Șoferii români trebuie să se pregătească pentru un nou sistem de tarifare / rovinietă, în funcție de kilometri parcurși și de norma de poluare pe drumurile din România.
UE a pus elaborat Directiva (UE) 2019/520 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 martie 2019 privind interoperabilitatea sistemelor de taxare rutieră electronică și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata taxelor rutiere în cadrul Uniunii (reformare) AICI textul ei.
Citește și: Șoferii români pot fi amendați și cu 4.500 lei dacă nu au rovinietă. Unde au fost amplasate camere
Vehiculele până la 3,5 tone taxate după kilometri parcurși
În acest context, guvernul de la București a aprobat un proiect de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale în cazul tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Citește și: Aveți grijă când tranzitați Ungaria. S-au schimbat regulile. Românii s-au trezit cu amenzi acasă
Noile tarife vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Noua taxă se numește TollRO, staibilită în funcţie de un tariful unitar si de distanță parcursă pe un sector de drum exprimată în unităţi intregi de kilometri.
Taxa va fi achitată anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.
Tariful zilnic nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni.Nivelul rovinietei va fi aprobat prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii.
Șoferii vor plăti rovinietă în funcție de kilometri parcurși și poluarea mașinii. Cât costă? De când
În acest context, Compania de Drumuri face pregătiri și a lansat o licitație în care vrea să cumpere un sistem de tarifare care să respecte exact directiva mai sus menționată și, astfel, șoferii să poată fi taxați în funcție de kilometri parcurși.
„Noul sistem de tarifare va îngloba atât un mod de tarifare având la bază perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time-based) pentru autoturisme, autobuze, autocare şi autovehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) ≤ 3,5 tone cât şi un mod de tarifare în funcţie de distanţa parcursă (distance-based) pentru autovehiculele de transport marfă cu MTMA > 3,5 tone.
Totodată, în cazul autoturismelor, autobuzelor, autocarelor şi autovehiculelor de transport marfă cu (MTMA) ≤ 3,5 tone se va aplica şi un tarif de trecere (peaj) pentru utilizarea podurilor, tunelurilor şi trecătorilor de munte”, arată CNAIR.
Vine și taxa de poluare
Potrivit aceleiași, legi care va intra în vigoare în 2026, mașinile care au normă de poluare Euro 6 vor avea cele mai mici tarife.
Propunerea venită din partea Ministerului Transportului este, de exemplu, ca rovinieta valabilă un an pentru mașinile Euro 6 să crească de la 28 de euro, cât este acum, la aproape 39 de euro, o creștere de aproape 40%. Ea ar urma să se scumpească gradual, începând cu 2026 și până în 2035, astfel încât în 2035 să ajungă undeva la 46,5 euro, adică o creștere față de nivelul actual de aproape 66%.
Newsweek a scris că dacă ai camion de peste 7,5 tone, din decembrie 2023 plătești „LKW Maut”, taxa de drum, în funcție clasa de emisii de CO2 a vehiculului în Germania.
Față de taxa actuală, prețul crește și cu 83%. În medie, fiecare „TIR” va plăti o suprataxă de aproximativ 200 de euro pe tona de CO2.
Citește și: Ai camion de peste 7,5 tone, din decembrie 2023 plătești taxă de CO2. Costurile, +83% într-o țară UE
România, cel mia probabil, va urma să implemneteze o astfel de taxă pe poluare. În oricer caz, șoferii de camioin români (peste 100.000) care ajung în germania vot plăti această taxă.