Misterul nerezolvat din istoria României! Ce s-a întâmplat cu Petrolierul „Unirea”: „Mamă, cad”

DE Alin Crișan | Actualizat: 31.03.2024 - 08:31
Misterul nerezolvat din istoria României! Ce s-a întâmplat cu Petrolierul „Unirea”: „Mamă, cad” - Foto: Imagine cu caracter ilustrativ/ Colaj
Misterul nerezolvat din istoria României! Ce s-a întâmplat cu Petrolierul „Unirea”: „Mamă, cad” - Foto: Imagine cu caracter ilustrativ/ Colaj

Misterul nerezolvat din istoria României! Iată cum a dispărut cea mai mare navă din istoria țării. Nici astăzi nu se știe care a fost cauza exploziei de pe petrolierul „Unirea”.

SHARE

Unul din marile mistere ale României s-a petrecut în octombrie 1982. Atunci, o dramă cutremurătoare s-a abătut asupra flotei românești, răpind una dintre cele mai prețioase nave ale țării, petrolierul Unirea. Acest incident, care a șocat națiunea și a lăsat semne de întrebare, rămâne până astăzi o enigmă nedezlegată.

Misterul nerezolvat din istoria României! Ce s-a întâmplat cu Petrolierul „Unirea”: „Mamă, cad” 

Petrolierul Unirea, o navă cu o capacitate de 150.000 de tone a fost construită în 1978 la Șantierul Naval Constanța și era una dintre mândriile flotei comerciale românești. La momentul tragediei, nava era fără echipaj și se afla la 40 de mile marine de Capul Caliacra.

Pentru a înțelege mai bine circumstanțele acestui incident tragic, trebuie să ne uităm atent la povestea lui Mircea Băsescu, fratele fostului președinte Traian Băsescu. Acesta a făcut parte din echipajul petrolierului.

„Nava avusese o problemă în timp ce descărca în Portul Constanţa şi a rupt un braţ al Chimpexului, fapt ce a făcut ca ţiţeiul pe care îl descărcau să murdărească tot petrolierul. Ne-au dus cu un ARO în port, dar când am văzut cum arăta nava am refuzat să fac parte din echipaj şi am plecat acasă. Însă după câteva zile au dus-o la mare unde a fost spălată şi m-au chemat iar să mă îmbarc şi în cele din urmă am acceptat. Aşa am ajuns ofiţer 2 pe petrolier“, începe povestea Mircea Băsescu, conform adevărul.ro.

Citește și: Povestea „străbunicii” bricului Mircea. A fost prima navă care a navigat sub pavilion național

Înainte de călătoria fatală către Egipt, petrolierul Unirea a avut o problemă serioasă în Portul Constanța, când un braț al sistemului de descărcare, cunoscut sub numele de Chimpex, s-a rupt, provocând o contaminare a navei cu petrol. Echipajul a fost transportat cu un vehicul ARO în port, unde au fost martori la starea dezastruoasă a petrolierului. Cu nava acoperită de mizerie și petrol, unii membri ai echipajului au refuzat să mai facă parte din această misiune. Mircea Băsescu a fost unul dintre aceștia, dar s-a răzgândit ulterior.

În octombrie 1982, petrolierul Unirea a pornit spre Egipt pentru a încărca ţiţei. În mijlocul nopții, în timp ce majoritatea oamenilor dormeau, o explozie puternică a zguduit nava. Comandantul a dat imediat ordinul de evacuare, iar echipajul s-a trezit într-o situație de coșmar. Focul cuprinsese nava, iar instalația de stins incendii a eșuat, deoarece o conductă importantă se ruptese. Nava începea să se încline, și totul se desfășura într-un haos complet.

„Mamă, cad, mamă, cad”

Mircea Băsescu, care se afla la bord, a avut parte de clipe dramatice. Cu nava în flăcări și fumul înălțându-se amenințător, a decis să facă tot ce-i stătea în putință pentru a-și salva viața și a altora.

„La un moment dat, s-a auzit comandantul care a cerut să abandonăm nava. Mi-am dat seama că treaba era groasă“, a relatat fratele lui Traian Băsescu.

Dând dovadă de mult curaj, Mircea Băsescu a ajutat la pregătirea și lansarea bărcilor de salvare, dar nu toată lumea a avut norocul de a se salva. Într-una dintre aceste bărci era și bucătăreasa navei, doamna Gaiţă, care nu a reușit să se prindă de cange și a pierit în adâncurile înfricoșătoare ale mării.

Citește și: Misterul crimei din Orient Express: Un român ar fi comis-o. De ce era inamicul numărul 1 în Europa?

„Pe scara de pisică erau atârnaţi vreo şase – şapte oameni, printre care şi bucătăreasa noastră, doamna Gaiţă, ce urmau să ajungă la barca de salvare. Femeia corpolentă era îmbrăcată cu un palton şi la braţ avea o poşetă. Cred că mai degrabă nu avea acolo rujul, ci bani.

Am auzit-o la un moment dat «Mamă, cad, mama, cad». În cele din urmă a căzut. A ieşit la un moment dat lângă barca de salvare, iar cineva a întins spre ea o cange pentru a o prinde. Nu a reuşit şi femeia s-a dus iar la fund. A mai ieşit o dată, dar pentru scurt timp, iar după aceea a dispărut. Mi-am zis atunci în gând: «Ăsta a fost primul»“, îşi aminteşte tragedia acelei zile fostul ofiţer 2, potrivit ziuadeconstanța.ro.

Au salvat un bulgar

Odată ce toți ofițerii au fost în bărci de salvare, inclusiv comandantul, Mircea Băsescu a tăiat parâmele care legau bărcile de petrolier, ceea ce l-a rănit la mâna stângă. Cu determinare, au început să se îndepărteze de nava care ardea în flăcări. Într-o mișcare disperată, au reușit să salveze un marinar bulgar, care se afla într-o pluta semi-scufundată și plângea de frică. Acesta le-a fost de mare ajutor în vâslire pentru a se îndepărta cât mai repede de petrolierul condamnat.

Un aspect uluitor al acestei tragedii a fost că nicio navă care a trecut prin apropierea petrolierului Unirea nu a venit în ajutorul echipajului. Se pare că marinarilor le era teamă de o posibilă a doua explozie la bordul navei aflate în flăcări. Singura navă care a sosit pentru a oferi asistență a fost una rusească.

Citește și: Misterul locului din Munții Orăștiei unde aparatele foto nu merg: Ce s-ar ascunde aici?

Aceasta i-a întrebat pe supraviețuitori unde doreau să fie duși: la bordul lor sau pe un vas românesc. După ce au aflat că vasul românesc Livezeni trecuse pe lângă locul tragediei, au decis să fie duși acolo.

La bordul vasului românesc Livezeni, o altă dramă a izbucnit în momentul în care a avut loc o a doua explozie, mai puternică. Efectele acestei explozii au fost devastatoare, cu uși de stejar transformate în așchii și vinciuri aruncate în aer. Mircea Băsescu a reușit să-și recupereze câteva obiecte personale din cabină, inclusiv o fotografie a soției sale și câțiva bani ascunși în cutia unui cronometru. Totuși, carnetele de marinar au rămas pierdute, deoarece ofițerul le agățase într-un loc inaccesibil.

Ce a rezultat din anchetele Securității?

După această tragedie, Securitatea a desfășurat anchete pentru a elucida misterul exploziei care a dus la scufundarea petrolierului Unirea. Salvatorul bulgar a reușit să stingă incendiul și a început să remorcheze nava, dar, din păcate, Unirea s-a scufundat după doar câteva mile marine.

Până la dispariția completă a navei sub apă a durat aproximativ o oră, dar cauza exactă a exploziei nu a fost niciodată dezvăluită.

Cu toate că această tragedie a fost un dezastru pentru flota românească, Navromul și-a recuperat banii de la asigurare, dat fiind pierderea totală a navei.

Cu toate acestea, întrebările rămân, iar misterul care învăluie dispariția petrolierului Unirea în 1982 continuă să stârnească curiozitatea și să aducă în discuție întrebări fără răspuns.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te