Ultimele ore pentru captivii de pe Titan. Nava franceză singura capabilă să-i salveze nu a ajuns

DE Adina Mutăr | Actualizat: 21.06.2023 - 23:08
Captivi pe submarinul pierdut-Foto: Daily Mail

Ultimele ore pentru captivii de pe Titan. O navă franceză care transportă singurul vehicul subacvatic capabil să salveze Titan Five se îndrepta astăzi spre Newfoundland, dar nu va ajunge acolo până la miezul nopții.

SHARE

Ultimele ore pentru captivii de pe Titan. Nava franceză singura capabilă să-i salveze cu submersibilul Victor 6000, ce poate atinge adâncimi de 6.000 de metri, nu a ajuns încă, în condițiile în care oxigenul pe Titan este pe sfârșite pentru cei cinci captivi.

Speranțele de a găsi submarinul ce a dispărut duminică în timp ce cobora 4.000 de metri până la epava Titanicului se bazează pe Victor 6000, vehicul submersibil  operat de la distanță (ROV).

Ultimele ore pentru captivii de pe Titan. Nava franceză singura capabilă să-i salveze nu a ajuns 

Acesta poate fixa un cablu pe submarinul aflat în dificultate prin care să fie tras la suprafață de către Flyaway Deep Ocean Salvage System, un troliu specializat care în 2021 a reușit să recupereze un elicopter aflat la aproape 6.000 de metri. 

ROV-ul se află la bordul navei Atalante, sub pavilion francez, care este deținută de Institutul de cercetare oceanică Ifremer și se află în prezent în nord-vestul Atlanticului, navigând cu o viteză de 11,6 kn (13 mph), potrivit unui tracker marin.

Paza de Coastă a SUA a publicat o fotografie a zonei în care se crede că se află  submarinul ce arată nava Deep Energy, ce s-a alăturat căutării.

Dar aceasta are un ROV care funcționează doar la o adâncime maximă de 3.000 de metri.

Zgomote puternice au fost detectate în zona de căutare la fiecare 30 de minute de către un avion canadian cu capabilități de sonar subacvatic.

Acest lucru a condus la o nouă speranță că echipajul navei Titan este încă în viață și provoacă în mod deliberat zgomote lovind pereții, pentru a putea fi detectați. 

Oceanograful David Gallo a spus că lovirea laterală a submarinului pentru a încerca să alerteze salvatorii este ceva ce unul dintre cei prinși în interior - veteranul francez Paul-Henri Nargeolet - „ar face cu siguranță”.

Citește și: Care au fost ultimele cuvinte ale miliardarului dispărut cu submarinul în drum spre Titanic

Nu se știe dacă salvatorii au retrimis un semnal submarinului Titan pentru a-i înștiința pe captivi că au fost auziți, ceea ce i-ar calma și ar face economie de oxigen.

„Sunetul se transmite foarte ușor prin ocean. L-ai auzi cu siguranță din submarin”, a spus David Gallo.

Dar contraamiralul Chris Parry a avertizat că semnalul ar putea proveni de la epava Titanicului, care „face mult zgomot”.

Citește și: 5 oameni își așteaptă moartea, într-o capsulă, la 4.000 metri în adâncuri. Căutau epava Titanicului

Miercuri, John Mauger, de la Paza de coastă a SUA, cel care coordonează căutarea, a declarat că zgomotele subacvatice sunt o „țintă” a operațiunii, dar nu a confirmat că provin cu siguranță de la submarinul dispărut. 

La bord se află Shahzada Dawood, britanic de origine pakistaneză, împreună cu fiul său Suleman, în vârstă de 19 ani, aventurierul miliardar britanic Hamish Harding,  directorul executiv și fondatorul OceanGate, Stockton Rush și Paul-Henri Nargeolet, veteran al Marinei Franceze.

Titan a încetat să transmită semnale de verificare către nava-mamă duminică, la ora 9.45, la o oră și 45 de minute de scufundare, aflându-se corect deasupra Titanicului.

Vorbind despre condițiile din adâncurile oceanului, amiralul Parry a precizat că la acea adâncime, 4.000 de metri, este întuneric total și curenți oceanici foarte puternici care te pot împinge din poziția „corectă”.

Echipele de căutare folosesc acum „detectarea pasivă” - captând zgomote ce ar putea proveni de la captivii din submarinul Titan, potrivit Daily Mail

Detectarea activă este mult mai dificilă în jurul epavei Titanicului, deoarece nu se poate face distincția între submersibil și resturile din jur.

Poate fi localizat acum submersibilul?

Trei „geamanduri” ar trebui să capteze sunetul, astfel încât experții să poată „triangula” poziția submarinului.

Triangulația – folosită în mod obișnuit de geologi pentru a găsi focarul cutremurelor – permite determinarea unei locații mai precise prin utilizarea unghiurilor.

Dr. Jamie Pringle, expert la Forensic Geosciences la Universitatea Keele, a declarat că semnalele la 30 de minute unul de celalalt pot fi o veste bună, că provin de la submarin. 

„Este puțin probabil să fie de la un alt submarin, care de obicei coboară doar la 900 m, sau o elice de navă de suprafață care ar face un zgomot continuu – așa că acest sunet este probabil produs de om”, a declarat Pringle.

„Zgomotul acustic călătorește departe în apă – de exemplu sunetele de balene – așa că este atât o veste bună, cât și o veste proastă. Pentru că mai trebuie trei geamanduri statice pentru a putea triangula sunetul pentru a obține o poziție fixă.”

„Lipsa oxigenului este esențială acum – chiar dacă îl găsesc, totuși trebuie să iasă la suprafață și să-l deschidă”, a precizat expertul.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te