contextul unui stil de viață alert și ocupat.

Cu ajutorul aparatului nostru, utilizatorii se pot bucura de mâncăruri delicioase, gătite acasă, fără pregătirea care consumă mult timp“, a adăugat acesta.

BMW reinventează panoul de bord pentru șofer

Noul pano de bord al BMW are Panoramic Vision, display central cu touchscreen, Head-Up Display 3D și volan multifuncțional, cu comenzi sensibile la atingere iluminate, cu feedback haptic şi acustic.

Constructorul bavarez de mașini premium sport a prezentat la CES 2025 conceptul BMW Panoramic iDrive, care reinventează panoul de bord și încearcă să stabilească noi standarde pentru experienţa în automobil, cu un accent clar pe orientarea către șofer, siguranţă şi personalizare.

„Tehnologia înaltă întâlnește operarea extrem de intuitivă. Un sfert de secol de muncă de pionierat și de leadership tehnologic în conceptele de operare a fost canalizat în noul BMW Panoramic iDrive (...).

Bazele sunt furnizate de noul BMW Operating System X. Cu acest progres, oferim unuia dintre cele mai bune și mai cuprinzătoare sisteme de infotainment din lume o capacitate și mai mare și stabilim încă o dată punctul de referință al industriei în ceea ce privește interacțiunea multimodală. 

Începând cu primul model Neue Klasse produs în serie la sfârșitul acestui an, noul BMW Panoramic iDrive va face parte integrantă din toate modelele BMW viitoare“, a declarat Frank Weber, membru al Consiliului de Administrație al BMW AG, responsabil pentru Dezvoltare.

BMW Panoramic iDrive se bazează pe 4 elemente centrale. Există însă, încă, manete fizice pentru semnalizare și ștergătoare:

1. BMW Panoramic Vision - un concept de Head-Up Display dezvoltat de BMW pentru proiectarea de conținut - reflectă informațiile vizibile pe un fel de bandă neagră imprimată în secțiunea inferioară a parbrizului, între montanții „A“ ai mașinii. Aceste informații proiectate sunt vizibile pentru toți ocupanții.

Cele mai importante informații de conducere sunt proiectate direct în câmpul vizual al conducătorului auto pe partea stângă a BMW Panoramic
Vision (la automobilele cu volan pe stânga), deasupra volanului.

Șoferul poate personaliza conținutul din zonele centrală și dreaptă ale BMW Panoramic Vision prin intermediul afișajului central. Integrarea BMW Panoramic Vision creează un efect 3D pentru șofer și pasageri.

2. BMW 3D Head-Up Display (dotare opțională) afișează informații integrate de navigație și conducere automată deasupra BMW Panoramic Vision, direct în câmpul vizual al șoferului. Conținutul afișat de Panoramic Vision și 3D Head-Up Display este prezentat într-un mod bine coordonat.

Nivelul de inovație atins de cele două tehnologii Head-Up Display este subliniat de mai multe cereri de brevete ale BMW Group rezultate din dezvoltarea acestor tehnologii de proiecție.

3. Display central cu tehnologie matrix backlight - structura familiară și actualizată a meniului cu QuickSelect asigură operarea optimă a funcțiilor și conținutului prin atingere. Utilizarea este foarte ușoară și convenabilă, deoarece afișajul cu design liber este amplasat aproape de volan, într-o poziție ergonomică ideală.

Conținutul selectat (widget-uri) poate fi transferat în BMW Panoramic Vision cu o simplă atingere pe afișajul central. Sunt posibile până la șase widget-uri și acestea pot fi aranjate după cum se dorește în BMW Panoramic Vision.

4. Nou volan multifuncțional - utilizează abordarea shy-tech a BMW, prin care butoanele relevante sunt iluminate pentru a evidenția funcțiile disponibile. Volanul servește drept control fizic principal, iar butoanele sale oferă feedback haptic activ. Butoanele au o suprafață bine gândită, în relief, ceea ce le face extrem de ușor de localizat și înseamnă că șoferul le poate apăsa fără a fi nevoit să își abată privirea de la drum.

Dispunerea butoanelor urmează principiul familiar conform căruia funcțiile de asistență a șoferului sunt pozi­ționate pe partea stângă a volanului, iar funcțiile de control al conținutului pe partea dreaptă. Combinația acestor patru elemente reinterpretează obișnuita abordare BMW „mâinile pe volan, ochii pe drum“, prin care BMW stabilește un punct de referință pentru concentrarea asupra conducătorului auto și prezintă o formă unică de operare intuitivă, ușor de utilizat și optimizată ergonomic.

Hyundai Mobis – Primul parbriz holografic

Una dintre cele mai impresionante inovații auto de la ediția din acest an a CES a fost oferită de constructorul sud-coreean Hyundai Mobis, care a dezvăluit în premieră mondială Holographic Windshield Display (HWD) – parbrizul holografic. HWD nu este un alt fel de Head-Up Display. Se întinde pe întregul parbriz, folosind proiectoare ascunse sub planșa de bord în combinație cu un „film“ special încorporat cu un element optic holografic (HOE) în parbrizul însuși.

Potrivit Hyundai Mobis, parbrizul holografic „utilizează principiul difracției luminii pentru a proiecta imagini și videoclipuri direct în ochii privitorului“.

Așa cum a fost demonstrat pe un SUV Kia EV9 la CES, șoferul și pasagerii pot urmări informații precum datele de condus, navigația și listele de redare a muzicii proiectate pe secțiunea inferioară a noului tip de parbriz, rezultând ceea ce compania descrie ca fiind o „experiență mai intuitivă și imersivă“ pentru ocupanți.

Totodată, HWD aduce și o serie de beneficii față de Head-Up-urile „clasice“. De pildă, tehnologia oferă imagini mai luminoase și mai colorate decât afișajele Head-Up convenționale, ceea ce înseamnă imagini clare în interiorul mașinii indiferent cât de însorit este afară, în timp ce transparența normală a unui parbriz este păstrată.

În plus, datorită unghiurilor de proiecție a imaginilor, este posibil, de exemplu, ca șoferul și pasagerul de pe scaunul din față să vadă conținuturi diferite care sunt vizibile numai pentru ei.

Tehnologia a fost dezvoltată în tandem cu compania germană de optică ZEISS și este încă în curs de perfec­ționare, finalizarea pre-dezvoltării fiind prevăzută pentru anul viitor, iar producția de masă, pentru 2027.

Prima mașină Sony - Afeela 1

Gigantul high-tech Sony intră pe piața mașinilor electrice, cu ajutorul Honda, după ce a cochetat cu ideea încă din 2020. Sony Honda Mobility a lansat la CES 2025 modelul Afeela 1. Are 4,9 metri lungime, concurând de pildă cu Tesla Model S sau BMW i5, și un preț de la 89.900 $.

Dacă, până nu cu mult timp în urmă, doar constructorii auto cu vaste cunoștințe, acumulate în zeci de ani, dezvoltau platforme tehnice și modele reușite – chiar și așa au existat și există nereușite –, mașinile electrice au deschis „Cutia Pandorei.

Primul „smartphone cu 4 roți“ ar fi trebuit să fie Apple. Ideea Apple Car s-a născut încă din 2008, de pe vremea genialului Steve Jobs. Dar a venit în 2024, de la chinezii de la Xiaomi. Iar, acum, la CES 2025, a intrat în scenă și Sony.

Afeela 1, prima mașină electrică Sony Honda Mobility, are o lungime de 4,9 metri, concurând, de exemplu, cu Tesla Model S sau BMW i5. 

Modelul este animat de două motoare electrice de 259 cai putere, câte unul pe fiecare punte, și o baterie de înaltă tensiune cu o capacitate de 91 kWh. Oficial, conform standardelor din SUA, Afeela 1 va oferi o autonomie de până la 482 km. Afeela 1 poate fi comandată în două versiuni: Origin, de la 89.900 $, și Signature, de la 102.900 $. 

Honda – Un pas hotărât către baterii

Constructorul auto nipon Honda, care până în prezent s-a manifestat timid în era mobilității electrice, cu citadina retro-futuristă Honda E, a prezentat în premieră mondială la CES 2025 două prototipuri de mașini electrice - Honda 0 Saloon și Honda 0 SUV - reprezentând două modele din seria Honda 0 care vor fi introduse pe piețele globale din 2026.

De asemenea, compania a prezentat sistemul său original de operare a vehiculelor (OS), ASIMO OS, care va fi aplicat seriei sale globale de vehicule electrice.

Honda 0 Saloon, modelul „sedan“ al seriei Honda 0, se va baza pe arhitectura EV dedicată nou dezvoltată și va dispune de o serie de tehnologii de ultimă generație care încorporează abordarea de dezvoltare „Thin, Light and Wise“. Designul aduce însă cu cel al unui Lamborghini Countach reinterpretat.

Honda 0 SUV are la bază conceptul Space-Hub prezentat la CES 2024. Prin aplicarea abordării „Thin, Light, and Wise“ la un SUV, spațiul interior a fost mărit mult, iar habitaclul oferă un câmp vizual excepțional de clar și nerestricționat, cu o mare flexibilitate. Varietatea de tehnologii de ultimă generație îmbarcată la bordul SUV-ului Honda 0 include sisteme de control de înaltă precizie care estimează și reglează în timp real dinamica mașinii pe diferite suprafețe de drum.

Acestea se bazează pe senzori giroscopici 3D, tehnologie pe care Honda a acumulat-o prin dezvoltarea tehnolo­giilor în lumea roboților (Asimo).

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te