Proiectul de lege, aprobat deja de Camera Deputaților, prevede achiziționarea de avioane multirol de generația a V-a, în cadrul programului strategic „Avion multirol de generația a V-a, F-35”, Faza I.
F-35 pentru România. Senatul decide astăzi achiziția celor mai puternice avioane de război din lume
Această decizie este parte a unui efort amplu de înzestrare, menit să îmbunătățească securitatea națională prin dotarea cu tehnologie militară de ultimă generație.
Potrivit proiectului, contractele de achiziție vor fi atribuite de Guvernul României direct către Guvernul Statelor Unite, conform unui tip de acord denumit „Letter of Offer and Acceptance” (LOA).
Acestea includ nu doar avioanele, ci și motoare, muniții, suport logistic inițial și acces permanent la lanțul global de suport F-35.
De asemenea, pachetul acoperă echipamente și servicii de instruire pentru personalul navigant, suport tehnic-ingineresc, precum și echipamente criptografice cu regim special și asistență de specialitate.
Citește și: Reportaj în SUA la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35 și F-16. Urmează NGAD
Finanțare din bugetul de stat și acorduri industriale
Fondurile pentru achiziție vor fi asigurate prin bugetul Ministerului Apărării Naționale, fie prin alocări bugetare directe, fie prin împrumuturi sau garanții de împrumuturi din partea Guvernului Statelor Unite.
De asemenea, în cadrul proiectului este prevăzută posibilitatea încheierii unor acorduri de înțelegere între Ministerul Apărării Naționale și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului cu producătorul avionului F-35, pentru inițierea unor proiecte de cooperare industrială.
Sursa foto: Profimedia images
Aceste proiecte ar urma să includă transfer de tehnologie sau producție în România, un pas esențial în sprijinirea dezvoltării industriei naționale de apărare.
Citește și: SUA aprobă vânzarea a 32 de avioane de luptă F-35A către România. E cel mai puternic avion din lume
Decizia Senatului va reprezenta ultima etapă legislativă pentru aprobarea acestei achiziții strategice, cu scopul de a alinia România la standardele internaționale în materie de apărare aeriană.
De ce F-35 este considerat cel mai bun avion de război din lume?
Avionul de război F-35 are o lungime de 15,7 metri, o anvergură a aripilor de 11 metri și o înălțime de 4,4 metri. Atinge o viteză maximă de 1,6 Mach ( aproximativ 2.000 km/h la altitudine mare și 1,06 Mach (aproximativ 1.200 km/h) la nivelul mării.
Sursa foto: Profimedia images
Gigantul Lockheed Martin produce 3 categorii de avioane de război F-35 care sunt împărțite astfel:
F-35A - o versiune terestră CTOL
F-35A este varianta convențională de decolare și aterizare (CTOL) destinată USAF și altor forțe aeriene. Este cea mai mică, cea mai ușoară versiune și este capabilă de 9 g, cea mai mare dintre toate variantele.
Deși F-35A efectuează în prezent realimentarea aeriană prin metoda "boom and receptacle", aeronava poate fi modificată pentru realimentarea cu sondă și sondă, în caz de nevoie. Pe F-35A poate fi instalat un pod de parașută de rezistență, Forțele Aeriene Regale Norvegiene fiind primul operator care l-a adoptat.
Avionul F-35 a fost certificat oficial în primăvara 2024 pentru un atac nuclear, ca răspuns la amenințările repetate ale Moscovei. Acest avion a fost autorizat să transporte bombe nucleare B61-12.
Cu o putere cuprinsă între 0,3 și 50 kilotone, bomb poate fi folosită în modul „ghidat” folosind un kit montat pe spate sau în modul „neghidat”, caz în care trebuie eliberat prin gravitație deasupra țintei.
F-35B o versiune STOVL capabilă să fie utilizată fie pe uscat, fie pe portavioane
F-35B este varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL) a aeronavei. Similar ca dimensiuni cu varianta A, varianta B sacrifică aproximativ o treime din volumul de combustibil al variantei A pentru a găzdui ventilatorul de înălțare acționat de arbore (SDLF).
Această variantă este limitată la 7G. Spre deosebire de alte variante, F-35B nu are cârlig de aterizare. În schimb, comanda "STOVL/HOOK" angrenează conversia între zborul normal și cel vertical. F-35B este capabil să atingă Mach 1,6 (1.976 km/h) și poate efectua decolări și aterizări verticale și/sau scurte (V/STOL).
F-35C - o versiune adaptată pentru portavioane
F-35C este o variantă bazată pe portavioane, proiectată pentru operațiuni de decolare asistată de catapultare, operațiuni de recuperare cu barieră oprită de pe portavioane. În comparație cu F-35A, F-35C are aripi mai mari cu secțiuni pliabile în vârful aripilor, suprafețe de control mai mari pentru un control îmbunătățit la viteze mici, un tren de aterizare mai puternic pentru solicitările de aterizări arestate pe portavioane, un tren de aterizare cu două roți în față și un cârlig de coadă mai puternic pentru utilizarea cu cabluri de arestare pe portavioane.
Suprafața mai mare a aripilor permite reducerea vitezei de aterizare, crescând în același timp atât autonomia, cât și sarcina utilă. F-35C este limitat la 7,5 g.
Avionul F-35 poate transporta între 4-6 rachete aer-aer, aer-sol sau rachete anti-navă mascate în fuselajul aeronavei.