Concret, actul normativ menționat îngrădește libertatea celor care lucrează în instituțiile din sistemul de securitate națională, deci și în Jandarmeria Română, să denunțe ilegalitățile săvârșite de colegii lor, în timpul exercitării atribuțiilor legale.
Astfel, art. 32 din Legea 51/1991 prevede: ”Salariaţii organelor de informaţii şi ai celor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale au obligaţia păstrării secretului de stat şi profesional, inclusiv după părăsirea, în orice mod, a serviciului.”
La art. 33 se precizează: ”Persoanele prevăzute la art. 32, chemate ca martori în faţa organelor judiciare, pot face depoziţii cu privire la faptele şi împrejurările ce privesc securitatea naţională, de care au luat cunoştinţă în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu şi în legătură cu acestea, numai cu încuviinţarea scrisă a şefului organului din care fac parte.”
CE PREVEDE LEGEA 51.1991 PRIVIND SECURITATEA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI
Dacă ilegalitățile au fost săvârșite de persoane cu funcții de conducere la nivelurile superioare este aproape imposibil ca ele să fie denunțate de subalternii acestora.
Important de precizat că această condiționare se aplică doar faptelor şi împrejurărilor ce privesc securitatea naţională, adică în cazul unor ilegalități foarte grave.
Citește și: Augustin Lazăr garantează o anchetă imparțială cu privire la violențele din 10 august
Potrivit surselor din mediul juridic consultate de Newsweek România, manipularea jandarmilor aflați în misiune, cu scopul de a-i incita la violență împotriva manifestanților, ar fi putut constitui o infracțiune de o gravitate foarte mare, doar dacă violențele ar fi degenerat, iar protestatarii ar fi atentat la integritatea fizică a jandarmilor, ar fi distrus mijloacele fizice de intervenție ale Jandarmeriei sau ar fi vadalizat sediile unor instituții ale statului român încadrate drept obiective militare, cum este și Palatul Victoria, în prezent sediu al Guvernului.
Citește și: Parchetul Militar: Jandarmeria a furnizat o mare parte din documentele solicitate