Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion? Victimă, socrul lui Adrian Năstase

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 21.05.2024 - 13:01
Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion - Foto: Fototeca online a comunismului românesc - cota 76/1970 - cu rol ilustrativ
grigore preoteasa
ceausescu 1958
funeralii preoteasa

Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion? Incidentul de duminică, în urma căruia și-a pierdut viața președintele Iranului, Ebrahim Raisi, a adus în memorie un alt eveniment asemănător, soldat cu 4 victime, unul din care Ceaușescu a scăpat cu viață.

SHARE

Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion? Istoria țării s-ar fi putut scrie altfel, dacă fostul dictator s-ar fi numărat printre victimele acestuia. Accidentul s-a soldat cu 4 victime, printre care și primul socru al lui Adrian Năstase

Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion? Victimă, socrul lui Adrian Năstase

Uneori, istoria se scrie și cu baftă ori ghinion, ca să nu-i spunem întâmplare pură. Cel puțin așa pare, atunci când ne gândim la sfârșitul președintelui Iranului, Ebrahim Raisi, mort întru accident de elicopter, duminică.

 Dar și ascensiunea lui Nicolae Ceaușescu spre putere s-ar fi putut încheia foarte devreme, într-o zi cețoasă, mohorâtă din toamna anului 1957.

Pe 4 noiembrie, Ceaușescu se număra printre membrii delegației PMR, viitorul PCR, care s-au îmbarcat într-un avion sovietic, pentru a se deplasa la Moscova, unde trona Nikita Hrușciov, succesorul lui Stalin, după moartea acestuia, în martie 1953.

Citește și: De ce s-a grăbit Ion Iliescu să-l execute pe Ceaușescu. ”Nu mai ieșiți vii de aici. Vă împușcăm”

Scopul vizitei era participarea la sărbătorirea celor 40 de ani de la Revoluția bolșevică, pe 7 noiembrie. 

Din delegație făceau parte șase persoane :Chivu Stoica (care era, la acel moment, Președintele Consiliului de Miniștri, adică prim-ministru), Grigore Preoteasa, Nicolae Ceaușescu, Ștefan Voitec, Leonte Răutu și Alexandru Moghioroș. 

În afara lor mai erau trei piloți sovietici și personalul care-i însoțea pe demnitarii românii, peintre care un translator, un stenograf și un ofițer de Securitate responsabil cu siguranța lui Chivu Stoica, șeful grupului.

Grigore Preoteasa - Foto: Arhiva

De fapt, în avion trebuia să se afle și Gheorghe Gheorghiu-Dej, secretarul general al PMR, „stăpânul” României, la acel moment, însă acesta a absentat, pe motiv că ar fi contractat o gripă ce-i făcea imposibilă deplasarea. 

Speculaţiile ulterioare spun că accidentul aviatic i-a fost destinat chiar lui Dej, care începuse să-i cam deranjeze pe liderii URSS pentru că insistase pentru retragerea trupelor şi a consilierilor sovietici de la Bucureşti. 

La acel moment, Nicolae Ceaușescu avea doar 39 de ani și era general-locotenent de armată  -  deși nu făcuse nicio secundă de stagiu militar - fiind șeful Direcției Superioare Politice a Armatei și adjunct al Ministrului Forțelor Armate.

Conform istoricului Adrian Cioroianu, avionul a făcut o escală la Kiev, unde delegația română a avut o scurtă întrevedere cu membri din conducerea RSS Ucraina.

Delegația română a plecat, apoi, spre Moscova, dar vremea proastă, cu o ceață foarte densă. a întors avionul din drum, revenind în Kiev, explică istoricul, în lucrarea „Pe  umerii lui Marx. O introducere în istoria comunismului românesc, București”, din 2005.

Ulterior, aeronava a decolat din nou, cu destinația aeroportul Vnukovo, de lângă Moscova. 

Citește și: VIDEO Acum 55 de ani, pe 20 august 1968, URSS a invadat Cehoslovacia. Discursul lui Ceaușescu

Însă, aproape de momentul aterizării, s-a produs accidentul. Din cauza proastei vizibilități aeronava a ratat pista de aterizare, iar la scurt timp după prăbușirea într-o pădure de lângă aeroport, s-a aprins în flăcări.

Dar, până să explodeze avionul, nouă persoane reușiseră să se salveze. Au existat 4 morți: cei 3 piloți sovietici și un membru al delegației române, Grigore Preoteasa, care avea doar 42 de ani.

Potrivit mărturiilor celorlalţi membri ai delegaţiei, Preoteasa era singurul pasager aflat în picioare la momentul accidentului.

Mai mult, se bucura că piloţii nu le-au cerut să poarte centura de siguranţă, așa cum se întâmpla în America.

Când s-a pierdut controlul avionului, acesta ar fi spus: „Asta nu era în program”, după care a fost izbit cu forță teribilă de pereții acestuia.

Nicolae Ceaușescu, la câteva luni de la accident, în aprilie 1958, vorbind la o conferință supervizat de Gheorghe Gheorghiu-Dej (primul din stânga) - Foto: Fototeca online a comunismului românesc - cota 24/1958

Cei care au supraviețuit impactului au fost duși imediat la spitalul de partid Kremliokova, unde au fost vizitați de o delegație sovietică, în frunte cu premierul Bulganin.

Grigore Preoteasa era membru al Comietului Central din 1955 și fusese numit cu câteva luni înainte Secretar al CC al PMR, responsabil de Departamentul de Cultură, Propagandă și Agitație.

După 23 august 1944 el mai fusese redactorul-şef al ziarului „România liberă”, director al Agerpres, dar și ministru de Externe în guvernele conduse de Chivu Stoica, funcție pe care a deținut-o între 4 octombrie 1955 - 15 iulie 1957.

Preoteasa era căsătorit și avea doi copii:Gheorghe şi Ilinca. În 1980, copiii fostului lider comunist au emigrat în Statele Unite, după ce fiica, Ilinca, a divorţat de Adrian Năstase după un mariaj de doar un an, conform okmagazine.ro.

Astfel, chiar și postum, acesta a fost, se poate spune, primul socru al viitorului prim-ministru al României din perioada 2000 - 2004.

Citește și: VIDEO Cine e cântăreața care l-a făcut pe Ceaușescu să spună Tatăl nostru în genunchi. Era rapidistă

Lui Preoteasa i s-au organizat funeralii naționale, iar Casa de Cultură a Studenților din București avea să-i poarte numele până în 1990, după cum multe generații de români cunosc.

Grigore Preoteasa a avut parte de funeralii naționale - Foto: Historia/Arhivele Naționale

Cât despre Nicolae Ceaușescu, din acel moment i-a dispărut orice teamă de a zbura cu avioanele sau elicopterele, devenind liderul român cu cei mai mulți kilometri parcurși pe tot mapamondul, pe calea aerului.

Din păcate pentru țară, el a scăoat doar cu sperietură zdravănă și câteva zgârâieturi. Așa se face că doar după o lună el a fost cel care a reprimat sângeros răscoala țăranilor din Vadu Roșca, județul Vranea.

La ordinul său, au fost împușcați 9 oameni, iar alții au fost aruncați în pușcării, prmind sentințe dure.

După moartea lui Dej, în martie 1965, a preluat frâiele puterii în România, la început mai timid și aparent „dirijat” din culise de „greii” partidului, în frunte cu Ion Gheorghe Maurer.

Dar, după câțiva ani de relativă relaxare, cînd viața în România era mult mai suportabilă în comparație cu perioada stalinistă, Ceaușescu a acaparat toată puterea de partid și de stat, alături de soția sa, Elena, de alți mebri ai familiei și de executanți servili și credincioși.

Citește și: Cine a fost nepoata lui Ceaușescu moartă în cutremurul din 1977? Era vecină cu Toma Caragiu

Istoria nu se scrie cu „ce-ar fi fost dacă?...”, însă românii s-ar putea întreba, totuși, „chiar, ce-ar fi fost?”, dacă în acel noiembrie 1957 „steaua” lui Ceaușescu apunea definitiv în accidentul de avion.

 

 

 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te