Sistemul presupune înrolarea tuturor companiilor care deţin capacităţi de reciclare, corelarea capacităţii de reciclare cu cantităţile de deşeuri aduse în ţară din alt stat, anunţarea cu 24 de ore înainte de apariţia la graniţă a fiecărui transport, recepţia în 48 de ore de la trecerea frontierei şi recepţia cantitativă aprobată de Garda de Mediu.
„Am discutat la Bruxelles şi Directiva pentru transferul de deşeuri în interiorul Uniunii Europene, o directivă care vine să înăsprească condiţiile de transfer şi luptă împotriva transferurilor ilegale.(...) Directiva va obliga statele europene să implementeze, alături de Comisie, un sistem de trasabilitate, un sistem care urmăreşte toate transferurile intracomunitare, dincolo de graniţele statelor membre, de deşeuri, în vederea reciclării, a valorificării acestora. Putem spune că suntem pionieri în acest domeniu, pentru că, începând cu 1 iulie, adică începând de mâine, în România intră în funcţiune sistemul de trasabilitate, care a fost dezvoltat de Administraţia Fondului de Mediu, în colaborare cu Garda de Mediu, un sistem informatic care presupune înrolarea tuturor companiilor care deţin capacităţi de reciclare în acest sistem informatic, corelarea capacităţii de reciclare cu cantitatea de deşeuri aduse în ţară din alte state, indiferent dacă sunt din Uniunea Europeană sau din afara Uniunii Europene, anunţarea cu 24 de ore înainte de apariţia la graniţă a fiecărui transport, indiferent dacă e rutier, maritim sau feroviar, recepţia în 48 de ore de la trecerea frontierei a cantităţii la destinaţie, obligatoriu, recepţie cantitativă şi aprobată de Garda de Mediu", a explicat ministrul.
Citește și: Ministrul mediului a anunțat că sistemul de trasabilitate a deşeurilor intră în vigoare de mâine
El a subliniat că, ulterior, aceste cantităţi, fiind corelate cu capacitatea de reciclare, trebuie transformate în materii prime pentru industrie, indiferent că este vorba despre feroase, neferoase, plastic, componente de calculatoare sau alte deşeuri de genul acesta.
Barna Tanczos a menţionat că, iniţial, în actele normative elaborate împreună cu Ministerul de Interne, s-a propus limitarea la 15 a numărului de puncte de trecere a frontierei, dar, în urma consultărilor publice, s-a ajuns la 19 puncte de trecere a frontierei, unde se va asigura verificarea fiecărui transport anunţat în sistemul informatic, de către comisarii Gărzii de Mediu.
Citește și: Încurcăturile preluării Spitalului CF Witting de la Ministerul Transporturilor de către MapN
„Niciun transport anunţat nu va intra în ţară fără o verificare prealabilă.(...) Orice transport care nu e anunţat cu 24 de ore înainte şi apare la graniţă este trimis înapoi în ţara de origine. Nu e lăsat să intre în ţară", a punctat ministrul Mediului.
Acesta şi-a exprimat speranţa ca sistemul românesc să ajute şi la dezvoltarea sistemului european, pentru că este un proiect pilot practic la nivel european şi „cu siguranţă experienţa va ajuta foarte mult în dezvoltarea sistemului la nivelul Uniunii".
De asemenea, Barna Tanczos a precizat că, împreună cu comisarul general al Gărzii de Mediu, s-a stabilit orarul activităţilor de control la punctele de trecere a frontierei, pentru fiecare punct existând o propunere de program, astfel încât comisarii să asigure suportul de specialitate la graniţă şi să verifice aceste transporturi. În principiu, se lucrează în zilele de luni-vineri, între orele 6:00-22:00, şi sâmbăta şi duminica, la solicitarea Poliţiei de Frontieră.
„Mi-ar plăcea să ajungem la un orar foarte bine reglementat şi foarte bine gândit (..) şi să se obişnuiască şi transportatorii cu orarul Gărzii de Mediu la fiecare punct de trecere a frontierei., în felul acesta putând să reducem şi costurile administrative, adică să nu asigurăm permanenţa acolo unde, de exemplu, în 24 de ore, vine un singur transport", a explicat şeful de la Mediu.
El a adăugat că a fost asigurată o primă instruire a comisarilor şi au fost informate companiile care trebuie să se înroleze în sistem, scrie Agerpres.
„Este posibil ca la început să fie şi sincope, pentru că aşa este la fiecare sistem naţional, mai învăţăm din mers....Dar cred că este un sistem esenţial pentru România, un sistem riguros, un sistem care asigură trasabilitate, care elimină foarte multe posibilităţi de tranzacţionare şi transferuri ilegale. Sper să fie un sistem funcţional şi durabil", a mai spus Barna Tanczos.