Un rechizitoriu al procurorilor americani arată că pilotul Daniel Edmund Duggan a fost implicat „în antrenarea aviatorilor chinezi în Africa de Sud” și că acest program a implicat, de asemenea, „achiziția potențial ilegală a cel puțin unui avion de antrenament cu reacție T-2 Buckeye capabil să decoleze și să aterizeze de pe puntea portavioanelor”.
Potrivit acuzațiilor, Daniel Edmund Duggan, fost instructor tactic superior al Corpului de Infanterie Marină al SUA, „a fost implicat în mod special în a ajuta Marina Armatei Populare de Eliberare a Chinei (PLAN) să își dezvolte ramura de aviație a portavioanelor, care se află în creștere rapidă”.
Duggan este în prezent deținut în Australia, unde a fost arestat de poliția federală australiană în octombrie, la cererea FBI.
Potrivit unui raport publicat în The Wall Street Journal, procurorii americani susțin că Duggan "a încălcat legile americane privind controlul armelor și a fost implicat într-o conspirație".
Acuzarea afirmă că Duggan a fost implicat într-un program de pregătire pentru aviatorii navali PLAN, care urma să se desfășoare în China, Africa de Sud și în alte locații nedezvăluite. Pregătirea a fost axată pe abordarea și aterizarea pe portavioane, un set de abilități vitale și complexe necesare pentru a opera de pe platouri navale de tipul celor pe care China le operează și le construiește în prezent.
Citește și
Rusia primește electronice pentru arme din Occident, via Turcia și Hong Kong
VIDEO SUA au testat cu succes racheta hipersonică AGM-183A, mai rapidă decât orice armă existentă
Duggan ar fi oferit o parte din această pregătire la începutul anilor 2010 prin intermediul unei "academii de zboruri de testare din Africa de Sud, care avea o prezență și în China".
Ministerul britanic al Apărării a dezvăluit că și personal militar britanic a fost implicat în furnizarea de pregătire a piloților pentru armata chineză prin intermediul Academiei de zboruri de testare din Africa de Sud, sau TFASA, un centru de pregătire administrat în mod privat în Western Cape din Africa de Sud.
Există o legătură bine stabilită între TFASA și China, inclusiv conglomeratul de stat Aviation Industry Corporation of China (AVIC) din domeniul aerospațial și al apărării.
Printre ceilalți presupuși co-conspiratori din rechizitoriul lui Duggan se numără o companie cu sediul în China care a oferit, de asemenea, pregătire militară pentru guvernul chinez, plus un alt fost pilot militar american.
Duggan s-a mutat în China în 2014. Potrivit profilului său de pe LinkedIn, el a început să lucreze în Qingdao în 2017 ca director general al AVIBIZ Limited, descrisă ca fiind "o companie de consultanță aviatică cuprinzătoare care se concentrează pe industria aviatică chineză dinamică și în creștere rapidă".
Compania respectivă a fost înregistrată în Hong Kong, dar și-a încetat oficial activitatea în 2020.