Acestă navă a fost primul portavion cu propulsie nucleară din lume, singurul din clasa sa, lansat în 1960 și în serviciu până în 2012. A trecut prin evoluția aviației americane bazate pe portavioane, de la F-8B Crusader, A-5 Vigilante, F-4 Phantom, F-14 Tomcat până la F/A-18, participând la majoritatea operațiunilor militare americane de la criza rachetelor cubaneze încoace.
US Navy își dezmembrează primul portavion cu propulsie nucleară din lume. Costul, 536.750.000$
În ciuda importanței navei, aceasta va fi pur și simplu dezmembrată. Merită adăugat că nici măcar în SUA nu există întotdeauna bani pentru a transforma navele din această clasă în muzee; de exemplu, primul crucișător cu rachete Ticonderoga era planificat să fie transformat într-un muzeu, dar nu au existat investitori dispuși să participe, arată defence-ua.com.
Costul dezafectării navei USS Enterprise, așa cum este stipulat în contract și se arată în declarația oficială a Departamentului Apărării al SUA, este de 536,75 milioane de dolari. Pentru această sumă, întreaga structură a navei trebuie dezafectată sau reciclată, ținând cont că era o navă nucleară, iar metalul cu radioactivitate scăzută trebuie îngropat.
Citește și: Portavionul SUA Harry Truman, din nou în Mediterană. Poate interveni în România în zeci de minute
În total, producția navei USS Enterprise, care a avut un deplasament total de 94 de mii de tone și o lungime de până la 342 de metri, a folosit 60.923 de tone de oțel, 1.507 tone de aluminiu și 370 km de țevi. Așadar, există într-adevăr multe de reciclat.
A crescut prețul portavioanelor
În același timp, costul oficial al navei USS Enterprise în 1960 a fost de 451,3 milioane de dolari. Asta înseamnă aproximativ 4,89 miliarde de dolari în 2025. În același timp, de atunci, costul portavioanelor americane a crescut, prima navă Gerald R. Ford din 2018 a costat 12,99 miliarde de dolari.
Citește și: NATO aduce portavioane în Marea Mediterană. Avioanele pot ajunge în România dacă e război
Merită adăugat că eliminarea acestui portavion nuclear costă de fapt puțin mai mult. După ce nava a fost dezafectată în 2012, Marina SUA a descărcat combustibil nuclear din centrala electrică unică a navei, care era formată din nu mai puțin de opt reactoare A2W cu o capacitate de 210 MW.