miercuri 15 octombrie
EUR 5.0879 USD 4.4034
Abonează-te
Newsweek România

Când au apărut dronele, armele războiului modern ce amenință și România? Aportul lui Nikola Tesla

Data publicării: 16.09.2025 • 15:00
Drănă militară de supraveghere și atac - Foto: ssbcrack.com (rol ilustrativ)
Drănă militară de supraveghere și atac - Foto: ssbcrack.com (rol ilustrativ)
The Bug, prima torpilă aeriană
The Bug, prima torpilă aeriană
Drona Radioplane
Drona Radioplane
Marilyn Monroe  cu o dronă Radioplane
Marilyn Monroe cu o dronă Radioplane

Dronele - sau vehiculele aeriene fără pilot (UAV) - au devenit parte integrantă a activităților militare, comerciale și recreative moderne. Dar evoluția tehnologiei dronelor, de la începuturile saleeste una fascinantă, care se întinde pe mai bine de două secole.

Dronele au devenit o realitate aproape normală a războiului modern, fiind folosite pe scară largă și în conflictul Rusia-Ucraina.

Și nu doar în scop de spionaj ori supraveghere, ci ca arme de atac ce pot face ravagii în tabăra inamică, la fel ca o escadrilă de avioane în Al Doilea Război Mondial.

Nici România nu e ocolită de pericolul dronelor, cel mai recent în weekend-ul trecut drone rusești violând spațiul aerian al țării noastre.

Drona modernă, inventată de un inginer evreu născut în Irak

Invenția primei drone - forma sa modernă, cunoscută astăzi, este adesea atribuită lui Abraham Karem, un inginer aerospațial și inovator a cărui muncă din anii 1970 și 1980 a pus bazele UAV-urilor moderne. 

Karem, născut în 1937 în Bagdad, într-o familie de evrei, și crescut în Israel, a fost pasionat de aviație și inginerie încă de la o vârstă fragedă.

Cea mai notabilă realizare a sa a venit după ce s-a mutat în Statele Unite în anii 1970, unde a fondat companiile Leading Systems, Inc. și Karem Aircraft.

A început să dezvolte un vehicul aerian fără pilot și a creat un prototip de dronă numit Albatross.

Citește și: De ce NATO nu consideră intrarea dronelor în România și Polonia un „atac” al Rusiei?

Deși acest prototip era foarte diferit de dronele ușoare de astăzi – cântărea 200 de livre! – tehnologia a atras atenția armatei americane și a Agenției pentru Proiecte de Cercetare Avansată în Domeniul Apărării (DARPA) din SUA.

În baza unui contract cu DARPA, el a contribuit la evoluția tehnologiei Albatross în ceea ce a devenit în cele din urmă drona Predator, una dintre cele mai de succes UAV-uri din istoria militară, potrivit dronelaunchacademy.com.

Predator a devenit un atu cheie în operațiunile de recunoaștere și luptă, demonstrând potențialul UAV-urilor în războiul modern și influențând în mod semnificativ războiul și supravegherea modernă cu drone.

Inovațiile lui Karem nu s-au oprit la Predator. Contribuțiile sale la tehnologia dronelor au continuat să influențeze dezvoltarea unor drone mai avansate, atât în aplicații militare, cât și civile.

Munca sa a pus bazele proliferării dronelor pe care le vedem astăzi, făcându-l o figură cheie în istoria vehiculelor aeriene fără pilot.

Deși munca lui Karem a fost esențială în modelarea industriei dronelor, inventarea dronei nu a fost rezultatul unui singur eveniment sau al unei singure persoane, ci mai degrabă al unei serii de progrese tehnologice și inovații care s-au întins pe parcursul a câteva secole.

Drona poreclită „The Bug”, creată în 1917, a fost prima torpilă aeriană - Foto: airandspace.si.eu

Ideea de a crea un avion fără pilot datează din secolul al XIX-lea, când inventatorii și inginerii au început să experimenteze cu vehicule telecomandate și fără pilot.

Una dintre primele încercări de a crea o aeronavă fără pilot a avut loc în 1783, când inventatorii francezi Joseph-Michel și Jacques-Étienne Montgolfier au lansat primul balon cu aer cald fără pilot.

Deși nu era o dronă în sensul modern al cuvântului, acest eveniment a marcat începutul explorării zborului fără pilot de către omenire.

Prima dronă-ambarcațiune controlată prin radio, invenția lui Nikola Tesla

În anii care au urmat, inventatorii au continuat să împingă limitele aviației, ducând la dezvoltarea primului avion controlat prin radio în 1898.

Această inovație, creată de faimosul inventator Nikola Tesla, a permis controlul de la distanță al vehiculelor fără a fi necesară intervenția directă a omului, un concept care avea să devină mai târziu piatra de temelie a tehnologiei dronelor.

Citește și: Reacția Rusiei după ce o dronă a intrat pe teritoriul României: „MApN a descoperit un alt OZN”

Mai jos este prezentată o cronologie care evidențiază evenimentele cheie în evoluția tehnologiei dronelor, începând cu baloanele aeriene fără pilot, modelele de avioane și evoluând în cele din urmă către ceea ce cunoaștem astăzi ca drone moderne.

Cronologia apariției și dezvoltării dronelor:

1783 – Primul avion fără pilot

Inventatorii francezi Joseph-Michel și Jacques-Étienne Montgolfier au lansat primul balon cu aer cald fără pilot. 
Balonul lor din in și mătase, alimentat de un aragaz care ardea lână și paie, s-a ridicat la aproximativ 6.000 de picioare și a parcurs peste 1,5 km în 10 minute. 
Acest eveniment a marcat începutul explorării de către omenire a zborului fără pilot și prima dată în istoria înregistrată când oamenii au folosit drone înarmate.

1849 – Prima utilizare militară a UAV-urilor

În cea mai veche utilizare militară înregistrată a dronelor, armata austriacă a folosit baloane fără pilot încărcate cu explozibili pentru a ataca Veneția, Italia.

Cu toate acestea, baloanele incendiare au fost considerate în mare parte ineficiente după ce vântul s-a schimbat și majoritatea au ratat ținta.

1898 – Prima ambarcațiune controlată prin radio

Nikola Tesla, inventator și inginer sârbo-american, a demonstrat prima ambarcațiune controlată prin radio cu invenția sa, o barcă controlată prin radio.

Barca avea doar aproximativ un metru lungime și, în timp ce se afla pe apă, a demonstrat potențialul vehiculelor controlate de la distanță. Această inovație a pus bazele dezvoltării aeronavelor controlate de la distanță.

1917 – Prima torpilă aeriană

În 1917, americanul Charles F. Kettering din Dayton, Ohio, a creat prima torpilă aeriană fără pilot pentru armata SUA.

Era cunoscută sub numele de Kettering Aerial Torpedo sau „Bug” („Gândacul”) și avea o viteză maximă de aproximativ 80 km/h și o rază maximă de aproximativ 120 km.

Citește și: Ministrul Apărării a explicat de ce piloții nu au decis să deschidă focul asupra dronelor rusești

Zborurile de testare au dat rezultate mixte, iar Bug nu a fost niciodată utilizată în luptă.

Au fost produse mai puțin de 50 de Bug-uri, iar o reconstrucție la scară reală este expusă la Muzeul Național al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite din Dayton, Ohio.

Prima dronă americană, „Radioplane”, dezvoltată după 1936 - Foto: airandspace.si.eu

1935 – Prima dronă modernă

Marina Regală Britanică a introdus de Havilland DH82B „Queen Bee”, un avion controlat de la distanță utilizat pentru antrenamentele de tir. 

u fost construite 412 de DH82B. Queen Bee este considerată una dintre primele drone moderne și a marcat începutul programului de tehnologie a dronelor în Regatul Unit.

Se consideră că metafora „albinei” a contribuit la utilizarea cuvântului „dronă” pentru a descrie UAV-urile. Cu toate acestea, acest termen a fost utilizat în mod popular de-a lungul istoriei.

1936 – Începutul programului american de drone

Statele Unite au început propriul program de drone în 1936, dezvoltând „Radioplane”, numit și Curtiss N2C-2, un avion cu elice controlat de la distanță, utilizat pentru antrenarea artileriștilor antiaerieni din armată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Peste 9.400 de Radioplane OQ-3 au fost produse în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

După război, au fost produse peste 60.000 de modele Radioplane BTT actualizate. Programul Radioplane a marcat intrarea Statelor Unite în domeniul vehiculelor aeriene fără pilot.

1943 – Primul avion video pilotat (First Person View)

În 1943, Forțele Aeriene ale SUA și Boeing au colaborat pentru a dezvolta BQ-7, o primă încercare de sistem de zbor video pilotatFPV).

Această tehnologie FPV rudimentară a fost integrată în bombardiere modificate, care au fost dezechipate de echipamente neesențiale și încărcate cu explozibili.

Un pilot uman dirija manual aeronava către o țintă și, odată ce aceasta era în vizor, activa pilotul automat și se parașuta. BQ-7 continua apoi să zboare autonom către țintă.

Cu toate acestea, BQ-7 s-a dovedit a fi în mare parte ineficient în război, mulți dintre piloții care au sărit cu parașuta murind sau fiind capturați.

În ciuda provocărilor, această încercare timpurie de zbor FPV a evidențiat atât potențialul, cât și provocările semnificative ale sistemelor aeriene controlate de la distanță.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, armata germană a dezvoltat și „bomba zburătoare V-1”, o rachetă de croazieră timpurie cu un sistem de vizualizare la persoana întâi (FPV).

Această tehnologie permitea operatorilor să ghideze racheta către țintă folosind o transmisie video în direct.

Celebra Marilyn Monroe, pe vremea în cre era doar anonima Norma Jeane Dougherty a lucrt la asamblarea dronelor Radioplane - Foto: airandspace.si.eu

1964 – Prima utilizare militară la scară largă a dronelor în război

Statele Unite au utilizat pentru prima dată drone de recunoaștere la scară largă în timpul războiului din Vietnam.

Modelele utilizate se numeau Ryan Model 147s sau Lightning Bugs. Au fost utilizate peste 3.400 de drone, fiecare dintre ele îndeplinind în medie trei misiuni înainte de a fi pierdută.

În această perioadă, armata a început să utilizeze drone și pentru alte sarcini, cum ar fi momeli de luptă, lansări de rachete și distribuirea de obiecte.

1986 – Drona RQ2 Pioneer

Marina și Corpul de Marină al Statelor Unite au introdus RQ2 Pioneer, o dronă utilizată pentru recunoaștere și supraveghere în timpul războiului din Golf.

Pioneer a devenit una dintre primele drone utilizate pe scară largă în războiul modern.

Citește și: Șeful armatei din Ucraina: chiar dacă se face pace, ne pregătim de război. Rusia vrea toată Ucraina

1996 – Drona Predator

Pe baza tehnologiei dronelor dezvoltate de Abraham Karem, General Atomics a lansat MQ-1 Predator în 1996.

Predator a devenit una dintre cele mai iconice drone militare, cunoscută pentru rolul său în recunoaștere și atacuri țintite.

2006 – UAV-urile permise în spațiul aerian civil al SUA

În 2006, Administrația Federală a Aviației din Statele Unite (FAA) a început să permită utilizarea UAV-urilor în spațiul aerian civil în conformitate cu reglementări specifice.

Acest lucru marchează începutul utilizării pe scară largă a dronelor în Statele Unite.

Mai multe articole din secțiunea Istorie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră